۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۲۷۹
عضو هیأت علمی مرکز فقهی ائمه اطهار:

مقام معظم رهبری پایه‌گذار جنبش نرم‌افزاری در حوزه‌های علمیه بودند

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب پایه‌گذار مرکز کامپیوتری نور بودند که فعالیت عظیمی در بحث نرم‌افزاری حوزه‌ها ایجاد کرده است؛ بدین ترتیب ایشان نیز همانند امام خمینی (ره) در جهت تحول حوزه حرکت کرده‌اند و کمک بزرگی به فراگیر شدن جنبش نرم‌افزاری در حوزه و استفاده از فنون جدید کردند.
مقام معظم رهبري



به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام محمد قائنی بیان کرد: امام خمینی (ره) معتقد بود که حوزه‌های علمیه باید بعد از انقلاب اسلامی هم روش سنتی خود مبنی بر حفظ استقلال و عدم وابستگی به دولت‌ها را حفظ کنند و البته دولت موظف است در حد توان از حوزه‌ها حمایت کند.

عضو هیأت علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: حوزه‌ها باید از دولت‌ها و حتی دولت اسلامی مستقل و جدا باشند و وابستگی مالی به دولت‌ها نداشته باشند.

حجت الاسلام قائنی اظهارکرد: عقیده امام خمینی(ره) بر این بود که بودجه حوزه‌های علمیه از وجوهات شرعی تامین شود و این عقیده‌ای بود که امام راحل تا آخر زمان حیات خود بر آن به صورت عملی پایبند بود.

این استاد حوزه تصریح کرد: حتی از برخی مجاری مختلف نقل شده است که امام راحل نسبت به استفاده از درآمد اوقاف برای حوزه‌ها مخالفت می‌کردند و عقیده داشتند که بودجه حوزه باید از وجوهات و غیر از مسیر در آمد اوقاف و دریافت‌های دولتی تامین شود.

عضو هیأت علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به حوزه و روحانیت قبل از انقلاب به خاطر استقلال آنها از حکومت بود، افزود: این عقاید امام راحل حاکی از عمق فهم و دور اندیشی ابیشان نسبت به آینده بود که مبادا حوزه از حالت استقلال و آزادگی خود خارج شود.

حجت الاسلام قائنی گفت: هر انسان عاقلی اگر در امر تحول منافعی را ببیند و آن منافع با خطوط اصلی مسیر حوزه منافاتی نداشته باشد با تحول مخالفتی نمی‌کند؛ امام (ره) آزاد اندیش و اهل تشخیص بود و به همین دلیل با وجود مخالفت‌هایی که از سوی برخی از افراد برای تحول در حوزه‌های علمیه وجود داشت، با تحول در حوزه‌ها مخالفت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: هم اکنون استفاده از فضای مجازی به واسطه پیشرفت علم امری اجتناب ناپذیر شده و تحول دراین زمینه در حوزه‌ها اکنون با استفاده از فضای مجازی متصور شده است، تحولی که همیشه به صور مختلف با موضوعات مختلف در حوزه مطرح بوده است.

این استاد عالی حوزه ابرازکرد: در زمان حیات امام راحل نیز زمینه‌های مختلفی برای تحول وجود داشت که امام و بزرگان حوزه نه تنها با آنها مخالفت نمی‌کردند بلکه زمینه نشر آنها را ایجاد می‌کردند.

استاد خارج حوزه علمیه قم افزود: هم اکنون نیز استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارها هیچ گونه منافاتی با مسایل حوزه و مسایل سنتی و ضوابط اصولی حوزه ندارد و رهبر معظم انقلاب نیز استفاده از وسایل جدید را مورد تاکید خود دادند.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب خود پایه‌گذار مرکز کامپیوتری نور بودند که فعالیت عظیمی در بحث نرم‌افزاری حوزه‌ها ایجاد کرده است و بدین ترتیب ایشان نیز همانند امام خمینی (ره) در جهت تحول حوزه حرکت کرده‌اند و کمک بزرگی به فراگیر شدن جنبش نرم‌افزاری در حوزه و استفاده از فنون جدید کردند. /907/ د103/ن

ارسال نظرات