۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۳۰۳۰۲

برگزیدگان جشنواره فرهنگی وقف در تبریز معرفی شدند

خبرگزاری رسا ـ دومین جشنواره سراسری فرهنگی وقف با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در تبریز به کار خود پایان داد.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزری رسا در تبریز، دومین جشنواره سراسری فرهنگی وقف در بخش های شعر، فیلم نامه نویسی، قطعه ادبی، خوشنویسی، داستان و آثار هنری امروز با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در تبریز به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در اختتامیه این جشنواره وقف را از سنن دیر پای نبوی- علوی و فاطمی دانست و اظهار داشت: تاریخ به اثبات رسانده که جسم خاکی انسان برای همیشه ماندگار نیست و سنت حسنه وقف می تواند نام و یاد انسان را به بلندای تاریخ ماندنی سازد.

وی با بیان این‌که وقف گذشتن از منیت‌ها و خودخواهی‎ها است، خاطرنشان کرد: واقفان بزرگوارانی هستند که زندگی جاودانه آخرت را بر زندگی چند روزه دنیا ترجیح داده و با عمل به این سنت پیامبر اسلام(ص) همواره از صدقه جاریه بهره‌مند می شوند.

حجت الاسلام حسینی با بیان این‌که با پیرزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل سنت حسنه وقف و موقوفه‌داری در جامعه اسلامی ایران احیا شد، گفت: متاسفانه در طول تاریخ فرهنگ موقوفه داری و موقوفه پروری تبدیل به فرهنگ موقوفه خواری شده است.

وی تاراج مجموعه فاخر ربع رشیدی را از نمونه های بارز موقوفه خواری برشمرد و یادآور شد: متأسفانه از مجموعه فاخر ربع رشیدی به عنوان یکی از وقفیات خواجه رشید الدین، تنها قلعه و وقف نامه وی به جا مانده است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه آذربایجان شرقی احیای موقوفات را نیازمند همکاری و تعامل همه مجموعه های مرتبط دانست و گفت: سومین دوره جشنواره سراسری فرهنگی وقف با رویکرد جدید در راستای احیای موقوفات تصرفی و ثبت موقوفه‌های جدید برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی از رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه به مسأله وقف خبر داد و گفت: دومین جشنواره سراسری وقف با هدف ترویج فرهنگ وقف در جامعه و بهره‌مندی از حضور صاحبان فکر و اندیشه در این راستا برگزار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان‌ این‌که تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش‌آفرینی فرهنگی و دینی امامزادگان و بقاع متبرکه کشور است، تصریح کرد: طرح توسعه صحن امامزادگان استان در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر قطب فرهنگی شدن امامزاده ها اجرایی می شود.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به این‌که در سطح استان 314 امامزاده دارای شناسنامه معتبر و ثبت شده تاریخی موجود است، افزود: توسعه فرهنگی امامزادگان و بقاع متبرکه استان در یک برنامه 5 ساله تحقق خواهد یافت./935/پ203/س
ارسال نظرات