جایگاه مصلحت و مجمع تشخیص مصلحت در نظام اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جدیدترین شماره ماهنامه آموزشی تخصصی ذکر به مدیر مسؤولی معاونت آموزش حزب مؤتلفه اسلامی و سردبیری مجید تولایی در جدیدترین شماره خود با نگاهی بر جایگاه مصلحت و مجمع تشخیص مصلحت در نظام اسلامی، بر آن است که ثابت کند، مجمع خرد جمعی نظام است.
دوره جدید فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی آغاز شده است که از مدتها قبل هجمه مهندسی شده بیسابقهای علیه این نهاد مهم نظام آغاز شده بود، اما رهبر معظم انقلاب با اعتماد مجدد به اکثریت اعضای این اتاق فکر نظام اسلامی، مجمع را مظهر خرد جمعی نظام نامیدند و اعضا با حضور سران سه قوه، جلسات خود را تشکیل دادند.
در این میان اهمیت مصلحت در نظام اسلامی و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نشریه ذکر را بر آن داشت تا در پروندهای باب گفتوگو را در اینباره با اعضای مجمع بگشاید و در گفتوگویی با حسین مظفر، علی آقامحمدی، حجتالاسلام مجید انصاری و لطفالله فروزنده، این بحث را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.
در این شماره میخوانیم: «فلسفههای ملاصدرا تمام در خدمت معاد است، حجت بر مجلس و دولت تمام شده است، حلقه مفقوده در اقتصاد سیاسی، مدیران با شهامت میخواهیم، محبت در دام دنیاطلبی، شورشگری در پرتو رأفت اسلامی، بررسی نظریه صدرایی بودن جوهره انقلاب اسلامی، چرا راههای نظارت بر اجرای سند بسته است و مواظب انحرافها در اخلاق سیاسی باشیم.»
در بخشی از سرمقاله این شماره ماهنامه ذکر به قلم مجید تولایی آمده است: «سی و اندی سال است که از پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله سخن میرانیم و انقلابمان را امتداد اسلام نبوی و علوم میدانیم و برخیمان فراموش میکنیم که اسلام نبوی به برکت اخلاق نبوی تا عمق جانها نفوذ کرد.»
این نوشتار میافزاید: «به نظر میرسد به جای آنکه مشغول وظیفهمان شویم سرگرم زمینبازی شدیم و اشتیاق بر قدرت را به جای شیفتگی خدمت نشاندیم و نامش را هم هرچه خواستیم گذاشتیم و پشت آن مخفی شدیم که اگر مشتاق حق بودیم میشنیدیم آن را از زبان هرکسی که کلامی و حرفی داشت.»
از آنجا که چندی پیش سخنانی در مخالفت با مکتب صدرا در رسانهها منتشر شد و این سخنان واکنش علما و بزرگان حوزه فلسفه به ویژه فلاسفه صدرایی را در پی داشت، ماهنامه ذکر در این شماره خود با آیتالله سیدمحمد خامنهای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا به گفتوگو نشسته است.
آیتالله خامنهای به این سؤال ماهنامه ذکر که میپرسد شناخت مصادیق حکمت، که صدرا آنها را طرح کرده، چگونه امکانپذیر است، پاسخ میدهد: «شناخت در دین و حکمت در حکمت متعالیه در موضوعهای معرفت صراط مستقیم، معرفت معاد، معرفت انبیا و رسول، معرفت کافران و کشف فضایح آنان، که مرادش حذر کردن از باطل است، و معرفت عبودیت که همان فراهم کردن زاد و توشه برای آخرت است.»
بررسی نظریه صدرایی بودن جوهره انقلاب اسلامی برگرفته و خلاصه شده از متنی است که پیش از این در پایگاه اطلاعرسانی شخصی عماد افروغ منتشر شده است که ماهنامه ذکر در جدیدترین شماره خود به جهت ضرورت و شبهات مطرح در حوزه صدرایی بودن جوهره انقلاب اسلامی، نظر وی را باز نشر داده است.
عماد افروغ، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران در این مقاله آورده است: «تمام تلاش ملاصدرا این است که بین حکمت اشراقی، حکمت مشائی، قرآن، وحی و معرفتهای وحیانی پیوند برقرار کند؛ یعنی اگر شما تاریخ فلسفه را ورق بزنید، میبینید این شاهکار، شاهکار ملاصدرا است.»
وی با بیان اینکه ولایت فقیه سابقه صدرایی دارد، اما در تفکر ملاصدرا به اوج پختگی خودش میرسد، معتقد است که تئوری ولایت فقیه برآمده از نگرش صدرایی است و این نگرش آنقدر در تبیین انقلاب اسلامی مستحکم است که اگر نبود و امام نگرش صدرایی نداشت، انقلاب پیروز نمیشد.
همچنین در این شماره ماهنامه ذکر اولویتهای کاری مجلس نهم در گفتوگو با محمد خوش چهره بررسی شده است که وی در سخنانی میگوید: «اگرچه رییس جمهور از لحاظ حقوقی دومین جایگاه پس از رهبری محسوب میشود، اما همه اقدامات دولت از دریچه کارشناسی و نظارت مجلس مورد ارزیابی قرار میگیرد و این همان معنای در رأس امور بودن مجلس است.»
وی با بیان اینکه امسال مقام معظم رهبری به طور شفاف روی تولید تمرکز کردهاند و این امر یک اتمام حجت برای دولت و مجلس است، تصریح میکند: «رهبر معظم انقلاب در صحبتهایشان گفتند صرف اینکه بگوییم تولید خوب است کافی نیست، بلکه موانع باید احصا و حمایت و دورههای این حمایت مشخص و سپس اعمال شود و انرژی خودمان را روی زیرساختها بگذاریم.»
گفتنی است، شصت و هشتمین شماره ماهنامه آموزشی تخصصی ذکر به مدیر مسؤولی معاونت آموزش حزب مؤتلفه اسلامی در قطع رحلی، 68 صفحه تمام رنگی به قیمت دو هزار تومان ویژه خردادماه 91 منتشر شده است. /920/ن601/ق