۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۳۰۸۹۸
عضو هیأت علمی مؤسسه سبطین:

سخت‌ترین وظیفه امام کاظم مبارزه با فرقه‌های نوظهور شیعه بود

خبرگزاری رسا- عضو هیأت علمی مؤسسه جهانی سبطین گفت: یکی از سخت‌ترین وظایف امام موسی کاظم‌(ع)، به اجماع رساندن دوباره شیعیان و مبارزه با فرقه‌های نوظهور شیعه، بود.
حجت‌الاسلام سيدعلاء الدين موسوي اصفهاني


حجت‌الاسلام سیدعلاء الدین موسوی اصفهانی، عضو هیأت علمی مؤسسه جهانی سبطین‌(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: امام کاظم(ع) زمانی به امامت رسیدند که اوج خفقان حکومت بنی عباس به نهایت خود رسیده بود؛ به طوری که امام صادق(ع) برای حفظ جان ایشان، به صورت علنی وصی خویش را، مشخص نفرمودند.

وی در ادامه به وظیفه خطیر و بزرگ امام کاظم(ع) در آن زمان اشاره کرد و افزود: امامت امام کاظم(ع) در این شرایط سخت آغاز شد و همین امر سبب تضعیف تشیع گردید و یکی از سخت‌ترین وظایف ایشان، به اجماع رساندن دوباره شیعیان و مبارزه با فرقه‌های نوظهور شیعه، بود.

عضو هیأت علمی مؤسسه جهانی سبطین‌(ع) با اشاره به فعالیت‌های سیاسی امام کاظم(ع) و نفوذ در دربار عباسیان ابراز داشت: از فعالیت‌های سیاسی امام می‌توان به نفوذ در درگاه عباسیان با وجود علی بن یقطین که از شیعیان مخلص امام بود، نام برد؛ امام به وسیله این شخصیت برجسته که در تقیه شدید زندگی می‌کرد، جان و مال و آبروی شیعیان را حفظ کردند.

حجت‌الاسلام موسوی اصفهانی پیش کشیدن مسأله فدک از سوی امام کاظم(ع) را رمزی برای احقاق حق ضایع شده اهل بیت پیامبر اکرم‌(ص) دانسته و خاطرنشان کرد: پیش کشیدن مساله فدک و تعیین حدود آن از سوی امام کاظم(ع) که شامل تمامی منطقه تحت حکومت بنی عباس بود، رمزی است برای احقاق حق ضایع شده و ظلم ها و ستمهایی که نسبت به اهل بیت پیامبر روا شد.

وی ادامه داد: فدک نمادی است از غصب حق اهل بیت‌(ع) و محدود به مرزهای خاکی آن نمی‌شود و شامل هر حقی است که از ایشان به یغما رفت؛ امام کاظم(ع) هم ظلم همیشگی غاصبین را از همان ابتدای امر به اهل بیت‌(ع) و خاندانش به میان می‌کشاند و رنج و مشقت خویش را در مقابل آن رنجها هیچ می‌داند.

عضو هیأت علمی مؤسسه جهانی سبطین‌(ع) از لقب باب الحوائج امام کاظم(ع) گفت و با این‌که خود امام را سرشار از مشقت‌ها و گرفتاری‌های تحمیل شده از جانب بنی عباس بر ایشان می‌داند، رفع حاجات و هدایت افکار عمومی را در اولویت اول امام دانست و تصریح کرد: مردم به امام‌ کاظم(ع) با همه مشقت‌ها و گرفتاری‌های تحمیل شده از جانب بنی عباس، توسل می‌جستند و پس از دیدن رفع حاجت خود، علاقه و اعتماد زیادی نسبت به حضرت روا می‌داشتند؛ از این‌رو هدایت افکار عمومی نسبت به تشیع و ائمه برای امام آسان‌تر می‌شد.

وی با بیان این‌که نقطه عطف امام کاظم(ع) تعداد اولاد زیاد ایشان است که نقش بسیار والایی در هدایت و گسترش جهان تشیع به ویژه در ایران و اطراف آن دارند، افزود: امام با این‌که در زندان و تحت شدید‌ترین تدابیر امنیتی، قرار داشتند، اما تعداد فرزندان زیاد ایشان و سفرها و مهاجرت‌هایی که آنان به اقصی نقاط جهان داشتند، دانه محبت اهل بیت(ع) را در همه جا کاشت که امروزه شاهد شکوفایی آن هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی اصفهانی تصریح کرد: فرزندانی که در بیت امامت رشد کردند و تحت تعلیم امام با احکام و فرامین الهی به خوبی آشنا شدند، بهترین راه برای نشر اسلام حقیقی گردیدند؛ چنین فرزندانی پیک راستین نصایح امام به دور دستها بودند.

وی گفت: با تمام فشارهای دستگاه حکومتی، ترفندها و نقشه‌های امام‌(ع) جواب‌گو بود تا جایی که در جواب هارون که امام را متهم به بیعت‌گیری مخفیانه می‌کند، می فرمایند «تو بر جسم‌ها حکومت می‌کنی و من بر قلبها».

عضو هیأت علمی مؤسسه سبطین‌(ع) افزود: حکومت‌های بسیاری در طول تاریخ آمدند، منقرض شده و از یادها رفتند و به تاریخ پیوستند، چون بر جسم‌های فناپذیر حکومت می‌کردند، اما امام کاظم(ع) با حکومت بر دلها، به خوبی در ذهنها باقی ماندند و نام و ذکر اهل بیت‌(ع) را بر قلبها نشاندند. /9201/ت302/ن

ارسال نظرات