۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۹۴۶
عضو شورای اسلامی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

رفتار امام کاظم تبلیغات مسموم علیه اهل بیت را خنثی می‎کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اهر با اشاره به این‌که تبلیغات گسترده و مسموم علیه ائمه اطهار و اولاد حضرت فاطمه زهرا(س) در دوران امام موسی بن جعفر به اوج رسیده بود، تصریح کرد: بسیاری از مسلمانان با مشاهده شخصیت عالی امام موسی کاظم(ع) جذب مکتب آن بزرگواران شده اند.
امام کاظم (ع)
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که همرمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) ترتیب یافت، به تشریح ابعاد شخصیتی و دوران زندگانی آن امام همام پرداخت و اظهار داشت: آن حضرت در تاریک ترین دوران تاریخ که خلفای جور عرصه را به شیعیان تنگ کرده بودند، به ارشاد و هدایت مسلمانان پرداختند.

وی با بیان این‌که ویژگی های شخصیتی امام‌ هفتم شیعیان الگوی کامل برای زندگی سعادت‌مند است، خاطرنشان کرد: آن حضرت با آن‌ کرم‌ و بخشندگى خاص‌ خود، همواره لباسی‌ خشن‌ بر تن‌ مى‌کرد، که این‌ امر نشان‌ از اوج صفاى‌ باطن‌ و دنیاگریزی امام هفتم شیعیان داشته است.

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به این‌که تبلیغات گسترده و مسموم علیه ائمه اطهار و اولاد حضرت فاطمه زهرا(س) در آن دوران به اوج خود رسیده بود، تصریح کرد: بسیاری از مسلمانان با مشاهده شخصیت عالی امام موسی کاظم(ع) جذب مکتب آن بزرگواران شده اند، چنان که روایات موثق فراوانی در این زمینه وجود دارد.

امام جمعه اهر ادامه داد: در روایات تاریخی آمده که مردى در مدینه آن حضرت را مى آزرد و به وجود نازنین امام على(ع) دشنام مى داد، برخى از اطرافیان به امام گفتند؛ اجازه دهید تا او را بکشیم، ولى حضرت به شدّت از این کار نهى کرد و آنان را شدیداً سرزنش فرمود که نهایتا آن مرد با بخشندگی امام جزو یاران صدیق آن حضرت شد.

حجت الاسلام حاجی زاده خاطر‎نشان کرد: بسیارى از این گونه روایات وجود دارد که نشان از مکارم اخلاقی، بخشندگی، سخاوت و شکیبایى آن حضرت بر سختی‌ها و چشم‌پوشى ایشان از مال دنیا است، در حقیقت می توان شخصیت آن حضرت را تجلی وجود مبارک مولای متقیان علی(ع) دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح شیوه مبارزاتی امام موسی کاظم(ع) با خلفای ظم و جور زمان خاطرنشان کرد: آن حضرت با تقیه به مبارزه علیه ظالم زمان پرداخت که البته موفقیت‌آمیز نیز بود، چراکه خلفا به علویان زیدی مذهب که به صورت دائم در پی شورش سیاسی بودند توصیه می‌کردند که، همانند عموزادگان خود، یعنی موسی بن جعفر باشند تا سالم بمانند.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که امام هفتم شیعیان در دوران حبس نیز اقدامات ارزنده‌ای در تربیت شاگردان مکتب پدر بزرگوارشان داشته اند، تصریح کرد: خوف حاکم جور زمان از تاثیر معنوی امام به قدری بود که نتوانست وجود ایشان را حتی در زندان تحمل کند و نهایتا آن مظلوم شیعیان را در زندان مسموم و به شهادت رساند.

حجت الاسلام حاجی زاده در پایان خواستار توجه جدی مسلمانان به توصیه ها و احادیث اخلاقی ائمه اطهار به ویژه امام موسی کاظم(ع) شد و گفت: نباید تبیین شخصیت و دوران زندگانی آن حضرت تنها به زندانی شدن ایشان توسط حاکمان ظالم خلاصه شود، ایشان به قدری در جامعه اسلامی تاثیرگذار بودند که امروز نیز به باب‌الحوایج شهرت یافته اند و حقیقتا هر کسی که با اخلاص و نیت حسنه به حضرت متوسل شده، خداوند متعال حاجتش را برآورده کرده است./935/ت302/س

ارسال نظرات