۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۰۹۸۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ دوره آموزشی بین المللی تنوع فرهنگی و حقوق بشر در روزهای 11و12تیر ماه سالجاری در تبریز برگزار خواهد شد.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، صادق ملکی آوارسین، رییس دانشگاه آزاداسلامی تبریز در گفت و گو با خبرنگاران از برگزاری دوره آموزشی بین المللی تنوع فرهنگی و حقوق بشر در روزهای 11 و 12 تیر ماه سالجاری دراین دانشگاه خبر داد و گفت: این دوره از سوی کمیسیون حقوق بشراسلامی ایران و مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد طی دو روز در دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز برگزار می شود.

رییس دانشگاه آزاداسلامی تبریز به قرن حاضر بعنوان قرن ارتباطات و اطلاعات اشاره کرد و افزود: در قرن حاضر لازم است انسانها باحقوق خود و حقوق سایر ملل آشنا شوندتا در تعامل فرهنگ ها آنرا بکار ببندند و رعایت کنند و زندگی مسالمت آمیز و سازنده ای درکنارهم داشته باشند.

ملکی در ادامه به موضوعات این کارگاه آموزشی اشاره کرد و گفت: ارتباط بین موضوع تنوع فرهنگی و حقوق بشر، نقش تاریخی و معاصر فرهنگ ها در غنا بخشی به مفهوم حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، محدودیت های فرهنگی در اجرای حقوق بشر، حقوق فرهنگی،حق برهویت فرهنگی، حقوق بشر واخلاق ، حمایت از حقوق بشر در جوامع چند فرهنگی، جهان شمولی ونسبیت گرایی حقوق بشر، لاینفک بودن حقوق و مشترکات کشورهای درحال توسعه در حوزه حقوق بشر از جمله موضوعاتی هستند که دراین دوره طرح و بررسی خواهند شد.

مسؤول برگزاری این دوره به نحوه ثبت نام علاقه‎مندان و دانش پژوهان اشاره کرد و تصریح کرد: هزینه ثبت نام برای عموم50 هزار تومان و برای دانشجویان 30 هزار تومان می باشد که بایستی تا روز پنجشنبه 8 تیرماه به حساب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به شماره 0303708819008 و یا 760190000000303708819008 IR (شماره حساب شبا) به نام «کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران» نزد بانک صادرات، شعبه سهروردی شمالی، واریز شود.

ملکی در ادامه نشانی صندوق الکترونیکی جهت مکاتبه علاقه‎مندان را namchrcd@live.com اعلام کرد و گفت: جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق نشانی ایمیل فوق و یا شماره تلفن 09396524883 با سرکار خانم تیمورپور تماس حاصل کنند.

وی از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ درتهران، کمیته ملی حقوق بشر دوستانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه برن استرالیا، دانشگاه ملی ایرلند-گالوی، دانشگاه های مستقر درتبریز، کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تبریز و بازرگانی استان آذربایجان شرقی بعنوان همکاری کنندگان این کارگاه یاد کرد.

گفتنی است، این کارگاه باحضور اساتیدی از کشورهای استرالیا، ایرلند، سوئیس، چین، مالزی و ایران روزهای 11 و12 تیرماه در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می شود و به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر بین المللی با تأیید مراکز برگزار کننده ارائه خواهد شد.

طرح صالحین به دنبال تربیت کادر صالح برای نظام است 

معاون تربیت و آموزش و صالحین بسیجیان سپاه عاشورا، در جمع فرماندهان و مسؤولین آموزش پایگاه‌های حوزه نصر سپاه مرند گفت: شجره طیبه صالحین امری بسیار حساس و ظریف است و برای به‌نتیجه رسیدن اقدامات باید با صبر و حوصله کار کرد.

حجت‌الاسلام صیدی‌لو گفت: یکی از وظایف و شرایط شاخص هر مربی و هر فردی که در امر صالحین فعالیت می‌کند، ارتباط صمیمی با مربیان می‌باشد.

به گفته وی اساسی‌ترین وظیفه شجره طیبه صالحین، کادر‌سازی برای نظام و مملکت است و این، وظیفه تک‌تک کسانی که در این امر عاشقانه و مخلصانه کار می‌کنند را سنگین‌تر و باارزش‌‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: برای بهتر کار کردن در زمینه شجره طیبه صالحین، باید آسیب‌ها را شناخت و با شناخت بیشتر و بهتر در این زمینه کار کرد.

نشست تخصصی مدیریت و آموزش قرآن در تبریز برگزار شد 

نشست‌های تخصصی مدیریت و آموزش های‌ قرآنی با حضور  حجت الاسلام والمسلمین علی کریمی‌جهرمی در مؤسسه جامعة‌القرآن و العترت تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی‌ جهرمی در سخنانی با اشاره به درجه متعالی اهل قرآن در میان بشریت، نقش مربیان و معلمان قرآنی را انکارناپذیر دانست و با اشاره به آیات و روایات، قرآنیان را اشراف امت پیامبر بیان کرد.

همچنین در این مراسم ‌ داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این مجموعه، اولویت برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فعایت‌های قرآنی ذکر کرد.

بر اساس این گزارش، این دوره با حضور 70 نفر از موسسه قرآنی سراسر استان آذربایجان شرقی‌ به‌مدت 8 روز با تدریس استاد احمد‌رضا محسنی از شهر مقدس مشهد برگزار شد.

مرمت مسجد جامع سراب تا پایان سال خاتمه می‌یابد

تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از به پاپان رسیدن مرمت مسجد جامع سراب تا پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: از دو سال گذشته مرمت و بازسازی محوطه این مسجد در دستور کار قرار گرفته و از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان پیگیری می‌شود.

وی در تشریح مرمت مسجد جامع سراب گفت: پس از تملک مغازه‌های جبهه جنوبی اطراف محوطه مسجد و هموار شدن مشکلات آن، اقدام به مرمت محوطه مسجد کردیم که اکنون آجرکاری، نماسازی و کف‌سازی محوطه در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان این که بیش از 900 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این مسجد اختصاص یافته است، افزود: پی‌ریزی محوطه و مرمت دیوارها و سردر جبهه جنوبی انجام شده و برای زیبایی محوطه ساخت حوض و آب‌نما پیش‌بینی شده است.

محمدی، مسجد جامع سراب را از آثار تاریخی ویژه منطقه برشمرد و اظهار کرد: مسجد جامع سراب یادگار قرن نهم هجرى قمرى و مسجدی بدون گلدسته و مناره است که از یک شبستان بزرگ و یک حیاط کوچک در سمت غربى و دو در ورودى تشکیل شده است./935/د103/ب

ارسال نظرات