۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۳۱۲۵۸
آیت الله مقتدایی:

آیت الله محمدی گیلانی همراه امام و در خط مقدم مبارزه بود /حوزه در علوم انسانی کم کاری کرده است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مقتدایی شخصیت فلسفی و اخلاقی آیت الله محمدی گیلانی را برگرفته از وجود علامه طباطبایی دانست و با اشاره به سوابق انقلابی و مبارزه ای وی گفت: این عالم بزرگوار در کنار امام خمینی(ره) و در خط مقدم مبارزه علیه شاه و در دفاع از ارزش های اسلامی و دینی قاطع بود.
آيت الله مقتدايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه کشور در چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی و با هدف تجلیل از آیت الله محمدی گیلانی برگزار شد، با تبریک به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص) و فرارسیدن ماه شعبان گفت: پیامبر(ص) درباره این ماه می فرماید شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسی را که در این ماه من را در راه عبادت کمک کند.

مجمع حکمت اسلامی در راستای مرجعیت و مرکزیت قم در فلسفه گام برمی دارد

مدیر حوزه های علمیه کشور برگزاری گردهمایی اساتید علوم عقلی را از دستاوردها و برکات مجمع عالی حکمت دانست و گفت: این مجموعه با اینکه مدت کوتاهی است تأسیس شده اما برکات فراوانی را برای حوزه علمیه و اسلام به ارمغان آورده است.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: این موسسه توانسته است گروه های علمی و تحقیقی فراوانی را در رابطه با حوزه حکمت و فلسفه تشکیل دهد که هر کدام از این گروه ها فعالیت های در خور توجهی را در تولید علم و اندیشه عرضه کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه علمیه قم باید قطب اصلی فلسفه اسلامی باقی بماند، اشاره کرد و ابراز داشت: مجمع حکمت اسلامی توانسته ظرفیت بالایی را در حوزه علمیه ایجاد کند و در راستای این هدف بزرگ که قم از مرکزیت و مرجعیت فلسفه نیفتد گام بر می دارد.

وی همچنین افزود: به برکت این مجمع و فعالیت های آن است که حکمت و فلسفه می تواند رشد داشته باشد و مرجعی برای دانشگاه و دانشمندان داخلی و خارجی باشد و فلسفه اسلامی را از قم به سراسر دنیا ارسال کند.

علمای حوزه کم کاری در علوم انسانی را با ترویج فلسفه اسلامی به جهان جبران کنند

آیت الله مقتدایی از وارد نشدن علمای حوزه در مباحث علوم انسانی انتقاد کرد و با ابراز امیدواری از اینکه فلسفه و حکمت اسلامی از حوزه علمیه در جهان فراگیر شود، گفت: علوم انسانی با کم کاری حوزه از خارج به کشور وارد شد و امروز در دانشگاه های ما علوم انسانی حاکم شده که ریشه مادی دارد.

شخصیت فلسفی و اخلاقی آیت الله محمدی گیلانی برگرفته از وجود علامه طباطبایی است

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه یکی از ویژگی های بارز گردهمایی مجمع عالی حکمت اسلامی را تجلیل از پیشکسوتان و اساتید فلسفه و حکمت اسلامی دانست و ابراز کرد: این از ابتکارات مفیدی است که موجب تشویق و ترغیب اساتید و دانش پژوهان به فراگیری علم و دانش و الگو پذیری از ابعاد مختلف شخصیتی عالمان دینی می شود.

وی در ادامه مقام و سوابق علمی آیت الله محمدی گیلانی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: وی از مجتهدان و اساتیدی است که بیش از دوازده سال از درس فقه آیت الله بروجردی را درک کرد و از دریای بی کران علمی آن عالم بزرگ بهره برد.

آیت الله مقتدایی افزود: آیت الله محمدی گیلانی همزمان با تحصیل فقه در درس اصول امام خمینی(ره) که در ردیف درس های علمای بزرگ آن وقت از نظر جمعیت و کیفیت بود و در درس فلسفه علامه طباطبایی نیز شرکت می کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور شخصیت فلسفی و اخلاقی آیت الله محمدی گیلانی را برگرفته از وجود علامه طباطبایی دانست و اظهار کرد: شرکت در درس علامه وی را حکیم و فیلسوفی متأله ساخت و از نظر اخلاقی و ساده زیستی نیز بسیار ازاستاد خود تأثیر گرفته بود.

آیت الله محمدی گیلانی در کنار امام خمینی و در خط مقدم مبارزه علیه شاه بود

وی در ادامه شخصیت مبارزاتی و انقلابی آیت الله محمدی گیلانی را مورد توجه قرار داد و گفت: وقتی نهضت امام خمینی(ره) آغاز شد از کسانی بود که در خط مقدم و در کنار امام خمینی به روشنگری و مبارزه می پرداخت.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: با تبعید امام خمینی(ره) آیت الله محمدی گیلانی در افشاگری علیه نظام طاغوت نقش اساسی ایفا و با روشنگری ها خود مردم را بیدار می کرد که این امر، آزار و اذیت وی از سوی رژیم را به دنبال داشت.

دفاع از ارزش های دینی و اسلامی دغدغه اصلی آیت الله گیلانی بود

وی نقش آیت الله محمدی گیلانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تأثیر گذار توصیف کرد و یادآور شد: در آن زمان دو مسئله مهم که یکی حل و فصل درگیری ها بعد از سرنگونی رژیم شاه و دیگری رسیدگی به وضعیت متهمان رژیم که دستشان به مال و جان مردم آلوده شده بود، وجود داشت، که امام خمینی(ره) رسیدگی به این امور خطیر و تشکیل دادگاه های عدل انقلاب را به عهده وی سپرد.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: آیت الله محمدی گیلانی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان حاکم شرع فعالیت خود را آغاز کرد و با قاطعیت همراه با مهربانی از حدود و ارزش های اسلامی دفاع می کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله محمدی گیلانی بر سر ارزش های دینی و اسلامی با کسی شوخی نداشت و حتی دو فرزند خود را به اعدام محکوم کرد، گفت: وی وقتی متوجه شد فرزندانش وابسته و معتقد به سازمان مجاهدین خلق شده و موعظه های خود را برای رهایی آنها از این دام بی اثر می دید مانند دیگرمنافقان برخورد و آنها را اعدام کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب اجرای حدود الهی برای مردم تازگی و برای برخی غیر عادی بود، ابراز کرد: آیت الله محمدی گیلانی برای توجیه مردم و اجرای صحیح حدود الهی در تلویزیون برنامه اجرا می کرد و مردم را با حدود اسلام آشنا می کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله محمدی گیلانی بعد از رحلت امام خمینی(ره) از مقام معظم رهبری حمایت می کرد و نسبت به ایشان همان تبعیتی را داشت که نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران داشت.

آیت الله محمدی گیلانی الگوی علمی و عملی طلاب

آیت الله مقتدایی در پایان با تجلیل از مقام علمی و اخلاقی آیت الله محمدی گیلانی، وی را عالمی فقیه، اصولی، فلسفی و اخلاقی خواند و با بیان اینکه وی الگوی مناسبی برای اساتید و طلاب حوزه است، تصریح کرد: آیت الله محمدی گیلانی عمر با برکت خود را صرف خدمت به نظام اسلامی و دفاع از آرمان های انقلاب کرد و در کنار اقدامات اجرایی از کار علمی و پژوهشی و تربیت شاگردان نیز غافل نشد./927/ پ201/ع

ارسال نظرات