۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۳۱۵۴۴
عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث:

امام سجاد الگوی زیبایی برای تبلیغ دینی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث گفت: رفتار امام سجاد(ع) برای ما الگوی زیبایی است، ما با دیدن چند بی حجاب دست از تبلیغ و ارشاد مردم بر می داریم در حالی‌که امام سجاد با وجود همه نا‌هنجاری‌های زمان خویش دست از تبلیغ و ارشاد بر‌نمی‌دارد.
حجت‌الاسلام احمد غلامعلي،‌ استاد دانشگاه و پژوهشگر ديني


حجت‌الاسلام احمد غلام‌علی عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: موقعیت امام سجاد علیه السلام بسیات متفاوت بود، زمانی که ایشان به امامت رسیدند، تنها سه یار داشتند، به گونه‌ای که امام صادق علیه السلام می‌فرماید «ارتد الناس بعد الحسین الا ثلاثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام به غیر از سه نفر بقیه مردم همه مرتد شدند».

وی در ادامه افزود: بنا به فرموده حضرت امام صادق(ع) ابوخالد کابلی، یحیی‌بن‌ام‌طویل و جبیر بن مطعم سه یار امام سجاد(ع) در ابتدای امامتشان هستند.

حجت‌الاسلام غلام‌علی اظهار داشت: وضعیت فرهنگی مدینه در زمان امام سجاد علیه‌السلام به گونه‌ای آشفته بود که این شهر مرکز موسیقی، غنا و مرکز زندگی و آموزش زنان رقاصه شده بود و مردم آن‌قدر عاشق رقص، موسیقی و غنا شده بودند که وقتی خلیفه وقت یکی از این رقاصه‌ها را خریداری کرد و قصد داشت او را به شام ببرد، مردم مدینه همراه او بیرون آمده و گریه کردند.

وی خاطر نشان کرد: امام سجاد علیه السلام در چنین محیطی شروع به تربیت شاگرد می‌کند و در واقع حلقه اصلی شاگردان و مدرسه علمیه امام باقر علیه‌السلام را تشکیل می‌دهد و راه را برای تربیت شاگردانی همچون زراره و ابان ابن تغلب هموار می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: رهبر انقلاب اسلامی در این‌باره می‌فرمایند«تلاشی که امام سجاد علیه‌السلام انجام دادند بیش از تلاشی بود که امام باقر علیه‌السلام انجام دادند».

عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث تأکید کرد: رفتار امام سجاد علیه‌السلام در آن وضعیت فرهنگی برای ما الگوی زیبایی است، ما با دیدن چند بی حجاب دست از تبلیغ و ارشاد مردم بر می داریم در حالی‌که امام سجاد با وجود آن نا‌هنجاری‌ها دست از تبلیغ و ارشاد بر‌نمی‌دارد.

وی تصریح کرد: روش تبلیغ امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه منحصر به فرد است،  امام در شرایطی که مردم دارای روحیه احساسی هستند و به موسیقی روی آورده‌اند و به این روش خو گرفته‌اند، با همان احساس، معارف دین را در زبان دعا و راز و نیاز با خداوند بیان می‌کنند.

حجت‌الاسلام غلام‌علی ادامه داد: اغلب دعاهای ایشان در قالب ناز با خداوند راز و نیاز و صحبت می کند، بدون این که چیزی از خداوند بخواهد و این بسیار زیبا است، از ایشان 254 دعا نقل شده است که تنها 54 دعا در صحیفه سجادیه است و کتاب الصحیفه السجادیه الجامعه در بردارنده همه دعاهای این امام همام است.

وی ابراز داشت: همچنین امام سجاد علیه‌السلام برای تبلیغ دین در این محیط و خفقان فرهنگی از شیوه موعظه در خطبه‌های نماز جمعه که مسؤولیتش با ایشان بود استفاده می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تلاشی که امام زین‌العابدین علیه‌السلام در زمینه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کردند، بسیار فراوان است، ادامه داد: اصلا لحن امام خطاب به مؤمنان با لحن ائمه دیگر تفاوت دارد، جملات ایشان با دیگر ائمه متفاوت است، ایشان با جملاتی مانند ای مؤمنان، ایها الناس و یا‌ابن ادم، مردم زمان خودشان را خطاب می کردند و دائما در حالی نیرو سازی بودند.

حجت‌الاسلام غلام‌علی تاکیدکرد: رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام رساله زهد ایشان است و بر خلاف تصور خیلی‌ها حضرت به هیچ صورت از حلال دنیا کناره‌گیری نکرده است، بلکه با فعالیت‌های نا‌سالم اجتماعی مبارزه کرده است./9191/ت302/ن

ارسال نظرات