۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۴۱۸
در تازه‌ترین شماره ماهنامه زمانه بررسی شد؛

جان هیک و چالش پلورالیسم

خبرگزاری رسا ـ پرونده ویژه «جان هیک‌ و چالش پلورالیسم» و پرونده‌هایی با موضوعات اختیارات ولی فقیه، شیعیان آمریکای لاتین و معرفی کتاب در شماره 25 و 26 دوره جدید ماهنامه زمانه منتشر شد.
تازه‌ترين شماره ماهنامه زمانه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پرونده ویژه «جان هیکو چالش پلورالیسم» و پرونده‌هایی با موضوعات اختیارات ولی فقیه، شیعیان امریکای لاتین، معرفی کتاب و ... در شماره بیست‌وپنج و بیست‌وشش دوره جدید ماهنامه زمانه (نامه اندیشه، فرهنگ و ادبیات) به همت کانون اندیشه جوان منتشر شد.

 

جان هیک، فیلسوف تازه در گذشته انگلیسی، مشی پلورالیستی را در آکسفورد، مقارن با دومین جنگ جهانی، آغاز نمود. پلورالیسم، دیدگاهی است در تبیین و بررسی آموزه نجات، آموزه‌ای که در متن الهیات مسیحی، کانون نگرش‌های حصرگرایانه و شمولگرا نیز بوده ‌است. ماهنامه زمانه برآن شد با توجه به درگذشت جان هیک که پدر پلورالیسم دینی نام گرفته است، پرونده‌ای را به آن اختصاص دهد. گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر رشاد که از منتقدان پلورالیسم دینی به‌شمار می‌رود با عنوان «کاستی‌ها و ناراستی‌های پلورالیسم دینی» بر جذابیت این پرونده افزوده است. از دیگر عناوین و کسانی که در این پرونده حاضرند می‌توان به دکتر مهدی اخوان، دکتر حسین شکرآبی و همچنین به مقالاتی با عنوان «راز تعداد ادیان و نسبت آنها با یکدیگر» و «تکثرگرایی دینی از نگاه علامه» اشاره کرد.

 

در این شماره می خوانید: «حدود یک سال پیش زمانه به مسأله اصل ولایت فقیه در پرونده‌ای ویژه با نام «تاریخ ولایت فقها» درشمارة 13 زمانه پرداخت. رویکرد اصلی آن پرونده نمایاندن سابقه تئوریک ولایت فقیه در میان فقهای شیعه بود و بر آن بودیم تا با ادله متقن فقهی تاریخی موافقت بی‌تردیدِ همه فقها نسبت به اصل ولایت فقیه به واسطه استنتاج از نص یا عقل را به نمایش بگذاریم و از این رهگذر بر همگان روشن گردد که این موضوع به تنهایی زاییده اندیشه امام خمینی رحمةالله علیه نیست. اما در این پرونده موضوعی چالشی در دستور کار قرارگرفت که حساس ترین بحث نظریه ولایت فقیه، یعنی حوزه اختیارات ولی را مورد بررسی قرار داده ‌است. نتایج تولیدات این پرونده موجب تزلزل مشهورات موجود در این حوزه است. پاسخ به پرسش‌های جدی مطرح در این زمینه را با خواندن گفت‌و‌گویی با آیت‌الله اراکی با عنوان «مطلقه مورد اجماع» و مقالاتی با عنوان «سرقت تئوریک فقیه» و «ولایت فقیه از منظر آیت‌الله خویی» درباره نظرات آیت‌الله خویی رحمةالله علیه درباره اختیارات ولی فقیه و همچنین نوشتاری از علی اصغر سهرابی با عنوان «اقتدار منعطف» که نگاهی تحلیلی دارد به تقریر آیت‌الله خامنه‌ای از ولایت فقیه از جملة این مقالات است.»

 

بخش جهان این شماره زمانه، پرونده «هزار توی سرزمین بولیوار» به بررسی تاریخچه حضور اسلام و تشیع در منطقه راهبردی امریکای لاتین می‌پردازد و با مقالاتی از سهیل اسعد، فعال اسلامی آرژانتینی و گفت‌و‌گویی از خلیل ساحوری از شیلی و امیر تفرشی کوهینی با عنوان «حیاط خلوت راهبردی» ادامه می‌یابد. و در ادامه به معرفی «الهیات رهایی بخش» می‌پردازد. معرفی کتاب «ما و امریکای لاتین» از دیگر بخش‌های این پرونده است. با توجه به حساسیت روابط ایران و امریکای لاتین و همچنین قدرت نفوذ شیعه با توجه به افکار مردم این منطقه همه شما را به خواندن این پرونده دعوت می‌کنیم. حوزه جغرافیایی امریکای لاتین به دلیل منابع طبیعی بی‌مانند و فوق‌العاده‌اش و همچنین به سبب نزدیکی به ایالات متحده امریکا، همواره پس از استقلال محل توجه و حساسیت ویژه امریکا و رئیس راهبردی‌اش اسرائیل بوده‌است. این حساسیت به انداز‌ه‌ای است که هنوز تعدادی از کشورهای این منطقه نام «حیاط خلوت امریکا و اسرائیل» را یدک می‌کشند.

 

در بخش سرآغاز این شماره در ابتدا پای درس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حیدری با موضوع فقه ارتباطات و عنوان «کمک کردن به گناه در رسانه» می‌نشینیم و سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار در گفتاری با سوژه رویکرد تاریخی به زمینه‌های نظری پیدایش سکولاریسم و عنوان «به ابژه فکر کن» پنجره‌ای تازه به روی ما می‌گشاید. 

 

گزارشی از نشست جریان‌شناسی سینمای ایران با حضور مسعود فراستی، سعید قطبی‌زاده و سید ناصر هاشم زاده؛ گزارشی از میزگردی به مناسبت «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد قائم‌مقامی، یوسفعلی میرشکاک، مجتبی رحماندوست و شهریار بحرانی و همچنین سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی در این روز، از دیگر مطالب این بخش‌ می‌باشد.

 

در بخش معرفی کتاب این شماره به معرفی کتاب «تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر» اثر نجف لک‌زایی پرداخته است که در گفت‌و گویی با وی به روشن شدن تفاوت‌های این کتاب با دیگر کتب نوشته شده در این موضوع پرداخته و همچنین کتاب‌های دیگر نویسنده در چند سطر معرفی شده است.

 

زمانه‌ شماره 25و 26 از دور جدید این نشریه ( پیاپی 112 و  113 ) در 128 صفحه با مدیر مسؤولی محمدرحیم عیوضی و سردبیری علی رمضانی، منتشر ‌شده است.

 

علاقمندان جهت تهیه این نشریه می‌توانند به مطبوعاتی‌های سراسر کشور و در تهران به نمایشگاه و فروشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان واقع در خیابان انقلاب اسلامی، حد فاصل خیابان های منیری جاوید و 12 فروردین، شماره 1328 طبقه سوم واحد 9 مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن   66900965 ( امور مشترکین نشریه) تماس بگیرند./916/د102/ق

ارسال نظرات