۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۴۳۴
کارشناس امور مذهبی:

مقابله با بدحجابی به صورت معقول و منطقی سازنده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به آثار زیان‌بار بدحجابی گفت: اگر کارهای بازدارنده در مقابله با بدحجابی به صورت معقول و منطقی انجام شود بسیار خوب و سازنده است.
بدحجابي
 
 حجت الاسلام علی رهبر، عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به وضعیت نا‌بسامان حجاب در جامعه و به‌ویژه در شهرهای بزرگ اظهار داشت: متاسفانه در بحث حجاب یک روند نزولی دیده می‌شود که سبب تأسف و تأثر همه دردمند‌ان جامعه شده است.
وی در ادامه افزود: این مسأله گاهی باعث شرمندگی و خجالت‌زدگی نسل حاضر در مقابل خانواده‌های شهدا می‌شود که اگر این روند تداوم پیدا کند بچه‌های ما و نسل آینده، دیگر به هیچ وجه به حجاب و پوشش مناسب تن در نمی‌دهند.
این پژوهشگر امور دینی همچنین اظهار داشت: سال‌ها است که در حال انجام کارفرهنگی هستیم و دیگر وقت انجام کارهای بازدارنده و در عین حال سالم و با پشتوانه فکری است.
وی بیان داشت: سال‌ها است تجربه کرده‌ایم که هر بار پس از دوره‌ای سخت‌گیری متأسفانه به خانه اول بر می‌گردیم و مسأله را به حال خود رها می‌کنیم. در دانشگاه‌ها به راحتی می‌شود کارفرهنگی انجام داد و بازدارندگی نشان داد.
حجت الاسلام رهبر اضافه کرد: کسی که بدون توجه به قوانین و شرع به صورت آرایش کرده از منزل خارج شده و خود را در معرض سوء استفاده دیگران قرار می‌دهد باید به شدت مورد برخورد قرار گرفته، شناسایی و از او تعهد گرفته شود تا دیگر مرتکب چنین اعمالی نشود، کما اینکه در برخی از کشورهای دیگر نیزبه همین شدت برخورد می‌شود.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: به عنوان مثال باید گفت اگر شخصی که مبتلا به جزام است وارد اتوبوسی شود، افراد حاضر در آنجا آیا نسبت به او بی توجه هستند؟ در مورد مسأله حجاب و عفاف نیز به همین‌ گونه است، اگر یک شخص جزامی تنها جسم ما را به مرض مبتلا می‌سازد، یک شخص بد حجاب و بی عفاف، روح ما را دچار مرض می‌کند.
وی در ادامه اظهار داشت: در متون دینی ما روایات زیادی از ائمه(ع) وارد شده است که بد حجابی را به تیر آلود‌ه‌ای تعبیر کرده‌اند که از سوی شیطان به سمت قلب انسان پرتاب می‌شود و خطایی در آن نیست و این شیطان است که به حیله‌های مختلف می‌خواهد انسان‌ها را گرفتار کند.
این پژوهشگر علوم دینی همچنین با اشاره به آثار زیان‌بار بدحجابی ابراز داشت: بد حجابی باعث ایجاد سردی بین افراد خانواده، تزلزل اعتقادات در جوانان و بروز اختلاف بین زوج‌های جوان می‌شود. 
حجت الاسلام رهبر درباره وظیفه حکومت اسلامی در زمینه برخورد با بد حجابی گفت: در روایات آمده است که حضرت علی(ع) روزی وارد بازار کوفه شدند و مردم را به علت برخود بدن مردان با زنان مورد عتاب شدید قرار دادند و یا در روایت دیگری هست که امیرالمومنین(ع) جوانی را که چشم چرانی می‌کرد شخصا تأدیب و تنبیه کردند که این اخلاق برگرفته از قرآن کریم نیز است.
 وی همچنین با اشاره به طرح امنیت اجتماعی که چندی است از سوی نیروی انتظامی در حال اجرا است اظهار داشت: اگر کارهای بازدارنده به صورت معقول و منطقی انجام شود بسیار خوب و سازنده است.
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: در رساله‌های عملیه نیز آمده است در صورت نهی از منکر و عدم تاثیر ما می‌توانیم شدت برخورد را افزایش دهیم چراکه گاهی اوقات اتفاق می‌افتد شخص بد حجاب حرفه‌ای شده و کار خود را به قصد فریب جوانان انجام می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: تا کنون کارهای تئوری خوبی انجام داده‌ایم، از قبیل انتشار کتب، مقالات متنوع و همایش‌های گوناگون که در حد وسیع نیز بوده‌ است اما کارهای عملی ما کم بوده و بازدارندگی کافی نداشته است، چرا که همان‌قدر که ما کار فرهنگی کرده‌ایم از طرف مقابل هم کار تخریبی انجام شده است.
وی در پایان گفت: در پایان باید گفت اسلام همانگونه که مرهم را سفارش می‌کند گاهی هم نیشتر را تجویز می‌کند و قهر و مهر با هم است منتها نباید در هیچ کدام افراط و تفریط شود، کما اینکه اگر در قرآن هم دقت کنیم، می بینیم که هم بشارت داریم و هم انذار./908/302/ن
ارسال نظرات