۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۲۶۱۵
حجت الاسلام و المسلمین نکونام:

نهادها برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب همدیگر را متهم نکنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با متهم کردن همدیگر در کم کاری در زمینه حجاب و عفاف به هیچ نتیجه ای نمی رسیم، مشکل اساسی عرصه حجاب و عفاف نبود تفاهم و تساهل بین نهادهای تأثیرگذار است، که هرچه زودتر این اختلافات باید ریشه کن و تفاهم در جامعه بین همه نهادهای تأثیرگذار حاکم شود.
حجت الاسلام محمد علي نکونام
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به ضرورت حجاب و عفاف از نظر عقلایی و شرعی خاطرنشان کرد: مسأله حجاب و عفاف از ضرورت هایی است که هم عقل و هم دین آن را جهت رسیدن به کمالات و سعادت برای جوامع بشری ترسیم کرده است.
رییس شورای عالی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از هر زاویه ای که نظاره گر این مسأله باشیم در می یابیم که حجاب و عفاف برای مردان و زنان یک ضرورت به شمار می آید و عفت، حجب و حیا ابزاری برای تکامل و سعادت جوامع بشری محسوب می شود.
 استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری توجه به مسأله حجاب و عفاف را سبب هموار ساختن مسیر تکامل و سعادت دانست و اظهار داشت: کسی که ضرورت حجاب و عفاف را نادیده بگیرد، بدون شک از راه تکامل و سعادت بازمانده و مسیر خود را برای تباهی و بطالت هموار کرده است.
وی با اشاره به نگاه دین مبین اسلام در زمینه حجاب و عفاف ابراز داشت: حد و حدودهای دین اسلام در مسأله حجاب و عفاف بسیار قابل توجه است و تعیین می کند زنان که بیشتر در معرض دید افراد جامعه هستند چگونه و به چه نحوی خود را از دیدگان افراد گناه آلود و شهوت پرست مصون نگه دارند.
ترسیم برنامه جامع حجاب و عفاف منتظر ورود حوزه های علمیه است
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به این که حوزه های علمیه متولیان فکر و فرهنگ جامعه اسلامی هستند، خواستار ارائه راهکاری مناسب و سازنده در عرصه حجاب و عفاف از سوی حوزه های علمیه شد و افزود: ترسیم برنامه ای بلند مدت و جامع در زمینه حجاب و عفاف بدون شک ورود حوزه های علمیه را می طلبد که این نهاد باید با همفکری و هم اندیشی متولیان فرهنگی این برنامه را تدوین کند.
امام جمعه شهرکرد با بیان این که دستگاه های اجرایی، حوزه های علمیه و متولیان فرهنگ جامعه هر کدام باید به نحوی وظیفه خود را در این زمینه اجرا کنند، بیان داشت: اگر حوزه های علمیه، دستگاه های اجرایی و متولیان فرهنگ جامعه نقش خود در زمینه حجاب و عفاف را به خوبی ایفا نکنند، به یقین جامعه با مشکل مواجه می شود و خلأ بزرگی در درون کشور ایجاد می شود.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که متهم کردن فقط یک شخص یا گروه در زمینه کم کاری در عرصه حجاب و عفاف کاری به دور از انصاف است، اذعان داشت: حجاب و عفاف مقوله ای است که همه نهادها و دستگاه ها باید در این زمینه نقش مؤثر خود را ایفا کنند که متأسفانه در برهه کنونی هیچ کدام از این نهادها حق مطلب را در عرصه حجاب و عفاف به خوبی ادا نکرده اند.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: حکومت، دستگاه های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، صاحبان نظریه و اندیشه و حوزه های علمیه هیچ کدام به نحو احسن حق مطلب در عرصه حجاب و عفاف را ادا نکرده اند؛ چراکه حجاب و عفاف مقوله ای است که حضور همگانی را در آن می طلبد نه اینکه نهادی خود بخواهد به تنهایی وارد این عرصه بشود که این کار شدنی نیست.
 حرکت جهادگونه حوزه علمیه در زمینه حجاب ضروری است
رییس شورای عالی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که در عرصه حجاب و عفاف انتظارات از حوزه های علمیه و مراکز دینی بسیار بالا است، اظهار داشت: حوزه علمیه در حد خودش نسبتا خوب عملکرده است؛ اما باید بیشتر از قبل و به صورت جهادی وارد این عرصه شوند؛ چراکه از حوزه های علمیه که به عنوان اتاق فکر جامعه اسلامی هستند، انتظارات بسیار بالا است. 
استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری سخن روحانیان و مبلغان دینی از حجاب و عفاف های در رسانه ملی و در جمع اصحاب مطبوعات و رسانه و در مراکز دینی و مساجد را از خروجی های حوزه های علمیه دانست و گفت: این امور نشان دهنده عملکرد مثبت حوزه ها در عرصه حجاب و عفاف است، اما انتظارات از حوزه های در عرصه حجاب و عفاف بسیار گسترده تر است و حوزه ها باید به صورت جهادی و شبانه روزی وارد این عرصه بشوند.
متهم کردن نهادها به کم کاری در حجاب، مانع حرکت سازنده و جامع است
وی با اشاره به تعامل حوزه های علمیه و دستگاه های اجرایی برای فرهنگ سازی حجاب و عفاف در جامعه بیان داشت: در گام نخست باید فرهنگ متهم کردن نهاد و یا مجموعه ای نسبت به عملکرد در عرصه حجاب و عفاف در جامعه از بین برود؛ چراکه تا زمانی نهادها بخواهند از نظر کم کاری همدیگر را متهم کنند کار به جایی نمی رسد و سبب ترویج و رواج بدحجایی در جامعه می شود.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: با متهم کردن همدیگر به هیچ نتیجه ای نمی رسیم باید همه دستگاه ها و متولیان امور فرهنگی همراه با حوزه های علمیه با یکدیگر هم اندیشی و همفکری کنند تا بتوانیم به اهداف عالیه خود در این زمینه برسیم و مشکل اساسی عرصه حجاب و عفاف عدم تفاهم و تساهل بین نهادهای تأثیرگذار است که هرچه زودتر این اختلافات باید ریشه کن و تفاهم در جامعه بین همه نهادهای تأثیرگذار حاکم شود.
امام جمعه شهرکرد با اشاره به مضروب گشتن روحانیان امر به معروف و نهی از منکر در تهران و شهرهای دیگر، حضور مخلصانه و شجاعانه روحانیان در برخورد با اراذل و اوباش برای دفاع از حریم حجاب را افتخاری بزرگ و عظیم برای حوزه های علمیه دانست و گفت: طلبه جوانی که برای دفاع از حریم حجاب شجاعانه و با خروش و غیرت حوزوی در خیابان فریاد می زند و با رواج بدحجابی مبارزه می کند، نشان دهنده خروجی و تلاش حوزه های علمیه است.
دستگاه های امنیتی با مروجان بدحجابی پرشتاب برخورد کند
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: باید شرایط جامعه برای حضور جوانان طلبه جهت دفاع از حریم حجاب و عفاف مهیا شود، تا این جوانان با خوروش و غیرتمند حوزوی، خود به مبارزه با پدیده شوم بدحجابی بپردازند و مضروب گشتن و یا مجروح شدن در زمینه امر به معروف و نهی از منکر افتخاری بزرگ و شگرف برای روحانیان و حوزه های علمیه است.
رییس شورای عالی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به نامناسب بودن وضعیت حجاب و عفاف در جامعه امروزی ایران، شعاری شدن مسئله حجاب و عفاف را اصلی ترین مشکل این عرصه خواند و گفت: وقتی نظاره گر آن هستیم که بدحجابی به شکل فاجعه باری در جامعه در حال رواج است، دیگر فقط شعار سردادن در این زمینه مشکلی از مشکلات جامعه را دوا نمی کند؛ چراکه حجاب و عفاف یکی از مهم ترین مسایل فرهنگی جامعه است که باید با کاری جهادی و گروهی به این عرصه ورود کرد.
استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری در پایان سخنانش بر برخورد صریح و پرشتاب دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی با مروجان با بدحجابی در جامعه تأکید کرد./9461/ت301/س
ارسال نظرات