۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۲۱۹

کتاب «غریب الحدیث فی الکتب الأربعه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «غریب الحدیث فی الکتب الاربعه» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ شد.
غريب الحديث في الکتب الأربعه

 

 

ربانی، مسؤول روابط عمومی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: کتاب «غریب الحدیث فی الکتب الأربعه» با همت  گروه حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در شمارگان 2 هزار نسخه، در قطع وزیری و در 565 صفحه منتشر شد.

 

وی در ادامه با یادآوری این که در نگارش کتاب «غریب الحدیث فی الکتب الأربعه» از روش الفبایی بهره‌ گرفته شده است، متذکر شد: در این کتاب واژه‌هایی که در حدیث در ردیف الفبایی قرار نگرفته برای تسهیل در استفاده از متن احادیث، به صورت مختصر توضیح داده شده است.

 

وی با بیان این که غریب الحدیث اصطلاحی در حوزه دانش حدیث است و با اشار به این که نویسندگان کتاب های غریب الحدیث لغت‌شناسان و حدیث شناسانی هستند که کلمات سخت فهم و دشوار را به لحاظ مفهومی توضیح می‌دهند، تصریح کرد: ابتکار در حدیث‌‌شناسی شیعی و پژوهشی جدید در این موضوع از ویژگی های برجسته این کتاب است.

 

وی با ذکر این که در تألیف این اثر از 14 منبع مهم و معتبر لغوی برای شرح کلمات غریب‌ احادیث استفاده شده است، بیان کرد: مشکل بی‌توجهی علمای اهل سنت به روایات اهل‌بیت(ع) و کلمات غریب‌ احادیث سعی شده با تألیف این کتاب مرتفع شود، بدین جهت اکثر روایات به صورت کامل در شرح کلمات آورده شده و انسجام جملات نیز حفظ شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که پیغمبر گرامی اسلام در حدیث ثقلین می فرمایند «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم» یادآور شد: بیشتر کتاب‌های با موضوع غریب‌الحدیث در منابع اهل‌سنت از پرداختن به احادیث اهل‌بیت(ع) خودداری و یا آنها را بسیار کم رنگ مطرح کرده اند ولی در این کتاب توجه خاصی به احادیث اهل بیت صورت گرفته است.

 

گفتنی است، بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مدت فعالیت 28 ساله خود 1382 عنوان کتاب با 2 هزار و 786 جلد در شمارگان 11میلیون و 95 هزار و 840 نسخه به صورت تألیف، ترجمه و تحقیق و تصحیح، چاپ و منتشر کرده است./968/ت302/ع

ارسال نظرات