۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۹۷۴

پیامد سیاست و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتشار کتابی به بررسی پیامد سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران بر مشارکت سیاسی، تحزب و ثبات سیاسی پرداخت.
پيامد سياست و برنامه‌هاي توسعه جمهوري اسلامي ايران

 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب پیامد سیاست و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران به قلم سید محمدتقی آل‌غفور از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نگارش درآمده است، چهار فصل با عناوین کلیات و چارچوب نظری، برنامه‌های توسعه و مشارکت سیاسی، برنامه‌های توسعه و نهادهای سیاسی و برنامه‌های توسعه شامل ثبات و بی‌ثباتی سیاسی، در کنار مقدمه و نتیجه‌گیری گنجانده شده است.

نویسنده کتاب در مقدمه خود مباحثی از جمله فرضیه پژوهش، پیشینه تحقیق، ضرورت تحقیق، چارچوب نظری، پیش‌فرض‌ها، هدف و نقطه تمرکز و روش و نوع تحقیق را بیان داشته است.

در فصل اول این کتاب که با عنوان کلیات و چارچوب نظری به نگارش درآمده است، مباحثی چون نسبت توسعه اقتصادی و سیاسی، نسبت توسعه با ثبات و بی‌ثباتی سیاسی، توسعه و نهادهای سیاسی، نسبت توسعه و ساختار - عامل به بحث گذاشته شده است.

فصل دوم این کتاب با عنوان برنامه‌های توسعه و مشارکت سیاسی از سه زیر عنوان کلی شامل عوامل مشارکت سیاسی، برنامه‌های توسعه اقتصادی و عوامل مشارکت اقتصادی کارگزار و تعامل ساختار عامل و مشارکت سیاسی کارگزار برخوردار است.

تحزب و نهادمندی سیاسی، پیچیده شدن و ضرورت نهادمندی سیاسی، رابطه ساختار ـ عامل و نهادهای سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و ضرورت‌های ساختاری و کارگزاری نهادهای سیاسی موضوعات فصل سوم این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در فصل چهارم کتاب پیامد توسعه سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران با عنوان برنامه‌های توسعه، ثبات و بی‌ثباتی سیاسی نیز مباحثی چون توسعه و بی‌ثباتی سیاسی، شاخص‌های بی‌ثباتی سیاسی و توسعه، ثبات و بی‌ثباتی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مطرح شده‌اند.

از نگاه نویسنده این کتاب، برنامه‌ریزی جوامع به منظور نیل به اهداف باید در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه سیاسی مورد دقت قرار گیرد و از این رو مطالعاتی به منظور سنجش تاثیر برنامه‌های توسعه صورت پذیرد و میزان تأثیر این برنامه‌ها را واکاوی کند، این اثر برای نخستین بار به دنبال پر کردن این خلأ فکری است که تاکنون کمتر مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

کتاب پیامد توسعه سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران به قیمت 45 هزار ریال در 288 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است./916/د102/ع

ارسال نظرات