۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۳۴۲۳۹
آیت الله مکارم شیرازی:

احکام اسلام بهترین دلیل برای حقانیت پیامبر اکرم است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که احکام اسلام بهترین دلیل برای حقانیت پیامبر اکرم(ص) است، به شبهه ای درباره ولایت همه جانبه پیامبر پاسخ داد و گفت: برخی فکر می کنند پیامبر بی حساب و کتاب عمل می کند، در حالی که از همه دلسوزتر است و همواره مصلحت جامعه اسلامی را در نظر می گیرد.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، ظهر امروز در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد به تفسیر آیه ششم سوره احزاب پرداخت و با بیان این که چهار دستور الهی در این آیه داده شده که دارای اهمیت خاصی است، نخستین دستور را اولویت همه جانبه پیامبر اکرم(ص) نسبت به مومنان عنوان کرد.

 

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) با وحی الهی سر و کار دارد و نسبت به مردم از آنها سزاوارتر و اولاتر است، گفت: فخر رازی در ذیل آیه ششم سوره احزاب، چهار اولویت را که نسبت به هم متفاوت هستند، برمی شمارد؛ اولویت هایی است که نسبت به حل مشکلات مردم بیگانه از خود داریم یعنی غیر از خویشاوندان و بستگان که البته اگر بتوانیم مشکلات مسلمانان، همسایه ها، برادران و خواهران دینی را حل کنیم افتخار است.

 

این مرجع تقلید افزود: بخش بعد خویشاوندان هستند که نسبت به غیر اولویت دارند و مشکلات آنها زودتر باید از دیگران حل شود و مرحله بعدی پدر، مادر، فرزند و همسر نسبت به سایر خویشاوندان اولویت دارند و مشکلات اینها را باید زودتر حل کنیم و اولویت نخست خودمان هستیم که اگر مشکلی داریم حل آن را بر حل مشکلات دیگران مقدم می داریم مگر در مقام ایثار و فداکاری برآییم.

 

وی اظهار داشت: قرآن مجید می فرماید پیامبر اکرم(ص) اولی و سزوارتر به مومنان است یعنی مومنان باید حکم و اراده او را بر اراده خود مقدم بدارند و هرچه او اراده کند تابع شوند و از جان و مال در اطاعتش مضایقه نکنند، یعنی اگر واقعا خواست خدا را بر خواست خود مقدم بداریم مومن واقعی هستیم و اگر خواست خدا را بر خواست خود مقدم نداریم به معنای ایمان واقعی نرسیده ایم و شاید به مرحله ای از ایمان دست یابیم.

 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) به خدایی که جانش در دست اوست قسم خورد و فرمود «ایمان واقعی نمی آورید مگر زمانی که من در نظر شما از خودتان، مالتان، فرزندتان و همه مردم محبوب تر باشم»، تصریح کرد: ایمان واقعی آن است که ولایت مطلقه و همه جانبه پیامبر اکرم(ص) و امام معصوم(ع) یعنی ولایت خدا را بر خودمان بپذیریم.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر این مطلب که یا قانون و مکتبی را نپذیریم و یا وقتی پذیرفتیم همه جانبه بپذیریم، افزود: اگر به ایمان واقعی رسیدیم آن زمانی که در مقابل قبر امام حسین(ع) بایستیم و بگوییم «یا لیتنا کنا معک»، حاضر می شویم جان و همه چیزمان را در راه امام حسین(ع) بدهیم وگرنه تنها الفاظی است که می گوییم و فکر می کنیم به تنهایی کافی است، در صورتی که گفتن این الفاظ خوب است اما به تنهایی کافی نیست.

 

وی با بیان این که معنای به ابی انت و امی و نفسی و مالی و اهلی تسلیم کامل در مقابل فرمان خدا است، گفت: برخی سوال های زشتی مطرح می کنند و می گویند که معنای ولایت همه جانبه پیامبر این است که اگر گفت همسرت را طلاق بده می خواهم به پسرم بدهم و یا از خانه ات بلند شو، من می خواهم بنشینم شامل حالش می شود و فکر می کنند پیامبر بی حساب و کتاب فکر می کند، در حالی که از ما هم دلسوزتر است، بی حساب و کتاب چیزی نمی گوید و مصلحت جامعه اسلامی را در نظر می گیرد.

 

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان حکم دوم آیه ششم سوره احزاب پرداخت و گفت: در این بخش آیه آمده است که همسران پیامبر ام المومنین یعنی مادر همه مسلمانان هستند که این حکم الهی سه فلسفه دارد که با توجه به این فلسفه های سه گانه خواهیم دانست که تضادی بین آیه قبل و این آیه وجود ندارد و این یک استثنا به سبب سه مصلحت مهمی است که به آنها اشاره می شود.

 

وی در توضیح این مطلب با طرح این سوال که اگر پیامبر اکرم(ص) که همسران متعددی داشتند از دنیا می رفت و فردا یکی از منافقان به وسیله مال دنیا یکی از همسران ایشان را فریب می داد و می گفت همسر من شو آیا توهین به پیامبر نبود، اظهار داشت: اگر اجازه داده می شد که با همسران پیامبر پس از ایشان ازدواج کنند یک عده پیش دستی می کردند و ازدواج می کردند و این امر وسیله ای برای فرصت طلبان سودجو می شد که از موقعیت استفاده کرده و در جامعه اسلامی جولان دهند.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: چه بسا بر سر ازدواج زنان پیامبر پس از ایشان کشمکش هایی بین افراد متعدد و اختلاف های زیادی صورت می گیرد، اما قرآن بسیار حساب شده این استثنا را قائل می شود و پیش از این که فکرهای اینچنینی در ذهن افراد مطرح شود، می فرماید که زنان پیامبر مانند مادران شما هستند و کسی با مادر خودش نمی تواند ازدواج کند و این آب پاکی را روی دست همه ریخت.

 

وی با بیان این که اسلام روی حساب و مصلحت حکم می کند و احکام اسلام بهترین دلیل برای حقانیت پیامبر اکرم(ص) است، ابراز امیدواری کرد: به مرحله ای برسیم که پیامبر اکرم(ص)، معصومان(ع) و امام زمان(عج) را از خودمان به خودمان اولا بدانیم و وقتی می گوییم به ابی انت و مالی و نفس و اهلی، حاضر شویم در راه امام زمان(عج) و برای امام زمان(عج) همه چیزمان را فدا کنیم. /920/پ202/ع

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
0
0