۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۸۵۷
به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافت؛

ولایتی از جنس یاقوت

خبرگزاری رسا ـ کتاب ولایتی از جنس یاقوت، به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
ولایتی از جنس یاقوت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر حاکمیت در ایران نظریه‌ ولایت فقیه به ‌عنوان پشتوانه‌ نظری حاکمیت پس از انقلاب، توانست نظریات رقیب را کنار بزند و در عرصه‌ عمل و اجرا وارد شود. اگر چه این نظریه در تاریخ فقه شیعه سابقه داشت و به اشکال مختلف در زمان‌های گوناگون تاریخ پربار شیعه ظهور پیدا کرده بود، در عصر غیبت به‌طور کلی جایگزین حاکمیت معصوم قلمداد می‌شد، اما با پیروزی نهضت اسلامی امام‌خمینی قدس سره ثمره‌ چندین قرن تلاش شیعه به بار نشست و این نظریه در ساختار حاکمیت جمهوری اسلامی به‌عنوان رهبری نظام اسلامی با وظایف و اختیارات مشخص در قانون اساسی نمود عینی پیدا کرد.

  

تجربه‌ بیش از سه دهه فعالیت جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که این نظریه به‌عنوان الگوی نظری مناسب، توان و ظرفیت مدیریت جامعه‌ اسلامی را در هر عصری داراست و راهگشای مشکلات و بحران‌ها بوده و روزبه‌روز قابلیت‌ها و توانمندی‌های نظری و عملی آن نمایان می‌شود.

 
تحقیق و پژوهش در مورد این نظریه، چه در حوزه‌ نظری و چه در حوزه‌ عمل، به‌خصوص در شرایط کنونی که هجمه‌ الگوهای حاکمیتی وارداتی که سنخیتی با شرایط بومی و فرهنگی ما ندارد، بسیار زیاد شده، از ضرورت‌های انکارناپذیر است.

 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به رسالت علمی و انقلابی خویش، در راستای آشناکردن نسل جوان با خاستگاه و ظرفیت‌های نظری و عملی نظریه‌ ولایت فقیه، این کتاب را در دستور کار قرار داده است، تا ضمن طرح و بحث و بررسی نظریه‌ ولایت فقیه، به برخی از شبهات و سؤالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد. امید است که این کتاب بتواند آغاز راهی برای مطالعات و پژوهش‌های بعدی مخاطبان جوان باشد.

 

 کتاب ولایتی از جنس یاقوت که به قلم شبنم نادری تألیف شده در سال 1391 در 392 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 6300 تومان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است./969/د102/ق

ارسال نظرات