بررسی سرچشمههای شرک در کتاب «وهابیت و شرک»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وهابیت و شرک عنوان کتابی است از سلسله مباحث وهابیتشناسی به قلم علی اصغر رضوانی که با تدوین مرکز تحقیقات حج و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
یکی از موضوعات مهم که در مصادیق آن بین وهابیان و دیگر علمای مذاهب اسلامی اختلاف عمیق پدید آمده موضوع شرک است؛ زیرا وهابیان برخی از اعمال مسلمانان از قبیل استغاثه به اولیا و درخواست شفاعت از آنان را شرک میپندارند در حالی که دیگر علما نه تنها آنها را شرک نمیدانند بلکه در راستای توحید میدانند.
کتاب وهابیت و شرک بر آن است تا با بررسی مباحثی همچون مفهومشناسی شرک، اقسام شرک، حکم شرک در قرآن، سرچشمههای شرک، تاریخچه شرک و بتپرستی، شرک و مشرکان صدر اسلام، اعتقادات مشرکان از منظر قرآن، روایات و تاریخ و پاسخ به چند شبهه وهابیت درباره شرک به نقد این دیدگاه بپردازد.
بخشی از این کتاب به بیان مفهوم اصطلاحی شرک میپردازد و توضیح میدهد: «شرک در اصطلاح قرآنی در مقابل حنیف به کار رفته است؛ حنیف به معنای میل به استقامت است که در توحید تجلی مییابد، از اینرو شرک در راه استقامت و اعتدال نیست، بلکه برخلاف فطرت سلیم انسانیّت است».
در این کتاب شرک در الوهیت، شرکت در خالقیت، شرک در ربوبیت و شرک در عبودیت از اقسام شرک برشمرده شده است و با بیان این مطلب که شرک یا متعلق به عقیده است یا مربوط به عمل، آورده است: «شرک مربوط به عمل را شرک در عبادت و اطاعت مینامند که بر دو قسم شرک جلی و شرک خفی است».
در تعریف شرک در ربوبیت و شرک در عبادت و اطاعت میخوانیم: «شرک در ربوبیت آن است که انسان معتقد شود در عالم، ارباب متعددی است و خداوند متعال ربّ الارباب است و شرک در عبادت و اطاعت به این معناست که انسان خضوع و تذلّلش ناشی از اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت کسانی باشد که برای آنها خضوع و تذلل و خشوع میکند».
بخش دیگری از این کتاب، پیروی از اوهام، حسگرایی، منافع خیالی و تقلید کورکورانه را از سرچشمههای شرک برشمرده و با اشاره به حکم شرک در قرآن آورده است: «شرک گناهی نابخشودنی، ظلمی بزرگ، موجب حبط عمل، موجب سقوط از مقامات عالی، سبب محرومیت از بهشت و گمراهی آشکار است».
گفتنی است، کتاب وهابیت و شرک به قلم علی اصغر رضوانی در قطع رقعی، 192 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت دو هزار و صد تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن602/ق