۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۳۵۵۰۹
آیت‌الله مکارم شیرازی:

وهابیون تمام درهای نجات را به روی خود بسته‌اند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، با بیان این‌که وهابیون تمام درهای نجات را به روی خود می بندند و مایل هستند که دیگران را نیز به این مساله مبتلا کنند، استدلال آنان در رد مساله شفاعت را ناشی از بی خبری و نادانی دانست.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیه 24سوره مبارکه احزاب «لِّیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِن شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا» پرداخت. 
این مرجع تقلید با بیان این‌که در میدان امتحان صفوف از هم جدا و ماهیت انسان‌ها نمایان می شود، ابرازداشت: امتحانات الهی همین خاصیت را دارد و آیه 24 سوره احزاب تاکید می کند مردم در میدان جنگ احزاب دو دسته شدند، خداوند راست گویان و مؤمنان را به خاطر صداقت شان پاداش داد، اما منافقان به عذاب الهی در دنیا و آخرت گرفتار شدند و در بین مردم بی آبرو گشتند.
وی با استناد به این آیه شریفه، نکاتی درباره توبه بیان و با اشاره به این که خدا سه در به روی گناهکاران باز کرده است،‌ تصریح کرد: باب نخست در توبه است؛ باب دوم باب شفاعت است و باب سوم نیز باب عفو و بخشش الهی است. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که شفاعت بی حساب و کتاب نیست و باید حلقه و خط اتصالی بین انسان و شافعان باشد، گفت:‌ در قدیم عده ای بودند که آلودگی هایی داشتند، اما در ایام ماه محرم می گفتند باید همه کارهای خلاف را کنار بگذاریم و به نوعی حلقه اتصالی بین خود و ائمه(ع) باقی می گذاشتند.
این مرجع تقلید ضمن رد استدلال وهابیون درباره شفاعت، به آیه 53 سوره زمر استناد کرد و گفت: ‌متاسفانه وهابیون که همه درهای نجات را به روی خود می بندند و به روی دیگران هم می خواهند ببندند، مایلند در باب شفاعت را ببندند و ائمه و پیامبر با آن مقام و جایگاهی که دارند را با بت ‌ها مقایسه می کنند و می گویند همان گونه که بت‌ها نمی تواند شفاعت کنند پیامبر و دیگران نیز نمی توانند شفاعت کنند؛ این قیاس آنان ناشی از نادانی است.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که شفاعت با اجازه خداوند تبارک و تعالی است، گفت: آیات متعددی در قرآن کریم بر اصل شفاعت تصریح دارد، با این وجود متاسفانه عده‌ای بی خبر سخنان واهی در این باره بیان و بت ها را با پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) اولیاءالله و شهدا مقایسه می کنند. 
وی سومین باب نجات بندگان خدا را باب عفو الهی ذکر و تصریح کرد: ممکن است خدایی ناکرده انسان توبه نکند و از دنیا برود و اجازه شفاعت نیز داده نشود اما باز ممکن است خدا به دلایلی انسان را ببخشد؛‌ البته عفو الهی نیز همچون شفاعت بی حساب و کتاب نیست و قرآن مجید در آیه 18 سوره نساء به این نکته اشاره کرده است. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این‌که خداوند تمام گناهان انسان غیر از شرک را می آمرزد، اظهار داشت: ماه رمضان ماه توبه،‌ شفاعت و عفو الهی است و باید از این گونه فرصت ها نهایت استفاده را ببریم تا مشمول عفو و غفران الهی شویم و بدانیم که باید در صراط مستقیم حرکت کنیم و توجه داشته باشیم که انسان از طریق بیراهه به مقصد نمی رسد.
این مرجع تقلید در پایان بر ضرورت کمک همه افراد جامعه به مردم زلزله زده شمالغرب کشور تاکید کرد و با بیان این‌که همه در این خصوص مسؤول هستند نه تنها مردم این منطقه، گفت:‌ مطلع شدیم عده زیادی از ورزشکاران به زلزله زدگان کمک کرده اند، از همه مسلمانان و نیکوکاران می خواهیم به حادثه دیدگان کمک کنند، ما نیز از طریق امام جمعه تبریز مبلغ پنجاه میلیون تومان برای کمک به زلزله زدگان ارسال کرده ایم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات