نگاهی به دعای روز بیست و ششم ماه رمضان؛
نافرمانی از دستورات الهی سبب دوری از رحمت میشود
خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم با بیان اینکه نافرمانی از دستورات خدا سبب دوری از رحمت الهی میشود، شرط بخشش گناهان را توبه خالصانه، ندامت از گذشته و اطاعت از دستورات خداوند دانست.
دعای روز بیست و ششم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیى فیهِ مَشْکُورا وَذَنْبى فیهِ مَغْفُورا وَعَمَلى فیهِ مَقْبُولاً وَعَیْبى فیهِ مَسْتُوراً یا اَسْمَعَ السّامِعینَ؛ خدایا قرار ده کوششم را در این ماه مورد سپاس و تقدیر و گناهم را در آن آمرزیده و عملم را در آن پذیرفته و عیبم را در آن پوشید اىشنواترین شنوایان.»
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان، گفت: سرنوشت آدمی در قیامت به سعی و تلاش او در دنیا بستگی دارد و او منتظر دیدن اثر اعمال خود است.
وی با بیان اینکه انسان مؤمن هر عمل خیری را برای رسیدن به سعادت اخروی انجام میدهد و پاداش آن را از خداوند متعال طلب میکند، افزود: در فراز نخست دعای روز بیست و ششم ماه رمضان از خدا میخواهیم پاداش تلاشی را که در طول این ماه انجام دادهایم، امروز به ما بدهد.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دعای این روز از خدا میخواهیم که سعی و تلاش ما در این روز مورد شکر قرار گیرد تا ارزش پیدا کند، چنانچه به حاجیان میگوییم سعیتان مشکور و حجتان مقبول، یعنی تلاشی که برای ادای حج کردی مورد شکر قرار گیرد و قیمت آن بالا رود.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به فراز دوّم دعای این روز که از خداوند میخواهیم گناهمان را ببخشد، گفت: نافرمانی از خدا گناه است و سبب دوری از رحمت الهی میشود؛ با هر گناهی که مرتکب میشویم، گامی از خدا دور خواهیم شد و این دوری گمراهی است.
وی با بیان اینکه همواره باید متوجه خطاها و گناهانی که انجام دادهایم باشیم و از خدا طلب بخشش و استغفار کنیم، اظهار داشت: در دعای امروز از خدا میخواهیم گناهانمان مورد آمرزش قرار گیرد به طوری که دیگر گناهی برای ما باقی نماند.
آیتالله احمدی فقیه یزدی ادامه داد: در فراز سوم از دعای امروز میخوانیم «خدایا! عمل ما را قبول کن و عیبمان را بپوشان»، یعنی میدانیم که صرف انجام عمل، ملاک قبولی آن نیست؛ در حقیقت این مهم نیست که ما چه قدر عمل خیر انجام دادهایم، بلکه معیار، پذیرفته شدن آن است.
وی شرط بخشش گناهان را توبه خالصانه از گناهان، ندامت از گذشته و اطاعت از دستورات خداوند دانست و تصریح کرد: پس از توبه خالصانه از گناهان، خداوند را که از همه شنوندگان شنوندهتر است قسم میدهیم زشتیهای درونی ما را از دیگران مخفی بدارد تا آبرو و عزتمان حفظ شود و البته در آخرت شرمسار و سرافکنده نشویم.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند از همه شنوندهها شنواتر است، یعنی دعای بندگان پشیمان از گناه را میپذیرد، گفت: این دعا زمینه عمل مؤثر و شایسته و جبران خطاهای گذشته را فراهم میکند و به انسان امید قبولی، پذیرش عمل و حفظ آبرو و امنیت میبخشد. /920/ت302/ن
ارسال نظرات