۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۲۰۴
محصول سومین نشست اندیشه های راهبردی منتشر شد؛

زن و خانواده (جلد اول)

خبرگزاری رسا ـ جلد اول کتاب اندیشه های راهبردی زن و خانواده از سوی دبیرخانه نشست اندیشه های راهبردی منتشر شد.
زن و خانواده جلد 1
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست اندیشه های راهبردی با موضوع «زن و خانواده» در محضر رهبر معظم انقلاب و به مدت حدود چهار ساعت برگزار شد که این مجموعه، مشروح مقالات این نشست را تقدیم اصحاب فکر و فرهنگ می کند.
 
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که حسن ختام نشست بود در طلیعه این مجموعه درج شده است. پس از آن سخنان دبیر نشست آمده است که حاوی گزارشی از نتایج نشست های قبلی و مقدمات برگزاری این نشست است. در ادامه 58 مقاله، که از میان 188 مقاله رسیده به دبیرخانه، پس از طی مراحل داوری علمی برگزیده شده اند، درج گردیده است.
 
جلد اول این کتاب در شش محور و 26 مقاله منتشر شده است.
 
محور اول: جایگاه و سهم زنان در پیشرفت همه جانبه کشور
مقالات: «رشد تحصیلات زنان در ایران به عنوان الگویی از زنان مسلمان»، «زنان در عرصه آموزش عالی»، «تغییر اصول سیاست گذاری در حوزه آموزش زنان»، «جایگاه خانواده و سهم زنان در پیشرفت همه جانبه کشور»، «نقض توسعه همه جانبه در مبانی رفتار زن و طرح تکامل الهی در مبانی خانواده» و «جایگاه نهاد خانواده در سیاست گذاری اجرایی و اداری نظام اسلامی».
 
محور دوم: منزلت و نقش زنان در انقلاب اسلامی
مقالات: «تصدی گری زنان در عرصه سیاسی ـ اجتماعی مطابق فقه شیعه»، «برآورد استراتژیک جایگاه زن و خانواده در جنگ نرم» و «زنان و مشارکت سیاسی در انقلاب اسلامی».
 
محور سوم: حقوق و مسؤولیت های فردی و اجتماعی زنان از منظر اسلام
مقالات: «زنان اشتغال و ارزش های اخلاقی»، «تکامل گرایی در مسئولیت اجتماعی زنان از منظر اسلام»، «زنان مسلمان و شیوه های تأثیرگذاری در نظام بین الملل»، «مقایسه پوشش های حمایتی بانوان در بخش حقوق وظیفه و مستمری» و «تجمل گرایی زنان از دیدگاه اسلام».
 
محور چهارم: نقد بنیان های فمینیسم و وجه ایرانی آن
مقالات: «تقابل فمینیسم و کارکردهای خانواده» و «نظام اسلامی زنان و مسأله فمینیسم».
 
محور پنجم: مسائل و مظلومیت های زنان در ایران و راه های مواجهه صحیح با آنها
مقالات: «معیار ارزشمندی از دیدگاه اسلام»، «اصلاح نگرش به زن با بازخوانی قرائت حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری از جایگاه زن در اسلام»، «مظلومیت زن در حوزه حقوق خانواده»، «حقوق زنان واقعیت ها و چالش ها» و «آسیب شناسی راهبردی تشکیلات رسمی امور زنان».
 
محور ششم: بررسی فقهی مسائل زنان و خانواده
مقالات: «پیشنه تاریخی اشتغال زنان و جایگاه اشتغال آنان در فقه»، «الزامات فقهی اساسی در تدوین الگوی اسلامی زن و خانواده»، «حق زنان مطلقه بر تنصیف دارایی شوهر و راه های مطالبه آن»، «حقوق قابل استیفای زنان مطلقه به هنگام طلاق و راه های مطالبه آن» و «بررسی فقهی حقوقی جرم ازدواج با کودک».
 
در ادامه چکیده برخی مقالات جهت آشنایی خوانندگان محترم آورده می شود.
 
زنان در عرصه آموزش عالی
مهرنوش پازارگادی
 
چکیده: مطمئنا زنان به عنوان بخش عمده جمعیت کشور، در تولید، توزیع، انتشار دانش و فناوری نه تنها نقش بسزایی دارند، بلکه به علت نقش تربیتی در پرورش افراد جامعه توجه به توانمندی آنان در عرصه های علم و فناوری اعم از آموزش، پژوهش و امور اجرایی از مهم ترین ارکان برنامه توسعه در جوامع محسوب می شوند. در این مقاله سعی شده است بر اساس شرح وظایف هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه تصویری روشن از وضعیت زنان جامعه ایرانی ـ اسلامی در عرصه آموزش عالی و علم و فناوری، وضع موجود را مورد بررسی قرار داده و با ارائه راهکارها و پیشنهادها برای بهبود شاخص های مرتبط با زنان، چشم انداز مناسب تری را برای برنامه ریزان و دست اندرکاران ترسیم نماید.
 
زنان و مشارکت سیاسی در انقلاب اسلامی
راحله دهقان پور فراشاه
 
چکیده: در این مقاله در ابتدا با تعریفی اجمالی از مشارکت سیاسی و با ذکر مصادیقی از آیات قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام سعی شده است دیدگاه اصیل اسلام پیرامون مشارکت سیاسی زنان مطرح گردد و از رهگذر آن تحلیلی روشنگرانه از مشارکت زن مسلمان ایرانی در عرصه های سیاسی کشور پس از انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و همه پرسی ها و انتخابات ارائه گردد. در ادامه، موانع موجود بر سر راه مشارکت زنان در عرصه سیاسی به اختصار بیان گردیده و در پایان سعی شده است تا راهبردهای لازم برای رفع موانع موجود و برون رفت از وضعیت فعلی ارائه گردد.
 
تجمل گرایی زنان از دیدگاه اسلام
مریم محمدی
 
چکیده: موضوع این مقاله بیان تجمل گرایی زنان از دیدگاه اسلام است. تجمل گرایی نوعی زیبایی دوستی و خودآرایی فطری است که اگر از راه اعتدال خارج شود و راه افراط بپیماید، کنش ها و واکنش های شخص را هدایت، مهار و جهت دهی می کند و افراد به سبب گرایش به تجمل به مصیبت و بلا دچار می شوند. تجمل گرایی باعث انحرافات عملی فراوانی در زندگی افرادی که رو به تجمل آورده اند می شود و از لحاظ تربیتی بر نسل آینده هم تأثیرگذار است. از همین روی، بررسی این موضوع ضروری به نظر می رسد. نهادینه کردن اصول صحیح مصرف و آگاهی دادن به جوانان و نوجوانان به خصوص مادران و زنان مسلمان ایرانی است، که جامعه را از عواقب و پی آمدهای شوم تجمل گرایی نجات می دهد. اساس کار این تحقیق به گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و با شیوه بیان به صورت توصیفی تحلیلی است، بنابراین حب زینت و جمال از نظر قرآن و روایات تا حد اعتدال نه تنها مذموم نیست، بلکه خداوند آن را برای بندگان با ایمان راهی قرار داده است تا از آن در راه رسیدن به کمال استفاده کنند که نباید به مسیر افراط و تجمل بیافتد و زنانی که تربیت فرزندان را بر عهده دارند اگر مایحتاج فرزندان را در حد معمول برآورده کنند و دچار اسراف نشوند، فرزندانی با غنای روحی تحویل جامعه می دهند.
 
نظام اسلامی، زنان و مسأله فمینیسم
داود مهدوی زادگان
 
چکیده: این گفتار از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول به این نکته اشارت رفته که فمینیسم از منظر اندیشه اسلامی، یک مسأله است نه راه حل. از این رو، نیروهای فکری و کارگزار فرهنگی نظام اسلامی در مقام پاسخ به مسائل زنان، نمی توانند از مسیر نظریه فمینیسم گذر کنند. البته نظریه فمینیسم به دلیل سلطه گفتمانی می کوشد خود را به عنوان راه حل تحمیل نماید. پس باید وجه مسأله بودن فمینیسم جهانی را از طریق پرسشگری انتقادی معلوم ساخت. این مقصود، در بخش دوم مقاله با توجه به مبانی نظری و پیامدهای عینی فمینیسم، دنبال شده است.
 
گفتنی است جلد اول کتاب «زن و خانواده» در سال 1391 در 568 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 7000 تومان از سوی دبیرخانه نشست اندیشه های راهبردی منتشر شده است./969/ت202/ق
ارسال نظرات