۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۳۷۰۲۹

اصول العقیده آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم ترجمه شد

خبرگزاری رسا ـ کاوشی در اصول عقاید برگردان فارسی کتاب اصول العقیده است که به همت محمدمهدی رضایی ترجمه و از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
کاوشي در اصول عقايد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاوشی در اصول عقاید، ترجمه کتاب اصول العقیده اثر آیت‌الله سیدمحمدسعید طباطبایی حکیم است که به همت محمدمهدی رضایی و با تدوین مرکز تحقیقات حج از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر چاپ و راهی بازار نشر شده است.

 

افتخار شیعه آن است که همواره در طول تاریخ اسلام به کلام رسول خاتم صلی الله علیه و آله تمسک کرده و اصول اعتقادی خود را براساس استدلال‌های عقلی و برهان‌های دقیق کلامی و طبق مقتضای حکم عقل صریح و فطری به دست آورده، اما مسائل فقهی و سلوک عملی خود را از اهل بیت علیهم‌السلام اخذ کرده است.

 

این نوشتار که از عربی به فارسی برگردان شده است، بحث و بررسی اصول عقاید بر اساس دیدگاهی است که از سوی آیت‌الله محمدسعید حکیم از مراجع تقلید کشور عراق به رشته تحریر درآمده و مؤلف آن کوشیده است با قلمی ساده و روان اما متین و با دلایلی محکم و مستدل به بحث و بررسی عقاید امامیه پرداخته و شبهات مخالفان را با حکمت و برهان پاسخ گوید.

 

کتاب کاوشی در اصول عقاید در پنج بخش توحید، نبوت و رسالت، امامت و عدل، حسن و قبح عقلی، قضا و قدر و معاد تنظیم شده که هر بخش به جز بخش پنجم دارای چند فصل و چند گفتار است که بخش اول در دو فصل به اثبات آفریدگار عالم و نفی شریک از خدا می‌پردازد.

 

در بخش دوم مطالبی همچون نیاز بشر به رسولان، مدت رسالت، قرآن مجید، بشارت پیامبران گذشته، معجزات و کرامت، اسلام، برنامه‌ای فراگیر،‌ دانش‌ها و اندیشه‌های الهی، اصول‌گرایی و ارزش‌محوری در اسلام و عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله تبیین و در بخش سوم امامت دینی و امامت سیاسی مطرح می‌شود.

 

بخش چهارم در دو فصل حسن و قبح عقلی و قضا و قدر به بیان معنی «لایُسئل عمّا یفعل و هم یسئلون» می‌پردازد و بطلان سخن جبرگرایان، بطلان اعتقاد به تفویض، امر بین امرین و لوازم اعتقاد به قضا و قدر را مطرح می‌کند، اعتقاد واجب درباره معاد، معاد جسمانی و رستاخیز در دنیا از مطالب بخش پنجم این کتاب است.

 

در بخش دوم این کتاب با عنوان نبوت و رسالت و در مطلبی با عنوان «قاعده لطف و بعثت انبیا» می‌خوانیم: «بدون شک لازمه قاعده لطف که متکلمان آن را بیان کرده‌اند، وجوب بعثت انبیا از سوی خدای عزوجل است؛ البته نه به این معنا که حق تعالی از سوی دیگری، بدین کار مجبور شده و در قبال آن مسؤول است و بازخواست شود، بلکه وجوب مذکور بدین معنا است که کمال مطلق الهی و حکمت او اقتضا می‌کند که بر بندگان خود لطف نماید».

 

همچنین در بخش چهارم کتاب و در فصل نخست آن با عنوان حسن و قبح عقلی آمده است: «معتقدان به عدل الهی، همچون شیعیان دوازده امامی و معتزله، بر این باورند که بعضی از افعال و کارها مانند عهد، راستگویی، امانت‌داری و عدالت در حکم، صرف نظر از این‌که شرع آن را خوب و نیک بشمارد، خود دارای حسن ذاتی‌اند».

 

گفتنی است، کتاب کاوشی در اصول عقاید ترجمه اصول العقیده اثر آیت الله سیدمحمدسعید طباطبایی حکیم در قطع وزیری، 420 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت پنج هزار و هشتصد تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات