۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۷۴۸۹
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (40)؛

غذاهای حرام و کنترل نکردن چشم زمینه انجام گناهان است

خبرگزاری رسا ـ مدیرمدرسه علمیه صاحب الزمان اصفهان با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد گفت: آلودگی فکری، رها بودن قوه خیال، خوردن غذاهای حرام و کنترل نکردن چشم از آلودگی‌ها افزون‌بر این‌که خود حرام است زمینه گناه بعدی را فراهم می‌کند.
اخلاق

حجت‌الاسلام جعفر ناصری دولت‌آبادی، مدیر مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، عوامل گناه را به سه بخش اعتقادی، اخلاقی، رفتاری تقسیم کرد و گفت: عدم اعتقاد صحیح، رذایل اخلاقی و رفتار ناشایسته دلایل ارتکاب به گناه است.

وی در ادامه افزود: کسی که به سمیع و بصیر بودن خدا و حسابرسی قیامت به خوبی باور نداشته باشد طبعا در انجام گناه جسورتر می‌شود، قرآن در این‌باره می‌فرماید «أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّـهَ یَرَىٰ، مگر ندانسته که خدا مى‌بیند؟».

مسؤول مؤسسه فرهنگی دارالهدی در ادامه کبر و حسادت را از بدترین رذایل اخلاقی گناه دانست و ابراز داشت: از نگاه قرآن‌کریم کبر شیطان، سبب عصیان او در سجده بر آدم شد و حسادت سبب به چاه انداختن حضرت یوسف(ع) از سوی براداران شد.

این مبلغ حوزوی در ادامه رفتارهای ناشایست را زمینه گناه و خطاهای بعدی عنوان کرد و گفت: در میان رفتارها مصاحبت‌های ناپسند، آلودگی فکری و رها بودن قوه خیال زمینه‌های گناه بعدی را در پی‌دارد.

وی تاکید کرد: خوردن غذای حرام،کنترل نکردن چشم از آلودگی‌ها افزون‌بر این که خود حرام است زمینه گناه بعدی را فراهم می کند، آیه مبارکه «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند» اشاره به این موضوع دارد.

این محقق حوزوی اصلاح و خودسازی در جهت اعتقاد، اخلاق و رفتار را بهترین راه پیشگیری از گناه خواند و خاطر نشان کرد: اهتمام به روزه، عبادت، انس با خدا و قرآن کریم، توسل به اهل‌بیت(ع) سبب تقویت اراده و تهذیب می‌شود.

وی یادآور شد: افزون‌بر موارد فوق فرد از حضور در مکان‌ها که احتمال گناه است دوری کند و هر روز اعمال شبانه‌روزی خود را مورد محاسبه قرار دهد.

شاگرد اخلاقی آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(ره) معیشت سخت، سلب نعمت و نزول بلاها را از اثرات مخرب گناه در زندگی افراد برشمرد و تصریح کرد: گناه مخالف با خالق و مدیر عالم هستی بوده از این‌رو تنها نتیجه ‌آن منفی است.

وی ادامه داد: سلب ایمان و معرفت، قساوت قلب، عدم قبولی اعمال و دعا از دیگر اثرات گناه است.

حجت‌الاسلام ناصری دولت‌آبادی توبه، توسل به ائمه(ع)، عبادت همراه با خضوع و خشوع را راهکار مناسب برای رفع اثرات گناه خواند و خاطرنشان کرد: توبه به معنای بازگشت به سوی خداست، ولی خود گناه مانع بازگشت است  از این‌رو  پیش از توبه باید استغفار کند و در قرآن کریم استغفار و آمرزش خواستن مقدم بر از توبه است، قرآن می‌فرماید: «وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ» «و اینکه از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به درگاه او توبه کنید».

وی در پایان تلاوت قرآن در نیمه شب، گریه بر مصائب سیدالشهدا(ع)، شکستگی درونی، ایمان و عمل صالح را بهترین اعمال برای جبران گذشته عنوان کرد./993/ت302/ن

ارسال نظرات