۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۷۵۰۶
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (38)؛

جاذبه‌های مالی و جنسی مهم‌ترین عامل ارتکاب گناه است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد گفت: جاذبه مالی و جنسی به سبب ظاهر جذاب و شیرین مهم‌ترین عامل ارتکاب گناه است.
حجت الاسلام زادهوش احمد زادهوش

 حجت‌الاسلام احمد زادهوش، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا مهم‌ترین زمینه ارتکاب به گناه را ضعف در باورهای دینی عنوان کرد و گفت: زمینه محفوظ ماندن از گناه بالابردن باورهای دینی و یادآوری آن‌ها است.

وی افزود: یادآوری نکردن باورهای دینی و دائم الذکر نبودن سبب ارتکاب افراد به گناه می‌شود و آسیب‌پذیری برابر تندبادها و وسوسه شیطان را در پی‌دارد، هر چند به این باورها ایمان داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیات مبارکه «لَا تَقْرَبُوا الزِّنَیٰ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلًا» وَ «لَا تَقْرَبُوا مَالَ الی‌اتیم» جاذبه مالی و جنسی را قوی‌ترین جاذبه برای ارتکاب به گناه دانست و خاطرنشان کرد: برخی از گناهان به سبب ظاهر جذاب و شیرین فرد را تحت تاثیر قرار داده و مانند بنزین از چند متری فرد را در شعله‌ها و چنگال خود گرفتار می‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که در برابر گناه آسیب‌پذیری بیشتر دارند از حضور در مکان‌های شبهه‌ناک خود را حفظ کنند تا زمینه میل به گناه در آن‌ها فراهم نشود، قرآن در این باره هشدار جدی داده است.

این پژوهشگر حوزوی تماشای فیلم‌های مستهجن، رفاقت با دوستان ناسالم و شرکت در مکان‌های آلوده را زمینه جذب و وسوسه عنوان کرد و ابراز داشت: دوستی و خلوت با نامحرم، حضور در مکان‌های آلوده خواه نا خواه بر فرد اثر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام زادهوش از تأثیرپذیری برخی افراد نسبت به فرهنگ بیگانگان و توجه به زرق و برق‌های دنیای کفر و غرب ابراز تأسف کرد و گفت: برخی افراد تصور می‌کنند جامعه پیشرفته تمام ارزش‌های اخلاقی را نیز دارا است.

وی ادامه داد: تکنولوژی جامعه‌های غیر دینی همراه خود فرهنگ غلط را به همراه  دارد به‌طوری که در آموزش مسائل پزشکی اخلاق را رعایت نمی‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم از بین رفتن نورانیت و صفا دل را از اثرات گناه خواند و خاطرنشان کرد: گناه مانند گرد و غبار قلب را که آینه دل، روح و مرکز توجه به حقایق است کدر و خدشه‌دار می‌کند.

وی ادامه داد: گناه تنها برای جان افراد اثر ندارد بلکه کم‌شدن رزق و به وجود آمدن حوادث ناگوار  نیز از دلایل گناه است.

این مبلغ حوزوی به نعمت بزرگ استغفار اشاره کرد و گفت: در قرآن‌کریم نعمت استغفار در کنار نعمت پیامبر(ص) آمده و این نشان از بزرگی این نعمت دارد.

حجت‌الاسلام زادهوش در پایان ندامت حقیقی، تصمیم جدی بر ترک گناه، جبران حقوق مردم و اداء واجبات قضا شده را بهترین راهکار برای جبران گذشته عنوان کرد و گفت: فرد باید با توبه فصل جدیدی در زندگی خود باز کند و در صدد جبران گذشته و انجام وظیفه خود در زمان حال باشد./993/ت302/ن

ارسال نظرات