۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۷۶۹۱
استاد دانشگاه ملبورن:

فضای علمی حوزه‌های ایران مثبت و امیددهنده است

خبرگزاری رسا-استاد دانشگاه ملبورن گفت: فرصت بازدید از نهادها و مؤسسات علمی مختلف ایران بسیار کم بود اما می‌توانم بگویم این فضا مثبت و بسیار امیددهنده است.
عبدالله سعيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالله سعید، استاد دانشگاه ملبورن استرالیا، عصر چهارشنبه در جمع اعضای انجمن مطالعات سیاسی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: هدف من از این سفر دریافت نکته‌های کلیدی از مراکز آموزشی و تحقیقاتی است و این برنامه، بخشی از برنامه‌های سفارت استرالیا در ایران است.

وی ادامه داد: علوم قرآنی، زمینه‌ای است که به فعالیت در آن علاقه‌مند هستم به عنوان مثال موضوعاتی که در آن کار می‌کنم تفسیر متن قرآن و پژوهش در آن است و این موضوع مهمی است که چگونه از قرآن برای مسائل و موضوعات معاصر روز می‌توان استفاده کرد.

استاد دانشگاه ملبورن خاطرنشان کرد: مسأله مهم این است که مسلمانان متون قرآن را درک و حفظ کنند و این موضوع تنها مربوط به درک حلال و حرام نیست، برخی در موضوع فهم قرآن عقل‌گرا و برخی متن‌گرا هستند و از احادیث برای تفسیر امور استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به گسترده بودن معانی و موضوعات قرآن کریم خاطرنشان کرد: متون اسلامی به قدری عمیق هستند که با توجه به زمان و عصر معانی بیشتری از آن استخراج کنند و فهم آن چیزی که در نظر دارند با گذشته فرق می‌کند.

عبدالله سعید در ادامه خاطرنشان کرد: برخی اوقات متون را از گذشته کپی می‌کنیم اما مهم این است که بتوانیم اصول و معارف را از آن استنباط کنیم و همچنین باید سعی شود که درک جدیدی با توجه به متون استفاده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط میان متن قرآن و محیط‌های متن قرآن باید برقرار شود،مهم‌ترین استفاده‌ای که از این متن می‌شود این است که متن از نظر مفهومی تجزیه و تحلیل شود و سپس با توجه به موضوعات روز مسائل آن را بازبینی کنند.

استاد دانشگاه ملبورن بیان داشت: دانش بشر کامل نبوده و نیست و هر زمان دانش وی در معرض تغییر است، به عنوان مثال مفهومی مانند شورا در گذشته یک معنی داشته و هم‌اکنون معنی دیگری از آن برداشت می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌چنین باید توجه داشت که تفکرات شخصیت‌های بزرگ اسلام مانند امام‌خمینی، شیخ محمدعبده با هم تفاوت بوده و آن‌ها نظرات متفاوتی نسبت به برخی از موضوعات اسلامی داشته‌اند.

عبدالله سعید به فضای علمی موجود در این اشاره و تصریح کرد: فرصت بازدید از نهادها و موسسات علمی ایران کم بود و این که یک برداشت کلی درباره فضای علمی ایران بدهم بسیار مشکل است، در قم نهادهای علمی بسیاری وجود داشت که با توجه به وقت کمی که در اختیار داشتم، می‌توانم بگویم فضای امیددهنده و مثبتی بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: گمان نمی‌کردم فضا به این اندازه مثبت باشد و از این سفر و مهمان‌نوازی ایرانیان و اساتید بسیار خوشحال هستم، به سایر اساتید خواهم گفت که ایران کشور مهمی است و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

گفتنی است عبدالله سعید متولد مالدیو، دارای دکترای مطالعات اسلامی دانشگاه ملبورن در سال 1992، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی کاربردی دانشگاه ملبورن در سال 1994، کارشناس مطالعات اسلامی و عرب دانشگاه اسلامی مدینه در سال 1986، استاد کرسی سلطان عمان در مطالعات اسلامی و عرب دانشگاه ملبورن در سال 2002، مدیر قطب علمی ملی مطالعات اسلامی دانشگاه ملبورن در سال 2007 و استاد یار دانشکده حقوق دانشگاه ملبورن در سال 2007 است./914/پ202/ن

ارسال نظرات