۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۸۴۰۱
آیت‌الله سیدان؛

شخصیت امام صادق به گونه‌ای بود که همه از علم ایشان استفاده می‌کردند

آیت‌الله سیدان گفت: شخصیت امام صادق(ع) به گونه‌ای بود که از نقاط مختلف بلاد اسلامی، علما، دانشجویان و علاقه‌مندان دانش و فضیلت، خدمت ایشان می‌رسیدند و جلسات علمی خوبی تشکیل می‌شد.
امام صادق(ع)

 آیت‌الله سیدجعفر سیدان از علمای مشهد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت شهادت رییس مکتب تشیع، امام جعفر صادق(ع) به آیه «و کل شیء احصیناه فی امام مبین» اشاره کرد و گفت: این ایام متعلق به وجود مقدس حضرت امام جعفر صادق(ع) است چه این‌که امروز سالروز شهادت ایشان است.
 
وی افزود: حضرت امام صادق(ع) از شخصیت‌های الهی است و این شخصیت‌ها ابعاد مختلف وجودی داشته و دارای فضائل زیادی هستند؛ طبق مدارک و اسنادی که امروز در دست است، خداوند متعال همه حقایق را در وجود این بزرگواران قرار داده است و در نتیجه تمام کمالات در ارتباط با آنان است.
 
وی تأکید کرد: سخاوت، عدالت، انسانیت، شجاعت و سایر کرامت‌های انسانی در وجود این انوار مقدس است، پس شایسته است که در روزهای منسوب به ایشان در تعظیم شعائر دینی کوشیده شود.
 
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: به خصوص در ارتباط با حوزه‌های علمیه، شایسته است که نسبت به تعظیم شعائر دینی اقدام شود چه این‌که ارتباط حوزه علمیه با حضرت صادق(ع) بیشتر از بقیه ائمه معصومین(ع) است.
 
وی تمام متون و مدارک اسلامی را از وجود مبارک حضرت صادق(ع) دانست و گفت: حتی نسبت حوزه علمیه به حضرت صادق(ع) بیشتر از روز عاشورا است، زیرا حوزه علمیه منتسب به ایشان است وگرنه اهمیت مسئله عاشورا روشن است و این روز جهانی است.
 
وی تأکید کرد: نسبت به مسائل علمی و فقهی نیز، ارتباط حوزه و حوزویان با وجود امام صادق(ع) بیشتر است بنابراین شایسته است عزاداری مناسبی توسط حوزه‌های علمیه نسبت به این روزها صورت گیرد زیرا همه مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید دارند.
 
آیت‌الله سیدان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که تأسیس دانشگاه و کرسی تدریس، چقدر در رشد باورهای اعتقادی شیعیان مؤثر بوده است، گفت: در زمان امام صادق(ع) شرایطی بوجود آمد که حضرت در تنگنای سختی بودند.
 
وی افزود: این تنگنای سخت از جهت نشر حقایق و معارف اسلام بود ولی این دوران سخت و بسیار دشوار به شرایط دیگری تبدیل شد و ایشان کمی در وسعت قرار گرفتند.
 
وی خاطرنشان کرد: شخصیت این امام بزرگوار به گونه‌ای بود که از نقاط مختلف بلاد اسلامی، علما، دانشجویان و علاقه‌مندان دانش و فضیلت، خدمت ایشان می‌رسیدند و جلسات علمی خوبی تشکیل می‌شد.
 
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: افراد متفاوتی در نوبت‌های مختلف از امام صادق(ع) بهره می‌بردند تا آنجا که شمار شاگردان ایشان به چندین هزار نفر رسید و اینگونه به رشد باورهای اعتقادی شیعیان پرداختند./932/ت302/ع

ارسال نظرات