۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۳۸۵۰۵

جلد چهارم اطلس تاریخ اسلام به زودی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه از انتشار چهارمین جلد مجموعه اطلس تاریخ اسلام خبر داد.
اطلس تاريخ اسلام

 

حجت‌الاسلام ابوالفضل بنایی کاشی، مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار چهارمین جلد از مجموعه «اطلس تاریخ اسلام» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اطلس تاریخی اسلام یک مجموعه واقع‌‌نویسی است که در 10 جلد و با قلم امروزی منتشر می‌شود.

 

وی با بیان این‌که نخستین جلد از مجموعه اطلس تاریخ اسلام در سال 89 منتشر شد، اظهار داشت: جلد دوم و سوم این مجموعه در حال چاپ است که چاپ و انتشار آن را انتشارات «تکا» که زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود، به عهده دارد.

 

مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه افزود: جلد چهارم مجموعه اطلس تاریخ اسلام در قطع رحلی و با بیش از 500 صفحه در مرحله طراحی است که مربوط به سال یازده هجری تا شهادت امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام بوده و البته زودتر از جلد دوم و سوم آن به چاپ خواهد رسید.

 

وی یادآور شد: در جلد نخست این مجموعه که در قطع رحلی و 553 صفحه منتشر شده، تاریخ اسلام به رشته تحریر درآمده و تمدن‌های زمان بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در آن دوران مورد بررسی قرار گرفته است و جلد دوم و سوم نیز از تولد پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله تا رحلت آن حضرت را در برمی‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام کاشی ادامه داد: جغرافیای طبیعی و انسانی در دوران ظهور اسلام از دیگر مواردی است که در جلد نخست این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که در جغرافیای طبیعی به بیان مکان تاریخ اسلام و در جغرافیای انسانی به مباحثی مانند چگونگی زندگی انسان‌های آن دوران می‌پردازد.

 

مسؤول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه خاطرنشان کرد: مجموعه اطلس تاریخی اسلام به تبیین تاریخ سه قرن اول اسلام تا اول غیبت امام زمان علیه‌السلام با رویکرد نقش حضرات معصومین‌ علیهم‌السلام در پیشرفت اسلام به صورت مستند و با مراجعه به منابع اصلی تاریخ می‌پردازد.

 

وی گفت: بررسی نقش ائمه معصومین‌ علیهم‌السلام در مقطع تاریخی سه قرن اول اسلام برای نخستین بار است که در یک مجموعه انجام می‌شود و در این راستا با استفاده از ابزارهای جدید، در ارائه مطالب به روز‌تر و گویاتر همراه جذابیت برای مخاطب تلاش شده است.

 

حجت‌الاسلام بنایی کاشی ابراز داشت: یکی از ابزارهای مهم استفاده شده در این مجموعه به کارگیری نقشه‌ها و تصاویر مربوط به هر بحثی است که این نقشه‌ها هم با استفاده از منابع جغرافیای تاریخ اسلام، عموم نقشه‌ها با بالاترین دقت فنی و از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که سابقه طولانی در این زمینه دارد، تنظیم شده است.

 

وی با بیان این‌که مراحل تدوین و تنظیم مجموعه اطلس تاریخ اسلام، سال به سال پیش می‌رود، گفت: در تدوین اطلس تاریخ اسلام از نقشه‌های ماهواره‌ای استفاده شده که این نقشه‌ها دقت عمل را برای خواننده افزایش می‌دهد و پستی و بلندی‌های جغرافیایی نیز در این نقشه در نظر گرفته شده است. /920/ت302/ق

ارسال نظرات