۲۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۳۸۶۱۶
ناگفته های فیلم اهانت آمیز؛

تغییر سناریوی «جنگجویان صحرا» به فیلم موهن به پیامبر

خبرگزاری رسا ـ اطلاعات جدیدی در خصوص یک ویدئوی ضد اسلامی که سبب اعتراضات ضد آمریکایی در سراسر دنیا شد به دست آمده است که نشان می‌دهد کارگردان این فیلم محتوای آن را پس از اتمام تغییر داده است.
فيلم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تعدادی از خبرگزاری ها با انتشار این خبر که ماموران پلیس ایالت کالیفرنیا، در آمریکا، به خانه فردی که به دلیل ارتکاب جرایم مالی شامل کلاهبرداری از بانک به مجازات تعلیقی محکوم شده بود، مراجعه و با او گفتگو کرده اند، افزوده اند که این شخص عامل اصلی ساخت و انتشار بخشی از فیلم «بی گناهی مسلمانان» است.

 

این شخص پنجاه و پنج ساله، در اصل از مسیحیان قبطی مصری است و در جنوب کالیفرنیا سکونت دارد و از او با نام ناکولا (یا نقوله) باسلی نام برده شده است.

 

پس از انتشار بخشی از فیلم بی گناهی مسلمانان در یوتیوب، از فردی به نام سام باسیلی، آمریکایی اسرائیلی تبار ، به عنوان سازنده فیلم نام برده شد اما تحقیقات بعدی نشان داد که این اسم، جعلی است.

 

برخی منابع گفته اند احتمالا خبرگزاری ها در تماس قبلی با سام باسیلی، در واقع با نقوله باسلی صحبت کرده اند. به گزارش آسوشیتدپرس، مدارک قضایی دادگاه فدرال در کالیفرنیا حاکی از آن است که هنگام پیگیرد قضایی این شخص در سال 2010، مشخص شد که وی از اسامی جعلی متعددی استفاده می کرده است.

 

گفته می شود این فرد به جرم کلاهبرداری مالی به یک دوره کوتاه زندان و همچنین پنج سال حبس تعلیقی محکوم و پس از گذراندن محکومیت قطعی خود، سال گذشته آزاد شد و در حال حاضر، از آزادی مشروط استفاده می کند.

 

ظاهرا نقوله باسلی ساختن فیلم را انکار کرده اما به گفته برخی منابع خبری، پلیس کالیفرنیا معتقد است که او سازنده این فیلم است و تصاویری که از ورود و خروج پلیس از محل سکونت او انتشار یافته نشان می دهد که در ورودی این خانه شبیه دری است که در یکی از صحنه های فیلم دیده می شود.

 

باسلی مصاحبه‌ای با نشریه وال استریت ژورنال انجام داده و در آن اسلام را نوعی سرطان معرفی کرده است. او در این مصاحبه تأکید می کند که فیلم را خودش ساخته و ٦٠ هنرپیشه در آن بازی می کنند و گروه فیلم برداری ٤٥ نفر بوده اند.

 

روز گذشته 80 تن از دست اندرکاران فیلم با صدور بیانه ای اعلام کردند که سازنده فیلم آنها را فریب داده است و از حقایق آنچه را که وی با عده ای دیگر دنبال آن بودند بی خبرشان گذاشته است .

آنها می گویند او پس از به پایان رسیدن پروسه ساختن فیلم بدون آنکه با آنها مشورت کنند فیلم و محتوای آن را تغییر داده و ترجمه آن نیز به صورت عمد تغییر یافته است. آن ها تاکید می کنند که این تغییرات ریشه ای، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است.

این بازیگران می گویند تهیه کننده این فیلم برای همه آنها شخصی ناشناخته بود گرچه آنها سه ماه با او همکاری کردند و در تابستان گذشته این فیلم ساخته شد اما بخاطر غیر مشهور بودن کارگردان و تهیه کننده آنها اهمیت چندانی به شناخت وی ندادند.

 

80 هنرمندی که در فیلم ایفای نقش کردند در بیانه ای اظهار داشته اند: ما از اینکه این شخص با تغییر محتوای فیلم و ترجمه غلط متن فیلمی که ما در آن بازی کردیم از وجود ما سوء استفاده کرده بسیار خشمگین هستیم.


در این بیانیه آمده است: ما هرگز فیلمی را که پخش شده قبول نداریم و 100% مخالفت خود را با آن اعلام می کنیم. ما را فریب داده اند و از اینکه به این شکل سناریوی فیلم و ترجمه آن را تغییر کرده اند بی نهایت شگفت زده شده ایم و شدیدا احساس تاسف و اندوه می کنیم.

 

سیندی لی گارسیا، یک بازیگر زن این فیلم گفت: نمی‌دانستم از فیلم برای تبلیغ علیه اسلام استفاده خواهد شد و آن را محکوم کرد.

 

گارسیا خاطرنشان کرد که سناریویی که برای این فیلم به آن ها ارائه شده بود، داستانی از زندگی مردم صحرا در مصر در حدود 2000 سال پیش بود و نام فیلم "جنگجویان صحرا" نام داشت. او تاکید کرد که آن سناریو هیچگونه ارتباطی با اسلام و پیامبر محمد(ص) نداشت اما متاسفانه سازنده فیلم همه را فریب داده و آن را به اسلام و پیامبر تغییر داد و این بر خلاف تعهدات اخلاقی یک سینماگراست.

وی افزود: سازنده پس از سه ماه که از ساخت فیلم گذشته بود با من تلفنی تماس گرفت و از من خواست تا با صدای رسا کلمه الله و محمد را چند بار تکرار کنم و من نمی دانستم او در حال تغییر ترجمه و داستان فیلم است و هنگامی که علت را از او جویا شدم گفت فیلمی داریم که این دو حرف در آن خوب ضبط نشده است و برای تکرار ضبط آنها از شما کمک گرفتم. فکر کنم همه را به این شکل فریب داده است.


ساندی گارسیا گفت: من از اسلام هیچ اطلاعی ندارم اما دین مسیحیتی که به آن اعتقاد دارم مرا از توهین به مقدسات و معتقدات و باورهای دیگران برحذر داشته است.

 

پیشتر گمان می رفتکه سازنده فیلم با تری جونز کشیش جنجالی آمریکایی که به دلیل دشمنی شدید با اسلام و اجرای برنامه قرآن سوزی شهرت دارد شریک است یا دوست موریس صادق مصری قبطی است که برای فیلم از طریق اینترنیت بازار یابی کرده. اما اکنون مشخص شد که آن ها نیز از او شناختی ندارند.

 

تری جونز، یک مبلغ مسیحی در ایالت فلوریدا که اقدامات ضد اسلامی او شامل سوزاندن قرآن هم بوده است، گفته که با باسیلی بر سر تبلیغ فیلم در تماس بوده است، ولی او را شخصا ندیده است.

 

نام یک نفر دیگر که در ارتباط با این فیلم آورده شده است، موریس صادق یک فرد آمریکایی مصری تبار از سازمان موسوم به مجلس ملی قبطیان آمریکا است که سازمانی ضد اسلامی است.

 

فعالیت او در تبلیغ این فیلم سبب شده که در خصوص میزان دخالت مسیحیان قبطی مصر در تولید آن پرسش‌هایی مطرح شود.

 

به دنبال پخش این فیلم در برخی کشورهای اسلامی تظاهرکنندگان خشمگین با یورش به سفارتخانه آمریکا خشم خود را در اعتراض به این فیلم نشان دادند.

در مصر تظاهر کنندگان در اعتراض به تهیه و ترویج این فیلم توهین آمیز به پیامبر در آمریکا با حمله به ساختمان سفارت این کشوردر قاهره پرچم ایالات متحده را از بالای آن زیر کشیدند.

در شهر بنغازی در شرق لیبی نیز، انصار الشریعه با حمله به کنسولگری آمریکا در این شهر، سفیر آمریکا و سه تن از کارکنان کنسولگری این کشور را کشتند.

در یمن نیز تظاهرکنندگان به سفارت آمریکا یورش بردند ولی با تیر اندازی پلیس وزخمی شدن چند تن از اطراف سفارتخانه متفرق شدند.

گفتنی است در این فیلم سخیف و توهین آمیز پیامبر عظیم الشان اسلام فردی زنباره، کودک‌آزار و قاتل معرفی می‌شود.

کارشناسان معتقدند که به دلیل واکنش شدید مسلمانان نسبت به این موضوع کشورهای غربی از افشای هویت سازنده فیلم خودداری خواهند کرد.

 

برخی کارشناسان معتقدند که آمریکا و کشورهای غربی پس از شکست سنگین و پیاپی در انقلاب های منطقه و بیداری اسلامی در پی ضربه زدن به مقدسات اسلامی بودند که با این اتفاق دچار هزینه سنگینی شدند و در آینده ای نزدیک تاوان آن را خواهند دید./982/ب911/ک

ارسال نظرات