۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۳۹۲۶۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

حرم حضرت معصومه نگین شهر قم است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد پربرکت حضرت معصومه (س) گفت: افتخار حوزه، مرجعیت که پایگاه علم و فقاهت است به سبب وجود حرم این بانوی ارجمند است.
حرم حضرت معصومه

 حجت‌الاسلام ذبیح الله اسماعیلی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد پربرکت حضرت معصومه (س) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی شخصیت والای این بانوی بزرگوار پرداخت و ابراز داشت: حضرت معصومه(س) یکی از شخصیت‌های پاک و نجیب خاندان عصمت و طهارت است.


وی افزود: با اینکه ائمه معصوم(ع) دارای دختران زیادی بودند ولی ایشان یک چهره ارزشمند و نجیب در میان خانواده امام هفتم(ع) و ائمه(ع) به شمار می‌رفت.


حضرت معصومه الگو فرهنگی و تربیتی بانوان بوده است
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که حضرت معصومه(س) نقش به سزایی در ترویج فرهنگ دین داشته است، خاطرنشان کرد: در زمانی که امام موسی کاظم (ع) در منزل نبودند مراجعات دینی بانوان برای دریافت پاسخ پرسش‌های خود به حضرت معصومه(س) بوده است.

وی ادامه داد: ایشان با وجود کمی سن توان پاسخ‌‌گویی به تمام مسائل را داشته و بانوان از این مرجع ممتازی در جهت فرهنگی و تربیتی‌ الگو می‌گرفتند.


شخصیت معنوی حضرت معصومه شبیه حضرت زینب بوده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم شخصیت حضرت معصومه(س) را مانند شخصیت حضرت زینب(س) بیان داشت و گفت: حضرت معصومه(س) یک شخصیت معنوی ممتاز و شبیه عمه بزرگوار خود حضرت زینب(س) بوده و همان‌گونه که حضرت زینب(س) در میان دختران امیرمؤمنان(ع) دارای مقام والایی بوده، ایشان نیز در میان دختران امام موسی کاظم(ع) دارای شخصیت بزرگی بوده است.


وی تصریح کرد: در برخی از روایات آمده امام سجاد(ع)؟، حضرت زینب(س) را فاطمه ثانی می‌خواند و در مورد عمه بزرگوار خود فرموده« تو عالم غیر معلمه هستی» و حضرت معصومه(س) هم تقریبا در ردیف حضرت زینب(س) است.


حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به شخصیت معنوی و علمی حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: در تاریخ منقول است روزی امام موسی کاظم(ع) در منزل نبودند و گروهی از شیعیان برای گرفتن پاسخ پرسش‌های خود به منزل امام(ع) آمدند از این‌رو حضرت معصومه(س) پاسخ پرسش‌های آن‌ها را دادند.


وی ادامه داد: وقتی امام هفتم(ع) به منزل آمدند حضرت معصومه(س) به پدربزرگوار خود عرض کرد گروهی برای پرسش آمده بودند و من این‌گونه جواب دادم امام(ع) ایشان را تحسین کرده و فرمودند این همان پاسخ‌هایی است که ما به پرسش‌های آنان می‌دهیم.


این استاد حوزوی با اشاره به این که شخصیت حضرت معصومه(س) مورد تأیید امام رضا(ع) بود، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در مورد خواهر بزرگوار خود فرموده: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى، هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است».


وی ادامه داد: زمانی که امام رضا (ع) به زور مأمون به طوس سفر می‌کنند گروهی از زنان اهل‌بیت(ع) با رهبری حضرت معصومه(س) برای ملاقات با امام (ع) به سوی ایران حرکت می‌کنند و در مسیر راه به‌ویژه شهر قم مورد استقبال شیعیان قرار می‌گیرند و این نشانگر جایگاه شناخته شده ایشان در آن عصر در میان شیعیان است.


حرم حضرت معصومه نگین شهر قم است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) را نگین شهر قم بیان کرد و گفت: افتخار حوزه، مرجعیت که پایگاه علم و فقاهت است به سبب وجود حرم این بانوی ارجمند است و شهر قم بدون این بانوی هیچ اسم و رسمی ندارد.


حجت‌الاسلام اسماعیلی بخشش حضرت معصومه(س) را سبب ملقب شدن ایشان به لقب کریمه اهل‌بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: کرامت به این معنا است که فرد بزرگی خود را نشان داده و کوچکی دیگران را در نظر نداشته باشد.

وی تصریح کرد: وجود مقدس حضرت معصومه(س) در طول تاریخ بسیاری از مریضی‌های روحی، اجتماعی و اخلاقی را شفا داده و گرفتارهای مردم را برطرف کرده است.


وی در پایان گفت: اگر شخصی با دلی عاشق، پاک، صادق و خدا‌خواهانه دست به سوی ائمه اطهار(ع) و این بانوی بزرگوار دراز کند هیچ‌گاه دستش خالی بر نمی‌گردد./993/ ت302/ن

ارسال نظرات