۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۳۹۸۱۱
نگاهی به تبلیغات دینی در آذربایجان غربی؛

سازمان تبلیغات اسلامی پیشرو در ترویج شاخص‌های اعتقادی و قرآنی

خبرگزاری رسا ـ با ظهور انقلاب اسلامی و پایه گذاری حکومت دینی ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و باورهای فکری رهروان امام باشند، احساس شد، سازمان تبلیغات اسلامی از نهادهایی است که با هدف تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص های اعتقادی به وجود آمد.
سازمان تبليغات اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با ظهور انقلاب اسلامی و پایه گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آن گاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهایی که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.

 

در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول شدند.

 

سازمان تبلیغات اسلامی از نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص های اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

 

در سال‌هایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندی های مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاست های کلی نظام اسلامی فعالیت های این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است.

 

در گذشته این سازمان توسط بزرگانی چون: آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله امامی کاشانی، اداره شده است.

 

پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویا است و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن آوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، در حکمی، سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب شد.

 

نظر به اهمیت و حجم برنامه‌های مدون و مصوب؛ و جهت اجرای دقیق و سریع اصلاحات مورد نیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تاسیس موسسات تخصصی صورت گرفته است.

 

اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی نیز در سال 1360 در راستای انجام وظایف خود در دو بخش فرهنگی ـ تبلیغی و قرآنی تأسیس شده است.

 

حجت الاسلام فخری مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار رسا در ارومیه به بیان مهمترین رویکرد و فعالیت های این سازمان پرداخت.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در این گفت‌و‌گو تبیین و شناساندن معارف و ارزش های اسلامی و همچنین مواضع اصول جمهوری اسلامی در سطح استان، تهیه و ارائه چارچوب های معرف محصولات مطلوب فرهنگی و آثار نمونه ای فرهنگی و اسلامی جهت ارائه الگوهای مناسب اسلامی به هنرمندان متعهد و انقلابی استان و حمایت از آنها، بسترسازی مناسب برای افراد و گروه‌های تأثیر‌گذار فرهنگی و حمایت از آنان در راستای گسترش تبلیغات اسلامی، ایجاد تعامل و همکاری با نهادها و ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به منظور گسترش و تداوم تبلیغات اسلامی در آنها و برنامه‌ریزی و سازماندهی برای اعزام مبلَغ به مناطق محروم و دور افتاده شهری و روستائی در سطح استان را از فعالیت های این سازمان در بخش فرهنگی ـ تبلیغی عنوان کرد.

 

حجت الاسلام فخری ادامه داد : اقدام و کمک به برگزاری گفتمان های دینی، گردهمایی‌های مذهبی و جشنواره‌ها به منظور ترویج و تبلیغ ارزش‌ها و سنت‌های اصیل اسلامی، هدایت و نظارت و پشتیبانی از هیأت‌ها و مراسم های خودجوش مردمی در مناسبت ها و اعیاد و وفیات دینی و مذهبی و حمایت از مساجد و مؤسسات قرآنی مردمی و تشکل ها و انجمن های اسلامی در سطح استان از دیگر برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در بخش فرهنگی ـ تبلیغی است.

 

وی با بیان حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از تشکیل کلاس های علوم قرآنی در استان اظهار کرد: برنامه ریزی‌، نظارت و ساماندهی فعالیت های قرآنی در سطح استان‌، تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش های قرآن کریم با نگرش کلان و اصولی، ترغیب و تشویق آحاد مردم نسبت به آشنایی و انس هرچه بیشتر با فرهنگ انسان ساز قرآن کریم از طریق برگزاری نمایشگاه ها، مراسم، محافل، مسابقات، جشنواره ها و همایش های قرآنی و اطلاع رسانی مفید و مؤثر در حوزه فرهنگ قرآنی با بهره گیری از فناوری نوین از برنامه ها و اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی استان در بخش علوم قرآنی است.

 

حجت الاسلام فخری، آموزش قرائت قرآن در شش سطح، آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در چهار سطح ،آموزش حفظ قرآن در سه سطح ، آموزش تفسیر قرآن در قالب طرح های متناوب نسیم حیات و بینات ،تربیت معلم ، ممتحن ، مدرس و داور قرآن کریم در رشته های قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن، شرکت در نمایشگاه های قرآن و کتاب، ساماندهی و صدور مجوزهای فعالیت و ثبت موسسات قرآنی مردمی و حمایت مالی از مؤسسات قرآنی مردمی، اتحادیه ها و خانه های قرآن روستائی را از  اقدامات و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان عنوان کرد.

 

وی همچنین با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی براساس رسالت تبلیغی خود رویکرد ویژه ای در برنامه های اجرائی برای جوانان دارد، افزود: آگاه سازی نسل جوان در خصوص آسیب های اجتماعی به وسیله شبکه تبلیغ و برگزاری گفتمانهای دینی ، آماده سازی جوانان در جهت مقابله هوشمندانه با جنگ نرم دشمنان، پاسخ به شبهات نسل جوان ، شناسایی استعدادهای جوانان و تلاش در جهت شکوفا نمودن آنان، تلاش در جهت هویت دهی به نسل جوان، مقابله با فرقه های انحرافی و آشنا نمودن جوانان با فرقه های مذکور، تبیین و گسترش مبانی اسلامی در بین جوانان، تبلیغ دین اسلام در فضای مجازی در جهت جذب جوانان به تعالیم اسلامی، استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش مبانی اسلامی در بین جوانان از جمله سایت تبیان، تولید و انتشار محصولات دینی و فرهنگی مخصوص جوانان از جمله کتب، مجلات و نرم افزار، گسترش نهضت قرآن آموزی در بین جوانان، گسترش آشنایی با سیره پیامبر اکرم‌(ص) و اهل بیت(ع) با حمایت از تشکل‌های دینی جوانان و حمایت از نخبگان دینی جوان استان از رویکردها و برنامه های این سازمان برای جوانان استان می توان عنوان کرد./936/ت302/س

 

ارسال نظرات