۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۸۹۷
با حضور آیت‌الله امامی کاشانی؛

دانشگاه عالی شهید مطهری در مشهد افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ تولیت مراکز آموزشی عالی شهید مطهری در جلسه افتتاح واحد برادران دانشگاه شهید مطهری در مشهد از راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی، رشته شیعه‌شناسی و مرکز پژوهش‌های اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.
افتتاح دانشگاه شهيد مطهري مشهد آيت الله امامي کاشاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، واحد برادران دانشگاه عالی شهید مطهری در مشهد، عصر امروز با حضور آیت‌الله محمد امامی کاشانی، تولیت مدارس عالی شهید مطهری، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و اعضای هیأت امنای این مدرسه در ساختمان موقت خود آغاز به کار کرد.
 
آیت‌الله امامی کاشانی در ابتدای این مراسم گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند«پنج صفت است که اگر در کسی نباشد در دنیا و آخرت، امیدی به او نیست، اول این‌که اعتماد به اصل و خانواده‌ او نباشد، دوم این‌که کرامت در ذات او نباشد، سوم این‌که در اخلاقش معتدل نباشد، چهارم این‌که در ذاتش دقت در کار و تعقل دقیق نداشته باشد و پنجم این‌که ترس از خدا نداشته باشد».
 
رشته شیعه‌شناسی راه‌اندازی می‌شود
 
وی در خصوص مراکز آموزشی شهید مطهری، گفت: از زمانی که امام خمینی(ره) حکم تولیت مدارس شهید مطهری را به بنده دادند، تاکنون سعی در ارتقای کمی و کیفی آن بوده است؛ این مدرسه بودجه مستقیمی از دولت ندارد و منابع درآمد آن جداست.
 
وی افزود: دو دبیرستان در مشهد برای دختران و پسران و 29 دبیرستان در شهرهای دیگر کشور از جمله زاهدان و زابل دائر است که فارغ‌التحصیلان آنها در سطوح بالایی قرار دارند.
 
امام جمعه موقت تهران در خصوص ادامه تحصیلان فارغ‌التحصیلان این مدارس، گفت: دانشگاه شهید مطهری تهران دارای رشته‌های مختلفی از جمله فلسفه و فقه و حقوق در سطوح کارشناسی تا دکتری است، امسال نیز دو رشته روانشاسی و تعلیم و تربیت در این دانشگاه شروع به کار کردند و برای رشته شیعه‌شناسی نیز مجوز صادر شده است که از سال آینده دائر خواهد شد.
 
وی با اشاره به این‌که در شهرهایی مثل زاهدان و یزد نیز دانشگاه دائر است که در مشهد تاکنون فقط برای خواهران بوده است، گفت: زمینی به وسعت سه هزار متر از طرف شهرداری مشهد به این نهاد واگذار شد که برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد برادران نیز در مشهد مشکلی نباشد.
 
دانشگاه بین‌المللی شهید مطهری راه‌اندازی خواهد شد
 
آیت‌الله امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیه 122 سوره توبه، آیه شریفه «نفر»، درباره رفتن جوانان به سربازی و میدان جهاد است که خداوند از رفتن همه جوانان به جهاد منع کرده و می‌فرماید جمعی نیز باید به جهاد علمی بروند.
 
وی افزود: طرح دانشگاه بین‌المللی در راستای عمل به این آیه شریفه از سال‌های قبل در نظر بوده که دانشجویان خارجی در آن به تحصیل بپردازند که زمینی دیگر در شهر شاندیز برای آن در نظر گرفته شده است.
 
وی با تأکید بر این‌که این کار با مشقت فراوانی همراه است، گفت: با توجه به حساسیتی که روی جمهوری اسلامی است، انتخاب کشورهای شرکت‌کننده در آن مشکل است، البته چنین نهادهایی از قبل در ایران وجود دارند مثل دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد و جامعه المصطفی العالمیه در قم.
 
تولیت مراکز آموزشی شهید مطهری خاطرنشان کرد: برای این دانشگاه نیاز به شهری بود که حوزه موفق و دانشگاه پویایی در کنار هم داشته باشد که جایی بهتر از مشهد از این نظر وجود ندارد که این امر نیز از الطاف حضرت رضا(ع) است.
 
راه‌اندازی مرکز پژوهش اسلامی در جوار حرم رضوی
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کار سومی که در پیش رو است، افتتاح مرکزی پژوهشی برای بررسی مسائل اسلامی است که توسعه این مراکز نیاز امروز جامعه است همچنانکه رهبری در اهمیت پژوهش معتقدند باید پژوهش نیز در کنار آموزش و دوش به دوش حرکت کند.
 
وی افزود: از سویی دیگر بسیار مطلوب است که این مرکز در اطراف حرم مطهر رضوی باشد، زیرا کتابخانه آستان قدس بسیار غنی است و بیش از 12هزار نسخه خطی نفیس دارد که حدود 8هزار نسخه آن فهرست‌نویسی شده است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی در پایان گفت: در همین راستا، شهردار منطقه ثامن نیز اعلام همکاری کرده است تا مرکزی ساخته شود که چند طبقه آن، مرکز پژوهش و چند طبقه آن اقامتی خواهد شد که پشتوانه کارهای علمی و تربیتی باشد.
 
گفتنی است، دبیرستان عالی شهید مطهری مشهد، نهادی حوزوی‌دانشگاهی است که در آن دروس حوزه علمیه نیز تدریس شده و به فارغ‌التحصیلان مدرک داده می‌شود./932/پ201/س
ارسال نظرات