۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۴۰۴۵۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

حکمت بسیاری از احکام حفظ کرامت انسانی است

خبرگزاری رسا – عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حکمت بسیاری از احکام حفظ کرامت انسانی است، بازخورد این احکام حفظ و کرامت انسانی است و البته نمی‌توان گفت که هدف تشریع این احکام تنها و تنها حفظ کرامت انسان باشد.
همايش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین قافی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عصر دیروز در همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی که درمرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) قم برگزار شد، گفت: یک کرامت موهبتی و اعطایی از جانب خداوند به تمام انسان‌ها وجود دارد و نیز کرامتی اکتسابی تعریف می‌شود که تنها ویژه متقین است.

وی در ادامه افزود: خداوند در قرآن دستورات بسیاری برای حفظ و به دست آوردن این کرامت در اثر تقوا داده است.

قافی با اشاره به پیامدهای عمل به احکام اسلامی، گفت: کسی که به احکام اسلام عمل کند، هم کرامت دیگران را حفظ کرده و هم در اثر آن به کرامت خود پایبند بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حکمت بسیاری از احکام حفظ کرامت انسانی است، بازخورد این احکام حفظ و کرامت انسانی است و البته نمی‌توان گفت که هدف تشریع این احکام تنها و تنها حفظ کرامت انسان باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی آیات به نهی از قتل و خون‌ریزی اشاره دارد؛ خداوند در آیه‌ای می‌فرماید: «انه من قتل نفس بغیر نفس فکانما قتل الناس جمیعا و من احیاها فکانما احیا الناس جمعیا»، خون‌ریزی بدون جهت مانند کشتن تمام مردم است و این نتیجه کرامت انسانی در حفظ جان افراد است.

قافی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که اسلام قتل در دو مورد را جایز دانسته است، اول کسی که قتلی انجام داده و دوم کسی که در زمین به فساد پرداخته است اما اگر کسی مسلمان نباشد و یا با عقیده ما مخالف باشد، از دیدگاه اسلام حفظ جان او واجب است.

وی گفت: آیات زیادی درباره حسن برخورد با مردم نازل شده است، به عنوان نمونه آیه «قولو لناس حسنا» که نه تنها در گفتار مصداق می‌یابد بلکه در رفتار و عمل نیز باید با نیکویی با مردم برخورد شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آیاتی مانند «لا ینهاکم‌الله عن الذین لم یقاتلوکم، انما ینهاکم‌الله الذین یقاتلونکم فی‌الدین ...»، یادآور حسن رفتار با مخالفان است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید که مبادا به خاطر عداوتی که با گروهی دارید، در مقابل آن‌ها عدالت رفتار نکنید.

قافی ادامه داد: قرآن کریم در برخی آیات می‌فرماید که در صدقات و انفاق‌ها منت نگذارید، زیرا منت سبب تحقیر می‌شود و شخصیت انسان را خرد می‌کند و مخالف با کرامت است.

وی در ادامه تاکید کرد: خداوند همچنین در برخی آیات بر انتخاب کردن بهترین شیء برای انفاق تأکید می‌کند و در صورت نداشتن مالی برای صدقه می‌فرماید، گفتار پاکیزه و بخشش از صدقه‌ای که با منت باشد بهتر است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امیرالمؤمنان در نامه به مالک اشتر می‌فرماید، مبادا مانند حیوان درنده‌ای بخواهی از مردم بخوری و فرصت را غنیمت بشمری، آنان یا هم‌کیش و هم‌آیین تو هستند یا مانند تو در خلقت هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: امام علی(ع) می‌فرماید که مبادا بر مردم منت بگذاری و وعده‌ای بدهی و خلف وعده کنی، زیرا منت نور حق را از میان می‌برد.

قافی خاطر نشان کرد: بسیاری آیات درباره تمسخر، تجسس، تهمت، تکبر و موارد اخلاقی دیگر است و نتیجه این احکام حفظ کرامت انسان است.

وی گفت: کرامت مؤمنان نزد خداوند از کرامت ابتدایی برتر است و در قرآن راه‌های بسیاری برای افزودن بر این کرامت تعیین شده است./914/پ203/ن

ارسال نظرات