۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۴۰۶۷۷
نماینده خبرگان رهبری:

حامیان صدام و مدعیان حقوق بشر در بمباران شهرهای ایران نقش مستقیم داشتند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که بایستی به نقش حامیان صدام در بمباران شهرهای ایران توجه کرد، افزود: همان‌هایی که همدست صدام در جنایاتش بودند امروز مدعی حقوق بشر هستند.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي، امام جمعه مراغه

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه برگزاری یادواره بزرگداشت شهدای بمباران تبریز ترتیب یافت، اظهار داشت: بمباران مناطق مسکونی و کشتار کسانی که در جبهه های جنگ حضور ندارند، نه تنها از نظر اسلام بلکه از سوی کنوانسیون‌های حقوق بشر، حقوق بین الملل و وجدان‌های بیدار بشری محکوم شده است.

 

وی خاطر‌نشان کرد: حضور هواپیماهای بمب افکن و یا پرتاب موشک به مناطق مسکونی نه تنها ابتدا به ساکن، تجاوز محسوب می‌شود بلکه نقض آشکار حقوق بشر نیز به شمار می‌رود. اصولاً از دیدگاه شریعت کشتار و صدمه به غیر نظامیانی که در جنگ حضور نداشته‌اند، مذموم شمرده می‌شود.

 

امام جمعه مراغه ادامه داد: کدام عقل بشری اجازه می دهد که به مردم عادی، زن و بچه ها و حتی کهنسالانی که در مناطق مسکونی زندگی عادی خود را سپری می کنند، تجاوزی آشکار صورت گرفته و شب و روز با نقض مرزهای جغرافیایی به کشتار مردم بی گناه بپردازند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه رژیم بعث عراق با جنایاتی که در دوران جنگ تحمیلی مرتکب شد، ثابت کرد که مدعیان حقوق بشر در غرب، خود حامی این اعمال ننگین بوده اند، چرا که هیچ واکنشی نسبت به این جنایت و بمباران مناطق مسکونی از خود نشان نداده اند، این در حالی است که اگر چنین اقدامی از سوی ایران صورت می گرفت، رسانه های دروغ پراکنی آنان، بر طبل حقوق بشر و نقض آن از سوی ایران می کوبیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: این اعمال نشان می دهد که غرب برای براندازی نظام اسلامی نه تنها به حمایت آشکار و پنهان از رژیم بعث عراق اکتفا نکرد، بلکه راضی به کشتار مردم بی گناه مناطق مسکونی نیز بوده است.

 

وی با تشریح موضع امام راحل نسبت به بمباران مناطق مسکونی ایران گفت: رهبر فقید انقلاب اسلامی ضمن محکوم کردن این جنایت تاریخی، عموم نظامیان اعم از ارتش و سپاه را مانع انجام عمل مشابه و یا مقابله به مثل بودند که نشان از اوج بینش دینی آن رهبر فرزانه دارد امام می گفت ما با بعثی ها جنگ داریم، دشمن ما آمریکا و صدام است، ما با مردم عراق جنگ نداریم.

 

امام جمعه مراغه ادامه داد: در برخی مواقع برای توقف بمباران مناطق شهری خود مجبور بودیم، عمل مقابله به مثل انجام دهیم که این روش نیز از سوی ایران بسیار جوانمردانه و اسلامی بود، بدین صورت که رهبر معظم انقلاب آن دوران در خطبه های نماز جمعه از مردم برخی از شهرهای عراق خواست تا شهر را تخلیه کنند سپس موشک‌های سپاه بمباران کردند. سؤال اینجا است که آیا رژیم صدام نیز این چنین می کرد؟

 

وی با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس افزود: پس از ورود هواپیماهای جنگی عراق به خاک ایران و تجاوز به حریم هواپیمایی کشور و به تبع آن بمباران مناطق مسکونی، اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی، هواپیمای ایرانی که برای بمباران یکی از پل‌های ارتباطی شهر بغداد اعزام شده بود خلبان آن هواپیما پس از مشاهده عبور اتومبیل حامل مردم عادی بر روی پل از بمباران آن منصرف شد و پس از عبور اتومبیل، اقدام به بمباران کرد.

 

وی افزود: این عمل خلبان مؤمن و متدین ایرانی نشان می دهد که حتی نظامیان آن دوران در اثر افکار متعالی امام راحل، بینش و دیدگاهی ارزشی نسبت به مقوله جنگ داشتند. مردم ایران در آن دوران با توجه به منشور حکومتی امام علی(ع) که به مالک اشتر سفارش داشته‌اند همواره سیره ائمه اطهار(ع) و فتوای ولایت فقیه را معیار عمل قرار داده بودند، این در حالی است که صدام نه تنها از بمبارن مناطق مسکونی هراسی نداشت، بلکه حلبچه که جزو خاک عراق بوده را بمبارن شیمیایی کرد و امروز پس از گذشت سال ها شاهد عوارض این جنایت تاریخی رژیم بعث عراق هستیم.

 

وی ادامه داد: در این میان بایستی به نقش حامیان صدام نیز توجه کرد، آنان که در آن دوران از هر جهت رژیم بعث عراق را حمایت کردند و هم دست صدام در جنایاتش بودند؛ اما امروز مدعی حقوق بشر هستند. این تناقض آشکار و رفتار دو گانه نشان می دهد که استکبار که در راس آن آمریکا و اسرائیل قرار دارد، بزرگ‌ترین جنایتکار تاریخ بشر هستند./935/ا302/س

ارسال نظرات