۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۴۰۷۱۰
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

تربیت دینی ریشه معضلات اخلاقی و اجتماعی را می‌خشکاند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام همزبان گفت: توجه مبانی و ارزش‌های مورد تاکید در روند تربیت دینی و قرآنی ریشه معضلات اخلاقی و اجتماعی را می خشکاند.
حجت الاسلام رحيم همزبان قراملکي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه تبریز عصر امروز در نشست نقش خانواده در ارتباط با تربیت فرزندان که در سالن شهریار دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه مبانی دینی اسلام و قرآن، اهمیت تربیت فرزند قبل از ازدواج زن و مرد و انعقاد نطفه مورد توجه است.

 وی با بیان این‌که لزوم دقت در انتخاب همسر در تربیت فرزندان آینده نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت، گفت: پس از ازدواج نیز برای داشتن فرزندانی بهشتی بایستی دقت مضاعفی در کسب روزی حلال، ارتباط زناشویی، حالات روحی و روانی و همچنین تعامل با همسر صورت گیرد.

 حجت الاسلام همزبان با تاکید بر این‌که تربیت دینی به این معنا نیست که به فرزندان را به اجبار به رعایت تعالیم الهی کنیم، تصریح کرد: فرزندان آنگونه که می خواهیم تربیت نمی شوند، بلکه آنطور که هستیم، تربیت می شوند، بنابراین باید همواره مراقب رفتار و منش خود با فرزندان و همسر باشیم.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که توجه مبانی و ارزش‌های مورد تاکید در روند تربیت دینی و قرآنی ریشه معضلات اخلاقی و اجتماعی را می خشکاند، ادامه داد: رفتار و گفتارمان نباید دوگانگی داشته باشد، چراکه فرزندان را در الگوپذیری سردرگم می کند، باید به فرزندان بینش الهی دهیم تا بتوانند به خداباوری برسند، مباحث سنگین اعتقادی نیز با روش های قرآنی و ساده برای فرزندان مطرح شود تا نتایج مطلوب مورد نظر حاصل شود.

 وی با اشاره به این‌که برای نمازخوان شدن فرزندان باید ابتدا خود نمازخوان باشیم، گفت: اسلام روش هایی به صورت عام برای تربیت مطرح کرده اما در برخی موارد به صورت اختصاصی برای پدران و مادران سفارش هایی ارایه داده که غفلت از آن با انحرافات عقیدتی فرزندان همراه خواهد بود.

 حجت الاسلام همزبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که نیاز فرزندان تنها خوراک، پوشاک و مسکن مناسب نیست، اظهار داشت: مهر و محبت و همچنین ارضای عاطفی فرزندان نیز اهمیتی کم تر از نیازهای مادی آنان ندارد، اگر می خواهیم فرزندان متدین، مؤمن و متعهد داشته باشیم، بایستی برای مقوله تربیت وقت گذاشت.

 وی خواستار روابط صمیمی با فرزندان شد و افزود: تنها برای تامین نیازهای سخت افزاری فرزندان تلاش نکنیم، گاهی پدر و مادری سه شیفته کار می کند تا از هر جهت فرزند خود را تامین کند اما از روحیات و نیازهای عاطفی فرزند خود اطلاعی ندارد، چنین شرایطی تبعات و ناهنجاری‌های مختلفی به دنبال خواهد داشت./935/پ202/ع

ارسال نظرات