۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۴۱۷۳۶
معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری خبر داد؛

اعزام 840 طلبه و روحانی به سرزمین وحی در حج تمتع

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از اعزام 840 طلبه و روحانی حوزه علمیه برای نظرات بر مناسک زائران بیت الله الحرام در حج تمتع امسال خبر داد.
عمره مفرده

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدجواد مظلومی  معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری  که پس از برگزاری نخستین مراسم دعای کمیل حج امسال در مدینه منوره با خبرنگاران گفت و گو می‌کرد، اظهار داشت: دیدگاه ما نسبت به وحدت، یک بحث انفعالی در برابر دیگران و یک گرایش پذیرشی صرف نیست. ما در تلاشیم که با شناخت در حوزه مبانی، دیدگاه‌ها و اهداف خودمان و با تاکید بر نقاط مشترک و پذیرش روایی موارد اختلافی در مکاتب اسلامی، زمینه را فراهم کنیم که بخش قابل اتحاد بویژه در قالب فعالیت در برابر اغیار جلوه‌گر شود.

وی در ادامه افزود: اگر امروزه پدیده نامطلوب ساخت فیلم موهن را می‌بینیم باید توجه داشت که هیچ وجه‌اش در حوزه اختلاف مذاهب نیست و به عنوان هدف و برنامه عملیاتی مشترک در برابر آن باید تاکید داشته باشیم که خودش مایه وحدت است.

ساخت فیلم موهن بیشتر عامل وحدت شد

حجت‌الاسلام مظلومی اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری برخلاف خواسته دست‌اندرکاران چنین رخدادهایی بیشتر عامل وحدت خواهد شد، چون مواردی را هدف گرفته‌اند که از مشترکات اعتقادی مسلمانان است. ضمن آن‌که ما یک نمونه خوب وحدت را در داخل کشور ایران با پیروان مذاهب و حتی ادیان مختلف داریم که کنار هم زندگی می‌کنیم. وقتی بحث امنیت، نظام و جنگ پیش می‌آید می‌بینیم که ما حتی شهید غیرمسلمان در جبهه‌ها داریم، نمونه بارز این موضوع را در صدر اسلام در ماجرای مشربه ام ابراهیم و معاهده پیامبر اکرم (ص) با یهودیان مدینه سراغ داریم که در نهایت «مخیرق» از میان آن‌ها به قرار خود وفادار مانده، در جنگ احد شرکت می‌کند، شهید می‌شود و اموالش را وقف پیامبر اسلام می‌کند. پس وحدت حتی با پیروان ادیان ابراهیمی را در صدر اسلام هم مشاهده می‌کنیم.

 مناسک حج روح تبری از دشمنان و مشرکان است

وی در عین حال درباره مراسم برائت از مشرکان و این‌که آیا قرار است مراسم امسال با ویژگی‌هایی متمایز از سال‌های گذشته برگزار شود، تشریح کرد: از یک منظر در این عمل بحث حضور مستقیم در یک مراسم را داریم که بالتبع با توجه به محدودیت‌های موجود، برخی شرایط خاص وجود دارد؛ اما با این حال باز برای برطرف یا کم اثر ساختن آن‌ها تلاش شده و ضمنا در گفت‌وگو با مسؤولان سایر کشورها آمادگی‌هایی برای حضور مردمی مسلمانان سایر کشورها در این مراسم صورت گرفته است. یک بحث دیگر به عنوان روح جاری در عملیات و عبادت حج و افعال و مناسک حج است که شاید بتوان لحاظ کرد که از منظری در تک تک مناسک حج روح تبری از دشمنان و مشرکان، خودش را نشان می‌دهد. این امر حتی می‌تواند در نماز جماعت نمود داشته باشد که وقتی با دشمن روبه‌روییم که هیچ تناسبی با ما ندارد و با تاکید به مبانی مشترک اعتقادی و مظلومیت مسلمانان در جهان و حمایت از حرکت‌های آزادیخواهانه دیگر مسلمانان و کشورهای اسلامی، جلوه‌هایی از برائت از مشرکان، روح جاری در تک تک مناسک حج است. این موضوع در رفتار تک تک زائران ایرانی و غیر ایرانی می‌تواند نمود یابد. بویژه که اکنون فضای بازتری داریم، چون مردم بسیاری از کشورهای بیدارشده به مرحله پرسشگری رسیده‌اند، مثلا درباره موضوع ولایت فقیه خیلی از ما سؤال دارند که در جامعه اسلامی چه نقشی می‌تواند داشته باشد.

 معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همچنین درباره برگزاری مراسم دعای کمیل در مدینه منوره و شرایط حضور زائرانی از دیگر کشورها در آن، گفت: به هر حال این برنامه با تفاهم با کشور میزبان صورت می‌گیرد و طبق قرار، حق داریم که این مراسم را برای زائران ایرانی برگزار کنیم. این است که آن‌ها از حضور زائران دیگر کشورها در این مراسم ممانعت می‌کنند؛ اما همین که مراسمی داریم که جمع فراوانی مشتاقند در آن شرکت کنند، وقتی بلندگویی داریم که ناب‌ترین مفاهیم عرفانی را در قالب مناجات با خداوند متعال برای اولین‌بار به گوش خیلی‌ها می‌رساند، که حتی در زندگی و افکار آنان سؤال ایحاد می‌کند که این سؤال‌ها می‌تواند پاسخ داده شود، وقتی حرکت یکپارچه و منظم و سرشار از معنویت را در یک جمعیت انبوه می‌توانیم به نمایش بگذاریم که نظیرش مشاهده نمی‌شود، خودش سؤال‌برانگیز و بیدارکننده است که چه اتفاقی دارد می‌افتد. فکر می‌کنم نگاه متعجب کسانی که تنها نظاره‌گرند و حتی احساس همدلی هم نمی‌کنند، نشان‌دهنده توفیق برگزاری مراسم دعای کمیل ماست. البته فراوان هم هستند مسلمانانی از سایر کشورها که از هزار راه خود را در جمع حاضران در مراسم وارد می‌کنند.

 معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره استراتژی این مجموعه در زمینه بهره‌برداری مطلوب از فرصت مناسک حج ابراهیمی با توجه به شرایط جدید جهان اسلام، اظهار کرد: در صدر این بحث باید توجه کرد که برگزاری دقیق و صحیح مناسک حج ابراهیمی قرار دارد. رسیدن به این غرض، مقدمات فراوانی را می‌طلبد که در حوزه مناسک، اجرای دقیق تکالیف شرعی، در حوزه معارف، آموزش و انتقال معارف حج به زائران و در حوزه ارتباط و همبستگی با سایر مسلمانان، رسیدن به وحدت جامعه اسلامی در برابر سایر مکاتب و دشمنان در صدر اهداف ارتباطی ما قرار می‌گیرد.

 هر زائر ایرانی یک سفیر در حج

وی افزود: به همین دلیل هم جزو سیاست‌های فرهنگی ماست که هر زائر به عنوان سفیر جمهوری اسلامی و مکتب تشیع باید توانایی و احساس وظیفه برقراری ارتباط با دیگران را به صورت حداقلی داشته باشد. کسی که در صف نماز جماعت با یک برخورد خوش و لبخند و سلامی که از ته دل برمی‌خیزد و محبتی که ابراز می‌کند عاطفه ایجاد کند، زمینه را فراهم می‌سازد تا بعد از طریق افراد مسلط به زبان بهتر اطلاعات کسب کنند.

 حجت الاسلام مظلومی همچنین فعالیت‌های اجرایی را در حوزه معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری را در چند حوزه کلان پشتیبانی گروه روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها در کاروان‌های زائران ایرانی، تامین اقلام و محصولات فرهنگی و دو بخش مخاطب‌محور ویژه خواهران و اهل سنت توصیف کرد.

وی با بیان این‌که خواهران، حدود نیمی از کاروان‌های زائران ایرانی را تشکیل می‌دهند، جمعیت هموطنان اهل سنت را هم حدود 8 تا 9 درصد کل زائران کشورمان توصیف کرد و گفت: برای آن‌که مناسک حج آسان‌تر باشد برای زائران اهل سنت، کاروان های مجزا تشکیل داده‌ایم؛ اما در مواردی که تعداد اهل تسنن به حد نصاب نرسیده است، کاروان‌های مشترک برای هر دو گروه مدیریت می‌شوند.

 معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پایان تعداد روحانیان کاروان ها را 440 نفر، معین‌ها(دستیار روحانی) 273 نفر و معینه‌ها(خواهران طلبه) 198 نفر اعلام کرد./917/د102/ن

ارسال نظرات