۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۴۳۵۱۴

افزایش جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با شرایط فعلی و برخی مشکلات با چالشی جمعیتی روبه رو هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار رسا، نشست خبری تعیین مصوبه سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز سی ام مهرماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که دکتر محمد اسحاقی در این مراسم اظهار کرد: بحث جمعیت از همان ابتدای سال 58 از مهمترین مباحث نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است و امام خمینی(ره) با توجه به ظرفیت های موجود تأکید زیادی بر رشد جمعیت داشتند و همان طور مقام معظم رهبری نیز در این عرصه تأکیداتی داشته اند.
وی افزود: وقتی به کشورهای مختلف نگاه می کنیم همه در مورد مسأله جمعیت مشکلاتی دارند، ساختار کلی جمعیت به صورت اندامی است و اگر مورد توجه قرار نگیرد برخی از اندام آن نامتناسب خواهد بود همان طور که افزایش جمعیت موجب برخی مشکلات می شود کاهش جمعیت نیز مشکلاتی را به همراه دارد.
معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته در چند سال اخیر جمعیت ایران در سال 1368 حدود 4/6 مولود زنده قرار بود به 4 نوزاد در سال 1385 باشد که متأسفانه ما در سال 1371 به این جمعیت دست پیدا کردیم و در سال 1385 نیز به رشد 1/2 رسیدیم و در سال 1390 به رشد 7/1 دست پیدا کردیم که این رشد خطراتی را به همراه دارد و از جمله آنها می توان به کمبود نیروی انسانی و پیر شدن جمعیت در سال های آتی اشاره کرد.
وی دلیل این مشکل را شهرنشینی جمعیت و میزان آگاهی مردم دانست و گفت: از نظر کلی 2 نوع کنترل جمعیت داریم یکی کنترل طبیعی که به همان میزان که مرگ و میر بالاست زاد و ولد نیز بالا خواهد بود و راه دیگر کنترل اختیاری است که بنا بر آن مرگ و میر افزایش و باروری کاهش پیدا می کند و تداوم این امر باعث سیر نزولی در رشد جمعیت خواهد شد.
اسحاقی یاداور شد: در سال 1358 به بعد به علت رشد بی رویه جمعیت مشکلات عدیده ای از جمله تأمین نیازهای مادران و نوزادان را به همراه داشت به علت این که در آن دوران مطالعات مورد نظر در این خصوص صورت نگرفته بود بنابراین با چالش جمعیتی مواجه شدیم.
وی تصریح کرد: اکنون نیز اگر رشد جمعیت به همین میزان کاهش یابد در آینده ای نه چندان دور دچار چالش جمعیتی خواهیم شد که از جمله آنها می توان به مسائل سیاسی - امنیتی اشاره کرد که همه کشورها با آن درگیر هستند.
معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان های بین المللی اگر بتوانیم رشد جمعیت را به 5/2 در سال 1480 برسانیم جمعیت ایران حدود 109 میلیون نفر خواهد شد و اگر همین نرخ به میزان 8/1 باشد جمعیت ایران در آن سال 60 میلیون نفر خواهد شد. به همین ترتیب اگر نرخ رشد 5/1 باشد جمعیت ایران در سال 1480 به میزان 31 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.
وی اذعان داشت: اگر سیر نزولی را در پیش بگیریم جمعیت به سرعت پیر خواهد شد و در آینده مشکلاتی از قبیل نیروی کار و افزایش مهاجرت ها را خواهیم داشت و از دیگر مشکلات آن شکاف های بین نسلی است که ممکن است موجب برخی اختلالات اجتماعی شود.

 

معاون برنامه ریزی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مشکل دیگر بحث رفاه و مسائل پزشکی قشر سالخورده جمعیت است که کشور را با چالش های اقتصادی مواجه می کند./9591/پ202/ص

ارسال نظرات