۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۴۴۶۰۰
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی (10)؛

اندیشه‌های فقهی ـ سیاسی آیت‌الله گلپایگانی در عصر غیبت

خبرگزاری رسا ـ نظریات فقهی و سیاسی حضرت آیت الله گلپایگانی در مورد مشروعیت حکومت اسلامی در دوران غیبت امام عصر علیه السلام، رابطه دین و سیاست و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در کتاب «اندیشه‌های فقهی ـ سیاسی آیت‌الله گلپایگانی در عصر غیبت» گردآوری شده است.
حضرت آيت الله سيد محمد رضا گلپايگاني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه‌های فقهی ـ سیاسی آیت‌الله گلپایگانی در عصر غیبت» به بحث درباره فقه سیاسی و معنای آن و همچنین مبانی فقه سیاسی اسلام پرداخته، سپس دیدگاه‌های اندیشمندان بزرگ مسلمان و شیعه مانند ابونصر فارابی، ‌شیخ طوسی، محقق حلی، شهید اول و ثانی، صاحب معالم، خواجه نصیر‌الدین طوسی و امام خمینی رحمةالله‌علیهم در زمینه ابعاد سیاسی و اجتماعی فقه اسلامی به ویژه فقه شیعه امامیه را منعکس کرده است. آنگاه به بررسی دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی رحمةالله‌علیه در مورد فقه سیاسی پرداخته و مبانی و افکار ایشان در این زمینه را تبیین کرده است.

 

نویسنده ضمن بیان گوشه‌هایی از حیات ایشان از دوران طفولیت تا رسیدن به مقام منیع مرجعیت شیعی، به معرفی خانواده، اساتید و شاگردان ایشان پرداخته و روش تدریس آن مرجع عالی قدر و مقام والای علمی و معنوی ایشان را توصیف کرده و با توجه به فتاوا، آثار علمی و مذهبی، مبارزات و موضع‌گیری‌های سیاسی ایشان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به تبیین سیره و مبانی نظری ایشان در مورد فقه سیاسی پرداخته است.

 

 در همین راستا نویسنده به مواضع سیاسی ایشان در مورد انقلاب سفید، اصلاحات ارضی، مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، فاجعه کشتار طلاب مدرسه فیضیه، قیام پانزدهم خرداد، تبعید امام خمینی و برخی دیگر از حوادث قبل از انقلاب اشاره کرده و نظریات فقهی و سیاسی ایشان در مورد مشروعیت حکومت اسلامی در دوران غیبت امام عصر عجل‌الله فرجه‌الشریف، رابطه دین و سیاست و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را منعکس کرده و ایشان را از مدافعان دولت اسلامی معرفی کرده است.

 

در بخش پایانی این نوشتار نگارنده به بیان ادله عقلی و نقلی اثبات ولایت‌فقیه از منظر حضرت آیت‌الله گلپایگانی می‌پردازد و اختیارات ولی‌فقیه در عصر غیبت را در امور سیاسی، اجتماعی و دینی از دیدگاه ایشان تبیین کرده و سه نظریه ولایت عامه فقیه، ولایت و تصرف در امور حسبیه و جواز تصرف فقیه در امور حسبیه را شرح داده است.

 

بحث در مورد ولایت مصلحت، ولایت مطلقه فقیه و ولایت انتصابی مطلقه فقیهان از منظر حضرت آیت‌الله گلپایگانی از مباحث دیگر مندرج در این کتاب است.

 

اندیشه‌های فقهی ـ سیاسی آیت‌الله گلپایگانی در عصر غیبت به قلم محمدمهدی امامی در 304 صفحه با قطع رقعی از سوی انتشارات ائمه علیهم السلام منتشر شده است./916/ن603/ق

ارسال نظرات