۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۴۴۶۰۲
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی (11)؛

توشه‌ای از تاریخ گلپایگان و مردم آن

خبرگزاری رسا ـ کتاب «توشه‌ای از تاریخ گلپایگان و مردم آن» به معرفی مشاهیر شهرستان گلپایگان از جمله ابوالشرف ناصح بن ظفر جرفادقانی، نجیب‌الدین جرفادقانی، میرزا حبیب الله جرفادقانی و نیز حضرت آیت الله سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی پرداخته است.
فقيه آگاه کنگره آيت‌الله سيدمحمدرضا موسوي گلپايگاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در کتاب «توشه ای از تاریخ گلپایگان و مردم آن» سعی شده توصیفی از شهرستان گلپایگان و مردم دیندار و عالم خیز این منطقه از ایران اسلامی ارائه و اوضاع جغرافیایی، طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی، کشاورزی، دامداری، اقتصادی و صنعتی آن مورد شرح و بررسی قرار گیرد.


در این نوشتار نویسنده، نخست به توصیف موقعیت جغرافیایی گلپایگان، کوه‌های آن، معادن اطراف آن، رودخانه‌های جاری در آن، سد گلپایگان، اوضاع کشاورزی، گله داری و مرغداری آن پرداخته و سپس از لحاظ جمعیتی، جمعیت دهات، روستاها، جلگه‌ها، دهستان‌ها و شهر گلپایگان را طبق سرشماری سال 1365 هجری شمسی بررسی کرده است.


در ادامه نگارنده به ابعاد تاریخی شهرستان گلپایگان و وجود مساجد و امامزاده‌های متعدد در این شهرستان اشاره کرده و به معرفی برخی از این آثار باستانی و مذهبی می‌پردازد. وی در همین راستا به توصیف بازار چهارسوق گلپایگان، اوضاع هنر قالی بافی و مشاغل سنتی در آن و برخی از آثار تاریخی مانند قلعه‌ها و همچنین اوضاع فرهنگی و آموزشی این شهرستان پرداخته و وضعیت لهجه‌ها، گویش‌ها، آداب و رسوم مذهبی و اشعار و ضرب المثل‌های محلی آن را وصف و برخی مراسم رسمی آنها مانند مراسم ازدواج در گلپایگان را گزارش کرده است.


در مهمترین بخش این کتاب نگارنده به معرفی مشاهیر شهرستان گلپایگان می‌پردازد و افرادی مانند ابوالشرف ناصح بن ظفر جرفادقانی، نجیب الدین جرفادقانی، میرزا حبیب الله جرفادقانی و برخی دیگر از افراد سرشناس و مشاهیر این منطقه از ایران را به صورت اجمالی معرفی کرده است. در همین بخش از کتاب نویسنده به صورت مفصل درباره شخصیت علمی و معنوی حضرت آیت الله سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی قلم فرسایی کرده و شرحی از احوال، آثار و خدمات ارزنده علمی و فرهنگی این مرجع تقلید شیعه ارائه کرده است.


در همین زمینه وی به معرفی اساتید و شاگردان ایشان و بیان حوادث مهم دوران حیات این مرجع تقلید پرداخته و تأسیس مدارس متعدد علمیه، بیمارستان، تربیت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه را از آثار و برکات برجای مانده از ایشان عنوان کرده است. وی همچنین به معرفی اجمالی آیت الله صافی گلپایگانی و برخی دیگر از مشاهیر علمی، ادبی و فرهنگی شهرستان گلپایگان پرداخته است.

کتاب توشه‌ای از تاریخ گلپایگان و مردم آن نوشته اکبر افاضلی در 240 صفحه با قطع وزیری از سوی انتشارات ابجد منتشر شده است./916/ن603/ق

ارسال نظرات