اثبات ولادت امام زمان از منابع اهل سنت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «اثبات ولادت امام زمان(عج) از منابع اهل سنت» به بررسی ولادت امام زمان(عج) از دیدگاه اهل سنت پرداخته است.
بر اساس این گزارش نویسنده به روشهای عقلی، نقلی و تاریخی برای اثبات ولادت آخرین ذخیره الهی پرداخته است.
مقدمه
مهدویت از سه باور تشکیل شده است، اصل ظهور منجی و مصلح کل، این اصل اتفاقی بوده و همگان آن را پذیرفته و هیچ قوم، جمعیت و آیینی در آن تردید نکردهاند، اصل ظهور حضرت مهدی این اصل مورد پذیرش همه فرق اسلامی است؛ پیروان اهل بیت شیعیان و همه فرق اهل سنت اصل ظهور مهدی موعود را قبول دارند،اصل تولد و وجود امام مهدی در زمان حال تمام شیعیان و بسیاری از علمای مذاهب اربعه اهل سنت، این اصل را قبول دارند.
تفاوت اصل دوم و سوم در این است که بنا بر اصل سوم حضرت مهدی که پیامبر نیز از ظهورش خبر داده، از اولاد فاطمه و از ذریه امام حسین است، مادرش نرگس، پدرش امام حسن عسکری است و امام زمان(عج) اکنون حاضر و زنده است، برای اثبات وجود امام زمان(عج) از چند روش استفاده شده است.
شیوه عقلی: در این شیوه ضرورت وجود امام بعد از پیامبر(ص) سلسله امامان تا امام حسن عسکری و نیاز به وجود امام بعد از شهادت امام یازدهم پرداخته میشود، شیوه نقلی: در این شیوه با استفاده از روایات، وجود امام عصر اثبات میگردد، شیوه تاریخی: در این شیوه، از راه تحلیل دادههای تاریخی، وجود ایشان اثبات میشود.
این رساله در چهار بخش تدوین شده است در این رساله ابتدا به زمینههای تاریخی پنهان ماندن ولایت امام زمان(عج) اشاره شده، سپس با تکیه بر منابع موجود، وجود و ولادت امام زمان(عج) اثبات گردیده و ادله آن دسته از اهل سنتی که بر ولادت او اعتقاد ندارند به نقد کشیده میشود.
تبیین موضوع
ولادت امام زمان(عج) که اثبات آن از منابع اهل سنت، موضوع این رساله است، از باورهای مسلم شیعیان بوده و سابقه آن به عصر رسول اکرم بر میگردد، شواهد و ادله موجود، که هرگز خدشهای بر آنان وارد نمیشود، بر اخبار این مسأله توسط پیامبر اعظم گواهی میدهند. آنچه که اکنون به صورت یک مسأله در آمده است این است که هر روز توسط برخی گروههای افراطی اسلامی نظیر وهابیت مسلمات مسلمانان زیر سوال میرود از جمله آنها مسأله مهدویت و ولادت امام زمان(عج) است.
در بسیاری از مصادر اهل سنت ولادت امام زمان(عج) در سنه 255 هجری قمری به ثبت رسیده است لذا این بحث، قبل از آن که مسأله شیعی باشد، باوری اسلامی است که در میان فرق اسلامی، طرف دارانی دارد و با گذشت زمان و بر اثر حوادث مختلف تاریخی، نیاز به اثبات این موضوع از مصادر اهل سنت، ضروری به نظر میرسد، رساله حاضر با موضوع «اثبات ولادت امام زمان(عج) از منابع اهل سنت» در تلاش است به این مهم بپردازد.
انگیزه انتخاب موضوع و ضرورت بحث در مورد آن اعتقاد به مصلح کل، که مأموریت الهی دارد و در آیندهای نزدیک و روشن، سبب استیلای عدالت و صلح فراگیر و همگانی میشود، ریشه در تاریخ دارد که به زمان و مکان خاص و قوم و ملتی ویژه محدود نمیشود، این باور مقدس در همه ادیان ابراهیمی، جایگاه ویژهای دارد.
دین مبین اسلام در این عرصه نقش اساسی داشته و مباحث فراوانی را در باب مهدویت، به خود اختصاص داده است. روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) در منابع معتبر و دست اول شیعه و سنی در دست است که آن حضرت، به موضوع مهدویت اشاره کرده است. کثرت روایات و بشارات نبوی در این مسأله، به حدی بوده است که از همان آغاز، کلیه فرق و مذاهب اسلامی، علی رغم اغراض و اهداف متعارض و متضادی که با یک دیگر داشتهاند، نتوانستهاند این اصل مسلم و عقیدتی را نادیده انگارند.
ولادت آخرین ذخیره الهی که هم نام پیامبر اعظم (ص) از فرزندان فاطمه زهرا(س) و فرزند بلا فصل امام حسن عسکری (ع) امام یازدهم شیعیان فرزند هشتم از نسل امام حسین (ع) است. یکی از حوادث مهم و استثنایی در تاریخ به شمار میرود. مستندات امامیه و جمع کثیری از عامه، حاکی از آن است که اصل ولادت موعود آخرالزمان(عج)جز و مسلمات تاریخ محسوب میشود. مسأله ولادت امام زمان(عج) که یکی از مسائل اختلافی بین شیعه و سنی در قضیه مهدویت به شمار میرود.محور بحث این رساله به شمار میرود که با کاوش در منابع روایی، تاریخی، کلامی و تفسیری اهل سنت و با استناد به اعتراف تعداد بسیاری از دانشمندان اهل سنت، بر آنیم به اثبات ولادت امام زمان(عج) بپردازیم.
سؤالهای تحقیق
آیا ولادت امام زمان(عج) در منابع نوشتاری اهل سنت به ثبت رسیده است؟ آیا امام زمان(عج) متولد شده است؟ نظر مسلمانان درباره ولادت او چیست؟ اهل سنت چه دیدگاهی در این به اره دارند؟ چه کسانی از اهل سنت بر ولادت او تصریح کردهاند؟ مستند اهل سنت بر ولادت امام زمان(عج) چیست؟
هر کس میخواهد در زمره رستگاران، خدا را ملاقات کند، پس او حسن عسکری را دوست بدارد و هر کس میخواهد ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس او صاحبالزمان مهدی را دوست بدارد.
پاسخ به یک شبهه
یکی از شبهاتی که جسته و گریخته بیان میشود، این است که اگر معتقدات شیعه درست و به حق باشد. چرا در منابع اهل سنت، بسیاری از روایات ایشان درج نشده است؟ برای مثال، گاهی گفته میشود: بخاری در صحیح خود فلان روایت یا فلان موضوع را بیان نکرده است و آن را دلیل بر رد مسألهای ذکر میکنند. آنها از جمله رشید رضا و احمد امین، عدم نقل روایات مهدی در صحیحین را مؤیدی بر بیاساس بودن روایات مربوط به مهدی دانستهاند.
رشید رضا در جایی از تفسیرش چنین میگوید: تعارض در احادیث مهدی، قویتر و ظاهرتر است و جمع بین روایات در این باب، مشکلتر و منکران آن نیز ظاهرتر است. به همین دلیل، شیخان (مسلم و بخاری) در دو کتابشان توجهی، به این روایات نکردهاند.
همین موضوع را احمد امین، یکی از دلایل رد احادیث مهدویت دانسته و مینویسد: بخاری و مسلم، هیچ یک از احادیث و روایات مهدی را ذکر نکردهاند، که دلیل است بر این که روایات مذکور، نزد آنان صحیح نبوده است.
در نقد و پاسخ استدلالهای مذکور، ذکر چند مطلب لازم و ضروری است: این که حدیثی در صحیحین یافت نشود، هرگز دلیل ضعیف بودن آن حدیث نزد آن دو نیست چون هرگز از بخاری و مسلم نقل نشده است که گفته باشند همه احادیث صحیح را جمع آوری کردهاند آنان درصد جمع آوری همه احادیث صحیح نبودهاند از خود آنها نقل شده است. ما همه احادیث صحیح را نیاوردهایم.
ابن صلاح در مقدمهاش چنین ذکر میکند: بخاری و مسلم، همه احادیث صحیح را در کتابهای خود جمع آوری نکردهاند و به این مسأله هم پای بند نبودهاند. از بخاری روایت شده که گفته است:حدیثی را در کتابم وارد نکردم، جز این که صحیح بوده و خیلی از احادیث صحیح را به دلیل طولانی نشدن کتاب حذف کردم. و از مسلم برای ما نقل شده که گفته است: چنین نیست که هر حدیثی نزد من صحیح باشد، آن را در اینجا بیاورم، بلکه هر آنچه مورد اجماع و توافق بوده است را ذکر کردم.
ابن حجر عسقلانی در مقدمه فتح الباری به شرح صحیح بخاری مینویسد: اسماعیل از بخاری روایت کرده که گفته است :من در این کتاب، جز حدیث صحیح ذکر نکردهام، ولی آنچه از احادیث صحیح که نیاوردهام، بیشتر است.
نووی نیز در مقدمه شرحش بر کتاب مسلم آورده است: آن دو (بخاری و مسلم) ملتزم نشدهاند تمام احادیث صحیح را نقل کنند بلکه آنان تصریح کردهاند که همه احادیث را جمع آوری نکردهاند و تنها قصد جمع آوری تعدادی از احادیث صحیح را داشتهاند همان گونه که نویسنده کتاب فقه، جمع آوری تمام ابواب و احکام فقه را در نظر ندارد، بلکه پارهای از آن را بحث میکند.
از دیگر نکاتی که روشن میکند بخاری و مسلم هرگز در صدد جمع آوری تمام احادیث صحیح نبودهاند، این است که ابن صلاح از بخاری نقل کرده که گفته است«من صد هزار حدیث صحیح و دویست هزار حدیث غیر صحیح از حفظ دارم.» یکی دیگر از شواهدی که این موضوع را مستدل میکند این است که حاکم نیشابوری، که خود از محدثان بزرگ و معروف اهل سنت است، در کتاب المستدرک علی الصحیحین، صدها حدیث را ذکر کرده و در آن تصریح میکند که بر اساس شرایط و اصول بخاری و مسلم، یا دست کم طبق اصول یکی از آن دو، این احادیث، صحیح هستند، در حالی که این احادیث در صحیحین یافت نمیشوند.
شایان ذکر است پایان نامه«اثبات ولادت امام زمان(عج) از منابع اهل سنت» به قلم محمد صالح مازنی و راهنمایی «حجتالاسلام حسین طوسی» و مشاوره«حجتالاسلام محمد جعفر خوشنویس» برای اخذ مدرک علمی سطح سه حوزه علمیه قم نوشته شده و سال 1389 دفاع شده است.
علاقهمندان به مطالعه این پایاننامه میتوانند به کتابخانه آیتالله حائری در «مدرسه عالی فیضیه» مراجعه کنند./905/پ201/ن