۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۵۹۶۳
مدیر حوزه‌های علمیه:

مرحوم آیت‌الله گلپایگانی در حوزه سیاست زراره زمان بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حضرت آیت‌الله گلپایگانی در حوزه سیاست مصداق بارز زراره زمان ما بود، گفت: مؤمنان واقعی کسانی هستند که آینده را به خوبی رصد کرده و در برابر آن تصمیم‌گیری می‌کنند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در کنگره فقیه آگاه که امروز هجدهم آبان با هدف پاسداشت مقام علمی حضرت آیت‌الله گلپایگانی در مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد، با اشاره به این‌که در فرهنگ نورانی اهل بیت‌(ع) از عالمان و فقیهان دین با واژه «ورثة الانبیا»، «مصابیح الله فی الارض»، «علما شیعتنا مرابطون» یاد شده است، افزود: اهل بیت‌(ع) با واژه‌هایی که برای عالمان دین به کار برده‌اند، پیش از ما برای آنان کنگره، بزرگداشت و همایش برگزار کرده‌اند.

 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که روحانیت، عالم و فقیه بودن در نگاه اهل بیت‌(ع) یک شغل نیست، بلکه مسؤولیت‌پذیری است، تصریح کرد: همان رسالتی را که انبیا و اولیای الهی بر دوش دارند، به عالمان و فقیهان دین منتقل می‌شود.
 
وی از عالمان دین به عنوان مرزبانان اعتقادی و فکری ارزش‌ها و رفتار جامعه نام برد و با بیان این‌که مرزبانی شرایطی دارد، ادامه داد: نخستین شرط آن است که مرزبان سرمایه مرزبانی را داشته و به تمام امکانات لازم مجهز شود.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: عالمی که می‌خواهد مرزبان دین خدا در حوزه اعتقادی، اخلاقی، احکام و سیاست باشد باید ساز و کار لازم را برای مرزبانی داشته و بر مبانی دین مسلط باشد، تسلط به مبانی دین لازمه اصلی یک مرزبان در حوزه مرزبانی از دین است.
 
وی با بیان این‌که مرزبان دین باید شیوه مرزبانی را بلد باشد و بداند که با گفتار، تألیف، تدریس و رفتارش چگونه مرزبانی کند، گفت: مرزبان دین باید با شیوه رفتاری و گفتاری خود بتواند از مرزهای دین الهی حراست کند و به حوزه‌های مرزبانی کاملا مسلط باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره فقیه آگاه را نشان دهنده آن دانست که حضرت آیت‌الله گلپایگانی مرزبان دین خدا بود و تصریح کرد: این مرجع فقید تسلط بر مبانی مرزبانی داشت و فرهنگ بان، دیده‌بان و حقیقتا در عصر ما دیده‌بانی بصیر بود.
 
وی افزود: این سخن ‌که حضرت آیت‌الله گلپایگانی فقیه اهل بیت‌(ع) بود، در جایگاه خود به کار رفته است، چراکه ایشان در مباحث سیاسی و آن هم در ادوار مختلف مانند یک دیده‌بان بیدار هرجا نظام طاغوت اقدامی انجام می‌داد بلافاصله عکس العمل نشان می‌داد و با کسی هم تعارف نداشت و بارها می‌فرمود که اگر قرار باشد روزی به سبب دفاع از مبانی دین اسلام کفن بپوشم و به خیابانها بیایم، دریغ نخواهم کرد.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: اخلاق و معنویت حضرت آیت‌الله گلپایگانی مشهود بود و هر طلبه‌ای به وجود ایشان در حوزه عشق می‌کرد، طلبه‌ها با خود زمزمه می‌کردند آیا می‌شود روزی ما راه و رسم این مرجع را بپیماییم و به جایی برسیم که او از نظر ملکات اخلاقی رسیده است.
 
وی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله گلپایگانی در حوزه سیاست مصداق بارز زراره زمان ما بود و آنجایی که فقیه در مباحث فقهی دسترسی به روایات ندارد و نیازمند تطبیق قواعد کلی است، کار آیت‌الله گلپایگانی شاهکار بود، ادامه داد: مؤمنان واقعی کسانی هستند که آینده را به خوبی رصد کرده و در برابر آن تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این مبحث که آیا مشی عملی بزرگان حوزه برای ما مسؤولیت‌ساز نیست و در جایگاهی قرار نداریم که مسؤولیتی متوجه ما باشد، یادآور شد: امروز انقلاب اسلامی در تقابل با استکبار جهانی در جنگی بس گسترده و عمیق وارد شده است.
 
وی تصریح کرد: دشمنان در عرصه اقتصادی با نظام از سر جنگ برآمده‌اند که به فضل خدا پیروز نخواهند شد و البته در عرصه فرهنگی، تبلیغات زهرآگین گسترده‌ای را بر ما تحمیل کرده‌اند که باید در این میدان به درستی گام برداریم و تنها نظاره‌گر و تماشاچی نباشیم؛ امروز نمی‌توانیم انفعالی برخورد کنیم و باید به جای منفعلانه برخورد کردن فعالانه وارد شویم.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که برای موج بیداری اسلامی که منشأ الهام آن انقلاب اسلامی است چه تدارکی دیده‌ایم، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها و بارها فریاد زده و این مسؤولیت سترگ را بر دوش حوزه‌های علمیه دانسته‌اند که نیاز به برنامه‌ریزی گسترده‌ دارد، اگرچه بزرگان راه را نشان داده‌ و مسیر را هموار کرده‌اند. /920/پ202/ج
ارسال نظرات