۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۴۶۳۰۸
چرا پشت سر دیگران حرف می‌زنیم؟

گناه غیبت از ربا بدتر است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که گناه غیبت بدتر از گناه ربا است، گفت: غیبت در واقع لگدکوب کردن شخصیت و آبروی مؤمن است چرا که ربا سبب خوردن مال دیگران است ولی غیبت سبب خوردن شخصیت افراد است.
غيبت

 حجت‌الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش«چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم» با اشاره به آثار مخرب غیبت در زندگی افراد به تعریف مفهوم غیبت پرداخت و ابراز داشت: غیبت به معنای سخن گفتن در مورد فرد غایب است.

 

وی ادامه داد: سخن گفتن در مورد افراد غایب گاهی جنبه تهمت دارد، گاهی نیز جنبه غیبت؛ اگر فردی دارای عیبی نباشد و ما به گفتن عیوب او بپردازیم به فرد تهمت زدیم و اگر عیوبی داشته باشد و بگوییم غیبت او کرده‌ایم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: آنچه در اسلام حرام است سخن گفتن در مورد عیوب افراد است چه ظاهری مانند نقص در جسم و یا رفتار فرد و چه باطنی مانند اخلاق وی باشد، در روایت آمده «غیبت به معنای این است که انسان، مؤمنی از مؤمنان را به چیزی یاد کند که فرد به آن راضی نیست».

 

غیبت سبب لطمه زدن به شخصیت مؤمن می‌شود

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به این‌که غیبت سبب لطمه زدن به شخصیت مؤمن می‌شود، گفت: غیبت سبب ایجاد اختلاف در بین افراد و سوءظن دیگران نسبت به فرد غیبت شونده می‌شود، در نتیجه دیگران به تجسس در زندگی غیبت شونده می‌پردازند.

 

وی اضافه کرد: وقتی که در مورد فردی غیبت می‌کنیم در واقع شخصیت‌، موقعیت و احترام او را در نظر دیگران خرد و تضعیف کرده و نگاه مثبت دیگران را تبدیل به نگاه منفی می‌کنیم، در نتیجه شرایط و زمینه‌ بی‌اعتمادی دیگران را نسبت به او فراهم می‌کنیم.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: خداوند در قرآن غیبت را به خوردن گوشت برادر مؤمن تشبیه کرده و می‌فرماید « وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ، و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! به یقین همه شما از این امر کراهت دارید».

 

گناه غیبت بد‌تر از گناه ربا است

وی افزود: گناه غیبت از گناه ربا بالاتر و شدیدتر است، غیبت لگدکوب کردن شخصیت و آبروی مؤمن است و فرد رباخوار سبب خوردن مال دیگران می‌شود ولی فرد غیبت کننده سبب خوردن شخصیت افراد می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت امیرمومنان(ع) که «غیبت تلاش فرد عاجز است»، گفت: در روایت آمده «مؤمن باید آینه مؤمن باشد و خدا رحمت کند فردی را که عیوب برادر دینی خود را به او بگوید».

 

نفاق و دورویی از صفات فرد غیبت کننده است

وی تصریح کرد: کم جرأتی، دورویی، نفاق و ضعف اخلاقی از صفات فرد غیبت کنند است چرا که فرد غیبت کننده در رودرروی افراد از آن‌ها تعریف و تمجید کرده ولی در پشت سر از آن‌ها بدگویی می‌کند.

 

کم سخن گفتن از راه‌های غیبت نکردن است

حجت الاسلام اسماعیلی کم سخن گفتن و حضور نداشتن در مجالسی که در آن‌ها شبهه غیبت کردن است را از بهترین راه‌های مرتکب نشدن در گناه غیبت دانست و خاطرنشان کرد: مراقبت و مواظبت در سخن گفتن، بیان کردن خوبی‌های افراد و حضور نداشتن در محیط‌های آلوده به گناه راه نجات از این بلا است.

 

وی ادامه داد: همان‌گونه که فرد از مال خود مراقبت می‌کند باید از زبان خود نیز مراقب کند چرا که یکی از گناهان زبان غیبت است.

 

این استاد حوزوی در پایان تأکید کرد: یاد و ذکر خداوند به جایی سخنان بیهوده و استغفار از دیگر عوامل ترک گناه غیبت است.

 

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسش‌ها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش دیگری از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کارگریزى چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایتهاى لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون‌گریزى در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرفهاى خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرائى رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟

تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟

/993/ت302/ن

ارسال نظرات