۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۴۶۵۵۰

جلد 5 مجموعه مقالات تاریخ اسلام

خبرگزاری رسا ـ جلد پنجم «مجموعه مقالات تاریخ اسلام» نوشته جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه توسط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شد.
مقالات تاريخ اسلام ج 5


به گزارش خبرگزاری رسا، مجلد پنجم «مجموعه مقالات تاریخ اسلام» در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول با پنج مقاله به تاریخ اسلامی پیش از هجرت می‌پردازد. پیامبر اسلامی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و شیوه گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی (نجف لکزایی)، تاکتیک‌ها و روش‌های پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در ابلاغ رسالت (غلام بنی گلستانی)، بررسی و تبیین سیره تبلیغی پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) (محمدعلی چلونگز)، برجسته‌ترین شیوه‌های تبلیغی رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)(مصطفی عباسی مقدم و سیدمحمدباقر حجتی)، انگیزه‌ها و پیامدهای هجرت در اسلام (رحمت‏الله عبدالله‏زاده آرانی) از موضوعات این فصل است.


در فصل دوم با عنوان «تاریخ اسلام بعد از هجرت» هشت مقاله ارائه شده است. موضوعاتی درباره هجرت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)؛ سرآغاز تاریخ مسلمانان جهان (آیت‏الله جعفر سبحانی)، بررسی جامعه شناختی عدم گسترش اسلام در مکه و شکوفا شدن آن در مدینه (کاظم سام دلیری)، جریان‌‌شناسی سیاسی در دولت نبوی (سیدنادر علوی)، ویژگی‌های جریان نفاق در عصر نبوی (محمد موسی نوری)، سیره نبوی و علوی و برخورد با نفاق (میزگرد با حضور محمدهادی یوسفی غروی و محمدرضا جباری)، ماجرای پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و نابردباری یهودیان (احمد سعادت)، روابط رسول‏الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با مسیحیان (اصغر قائدان).


در گردآوری و تنظیم و ارزیابی مقالات این دو مجموعه، دکتر حاجی‌زاده و حجت الاسلام هنانیان و گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی نقش فراوانی داشتند.


چاپ اول این کتاب در 360 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 5400 تومان به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است./916/د102/ق

ارسال نظرات