۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۶۵۶۰
در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد؛

نشست «آموزش مجازی و معنویت‌های نوظهور»

خبرگزاری رسا - مجموعه نشست‌های «آموزش مجازی و معنویت‌های نوظهور» با موضوع «کشور تایلند» در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد.
موسسه آموزش عالي  بنت الهدي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعة المصطفی، مجموعه نشست‌های «آموزش مجازی و معنویت‌های نوظهور» با موضوع کشور تایلند با حضور جمعی از اساتید موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی و سخنرانی حجت‌الاسلام خالق‌پور، نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند، برگزار شد.

وی در ابتدا با اشاره به تعداد مسلمانان تایلند تصریح کرد: در حال حاضر 3500 مسجد در تایلند وجود دارد؛ به گونه ای که در این کشور در کنار هر مسجد یک مرکز آموزش اسلامی ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام خالق‌پور با اشاره به مشکلات مسلمانان در کشور تایلند اظهار داشت: مسلمانان تایلند حضور جدی در سیاست این کشور ندارند.

نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند سیستم انتخابات در تایلند را مد نظر قرار داد و افزود: سیستم انتخابات در این کشور منطقه‌ای بوده و 70 تا 80 درصد آراء به شکل طایفه‌ای برگزار می‌شود.

سخنران این نشست در ادامه با اشاره به دفتر شیخ الاسلام تایلند، یادآور شد: دفتر شیخ الاسلام تنها نهاد اسلامی است که بر روی مسلمانان این کشور تأثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش، اشاره ای به زندگی نامه شیخ احمد قمی، پایه گذار تفکر اسلامی و شیعی در تایلند نمود و تصریح کرد: وی یک روحانی شیعه بود که از شم اقتصادی قویی برخوردار بود، وی در ابتدای ورود به تایلند با زبان این کشور آشنا شده و طولی نکشید که به عنوان رییس صنف تجار عربی و اروپایی انتخاب شد.

حجت‌الاسلام خالق‌پور افزود: این انتخاب و ارتباط ایشان با دولت تایلند، باعث به چشم آمدن کارایی‌های فراوان وی شد؛ در نتیجه پادشاه شیخ احمد قمی را به سمت مشاور عالی و خزانه دار کشور تایلند منصوب کرد. این جایگاهی بود که یک غیر تایلندی توانست به این مقام برسد.

نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند ادامه داد: شیخ احمد قمی علاوه بر مشغله‌های اقتصادی که داشت؛ روحیه آخوندی و مذهبی خود را فراموش نکرده و جلوه‌های دینی وی به نحوی بروز داشت که پادشاه تایلند، به او، لقب شیخ الاسلام را داد.

وی با بیان این که تایلند ثبات اقتصادی خود را مدیون این روحانی شیعی است، تاکید کرد: مزار شیخ احمد قمی مورد احترام مسلمانان و بودائیان تایلندی قرار می‌گیرد و هر ساله جمعیت و نمایندگان قابل توجهی از طرف پادشاه و دولت این کشور در مراسم سالگرد وفات شیخ احمد قمی شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور در ادامه به سیستم انتخاب شیخ الاسلام در کشور تایلند اشاره نمود و خاطرنشان کرد: انتخاب سمت شیخ الاسلام در این کشور، به صورت شورایی متشکل از ائمه جمعه و جماعت تعیین شده و به حکم پادشاه نهایی می‌شود.

سخنران این نشست ادامه داد: با توجه به حضور وهابیون در تایلند و ساخت مساجد کوچک و بزرگ و نصب امام جماعت در آنها احتمال تصاحب مقام شیخ‌الاسلامی تایلند توسط وهابیون قابل تأمل است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های بودیسم در تایلند و کشورهای دیگر تصریح کرد: اگر بودیسم تایلند را بشناسیم می‌توان مردم تایلند را شناخت؛ زیرا مردم این کشور تأثیر پذیر آیین بودیسم هستند، به نوعی می‌توان گفت؛ 60 تا 70 درصد مردم آن تابع آیین بودیسم هستند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور با بیان این که احساسات تابع نوع تفکر است، تصریح کرد: برای شناخت شخصیت فکری مردم تایلند باید احساسات آنان را بشناسیم؛ تایلند را با شناخت بودیسم، خواهیم شناخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبدأ شناسی مردم تایلند اظهار داشت: از نگاه بودیسم تایلند، نقطه آغازی برای هستی وجود ندارد؛ این مکتب انسان را از کنکاش در گذشته خویش نهی می‌کند.

نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند با تأکید بر این که باید مبدأ شناسی را بر طبق فضای فکری مردم تایلند تبیین نمود، یادآور شد: باید ابتدا با استفاده از فضای فکری مردم این سرزمین تفکر در مبدأ را به آنها قبولاند، تا نگاه به مبدأ در آنها اصلاح گردد.

حجت‌الاسلام خالق‌پور در ادامه با بیان این که موفقیت و مفید بودن آثار پژوهشگران در تاریخ منوط به شناخت صحیح از تفکرات و آیین‌های ملل بود، تصریح کرد: باید نهضت تولید علم با رویکرد منطقه‌ای بوده و سمت و جهت گیری پژوهش‌های ما با رویکرد منطقه ای بوده و این‌گونه نگاشته شود.

وی در ادامه با اشاره به چیستی بودیسم و نحوه شکل گیری آن، اظهار داشت: گروهی بودیسم را یک نهضت اجتماعی و اصلاحی در مقابل نظام طبقاتی حاکم بر آیین هندو می‌دانند؛ گروهی نیز آن را مکتبی «اخلاقی، تربیتی» برای رسیدن به خوشبختی و رها شدن از رنج‌های دنیایی بر پایه آموزه‌های بودا و تجربیات شخصی او برمی‌شمارند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور افزود: گروهی دیگر بودیسم را مکتبی «فلسفی آمیخته با سلوک مذهبی» می‌دانند که بر دو اصل تفکر و مراقبت تکیه دارد؛ برخی نیز بودیسم را «دین» و بودا را «پیامبر» آن معرفی می‌کنند.

نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند یادآور شد: در هر صورت، می‌توان در تفکر بودیسم مواردی نزدیک به اسلام را یافت؛ برای افزایش دامنه تأثیر باید به دنبال نقاط قوت باشیم.

سخنران این نشست ادامه داد: برای بیان معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) نیاز به برداشتن شمشیر نقد مکاتب وجود ندارد، بلکه باید نسبت به عمیق بودن معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) در آموزه‌های مشترک مکاتب تأکید نمود.

وی در ادامه با بیان این که در بحث تربیتی باید نقاط قوت طرف را پیدا کرد و سپس آن را مدیریت نمود، اظهار داشت: زیرا حق نور است، وقتی نورانیت در جامعه تقویت شود، کم کم نور افشانی کرده و بقیه ظلمات را از بین خواهد برد.

حجت‌الاسلام خالق‌پور در ادامه با تأکید بر ورود در تحولات معرفتی دنیا اظهار داشت: در همه مکاتب دنیا نقاط قوت فراوانی وجود دارد؛ باید بر روی این نقاط متمرکز شد. اگر از نقاط ضعف شروع شود، انرژی به هدر رفته و هیچ گاه به هدف مورد نظر نخواهیم رسید.

وی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی بودیسم به «ماهایانا و تراوادا» و تفاوت‌های آن گفت: تراوادا تنها به نجات و رهایی خویش می‌اندیشد و با سایر افراد جامعه کاری ندارد؛ ولی فرقه ماهایانا نجات دیگران را نیز در کنار خود مد نظر قرار داده است؛ تایلند از جمله کشورهایی است که بودیسم در آن بر اساس مکتب «تراوادا» است.

حجت‌الاسلام خالق‌پور ادامه داد: «تراوادا» برای اندیشه‌های بودا هیچ تفسیری ندارد؛ اما «ماهایانا»، رنگ و بوی عرفانی و اسطوره‌ای به آموزه‌های بودا می‌دهد.

نماینده سابق المصطفی در کشور تایلند سادگی در ارائه مباحث، موفقیت در شیوه تربیتی و نیز نبود سیاست و حکومتی علیه آن را از عمده عوامل فزونی و سر پا ماندن این آیین نامید.

حجت‌الاسلام خالق‌پور در پایان به مشترکات فرقه‌های مختلف بودیسم و دین اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: بحث منجی در ماهایانا به گونه ای جدی است که به آخرین رسول اعتقاد دارند./905/د102/ن

ارسال نظرات