آموزش در حوزه های علمیه پژوهش محور شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، امروز در نشست معاونان پژوهشی حوزه علمیه استان در ساری با اشاره به این که خوشبختانه امروز برخی زیرساخت های توسعه پژوهش در مدارس علمیه فراهم شده است، گفت: هر گونه سعی و تلاشی در حوزه بدون تحقیق بی نتیجه خواهد ماند.
وی ضعف علمی را مهم ترین مانع برای توسعه فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه از ابتدای آغاز به کار مدیریت استانی درمازندران شاهد رونق برنامه های علمی و آموزشی درحوزه های علمیه هستیم.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که طلاب باید با مهارت های پژوهش و تحقیق آشنا شوند، ادامه داد: عدم آشنایی با مقدمات پژوهش نمی تواند طلاب پژوهشگری را پرورش دهد.
وی با اشاره به این که امروز شاهد گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی در سطح جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه که قدیمی ترین مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را تشکیل می دهند نباید از قطار آموزش و پژوهش دنیا عقب بمانند.
حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که در گذشته وضعیت پژوهش در حوزه زیاد مناسب نبوده است، گفت: اما در چند سال اخیر تلاش های بسیار خوبی درجهت توسعه فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه کشور صورت گرفته است.
وی با بیان این که آموزش منهای پژوهش امکان پذیر نخواهد بود، افزود: اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به طور حتم بازدهی علمی در آن حوزه ها کاهش خواهد یافت.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه های علمیه تاکنون در هیچ برهه ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.
حجت الاسلام اکبری با تأکید براین که آموزش های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، تصریح کرد: البته این انتظار نباید وجود داشته باشد که از همان پایه ها و سطوح ابتدایی حوزه طلاب به دنبال پژوهش به معنای تولید علم بروند.
وی با بیان این که طلاب در سطوح ابتدایی باید با آموزش های پژوهش محور آشنا شوند، تصریح کرد: این بدین معنا است که تکالیف کلاسی باید به شکل و ساختار پژوهشی به طلاب ارائه شود.
حجت الاسلام اکبری ادامه داد: باید فعالیت های پژوهش محور در یک طلبه به عنوان یک عادت نهادینه شود، تا آنها بتوانند در سطوح بالاتر درفعالیت های پژوهشی با محور تولید علم نقش آفرینی کنند.
وی با بیان این که هنوز فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه نشده است، افزود: تدوین یک راهبرد کلان پژوهشی دست یافتنی در سطح مدارس می تواند زمینه فعالیت های پژوهش محور را فراهم کند./950/پ202/ب