۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۴۷۶۳۶

چند خبر کوتاه از شمال غرب

خبرگزاری رسا ـ عزاداری هیأت های حسینی در موزه محرم تبریز و فعالیت 70 هیأت مذهبی فعال ویژه بانوان در اردبیل از مهم ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
عزاداري اباعبدالله الحسين (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: محرم امسال طبق روال ماه های محرم و صفر سال های گذشته، هیأت های عزاداری محلات قدیمی تبریز در موزه محرم عزاداری می کنند.

 

وی افزود: خانه دکتر ابوالقاسم خان صحتی که از سال 87 توسط این سازمان به عنوان موزه محرم نامگذاری شده مانند رسم قدیمی 94 ساله پذیرای عزاداران حسینی خواهد بود. هیأت های عزاداری محلات بازار، راسته کوچه و شتربان مراسم سینه زنی و عزاداری ایام محرم را در این موزه برگزار می کنند.

 

محمدی افزود: طبقه زیرین موزه محرم توسط سازمان میراث فرهنگی در چند سال گذشته برای برگزاری مراسم محرم خانواده صحتی آماده شده و در این ایام از ساعت شش صبح تا 9 صبح عزاداران به انجام مراسم سوگواری خواهند پرداخت.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: چهار روحانی نیز در این روزها تعزیه خوانی امام حسین(ع) داشته و به روضه خوانی می پردازند. در این موزه بخشی از نماد و نشانه های نمادین مراسم و آیین های ماه محرم در اقصی نقاط آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شده است.

 

وی افزود: مراسم محرم در کنش متقابل خود با مجموعه فرهنگ، عناصر نمادین آن را به خود گرفته و آنها را از اندیشه پیشگام شیعه سرشار ساخته و باز به فرهنگ و فرهنگ مردم پس داده است.

 

وی هدف از تشکیل موزه محرم را نمایش همیشگی جاذبه های مادی و معنوی محرم دانست و گفت: این نمادها فقط در موسم عزاداری به کار گرفته می شوند و باقیمانده سال را در علم خانه­ها و انباری­های تکایا و مساجد پرده نشین می شوند.

 

محمدی یادآور شد: بازدید از موزه محرم تبریز از بدو تاسیس تاکنون رایگان بوده و در ایام محرم نیز بدون تغییر روال کاری از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان و عزاداران امام حسین(ع) خواهد بود.

 

وی گفت: خانه صحتی که از سوی این خانواده برای ایجاد موزه محرم در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته 409 متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده و در زمان حیات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی در ماه محرم به عنوان حسینیه مورد استفاده هیات عزاداری محله راسته کوچه قرار می­گرفت.

 

فعالیت 70 هیأت مذهبی فعال ویژه بانوان در اردبیل
سارا حقی، مسؤول فرهنگی امور بانوان تبلیغات اسلامی استان اردبیل از برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در 70 هیات مذهبی فعال بانوان این استان خبر داد و افزود: این عزاداری ها با حضور اقشار مختلف بانوان در محلات و مناطق شهری و روستایی برگزار می شود.


وی سخنرانی، ادعیه خوانی و مرثیه سرایی را از برنامه‌هایی ذکر کرد که با هماهنگی و اعزام سخنران و مداح در این هیات ها اجرا می‌شود و گفت: بیشتر برنامه های این هیات ها به صورت مردمی بوده و پذیرایی آن نیز از طریق تهیه و توزیع نذورات اهالی محل تامین می شود.


حقی به برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی اشاره کرد و افزود: این مراسم هر سال در اولین جمعه ماه محرم برگزار می شود و هیات های مذهبی استان برای حضور در این مراسم با شکوه که به یاد کوچکترین سرباز حادثه عاشورا حضرت علی اصغر(ع) گردهم جمع می شوند.


خانواده نماینده ورزقان جان سپردند
بر اثر واژگونی خودرو نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی سه عضو خانواده وی در دم جان سپردند و دهقان و پسرش به بیمارستان انتقال یافتند.


ساعت 21.28 ‌‌شب گذشته خودروی حامل خانواده الهوردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در تونل شیبلی به سمت عوارضی تبریز در اتوبان پیامبر اعظم هنگام خروج واژگون شد.
در این حادثه متاسفانه همسر، پسر و دختر نماینده ورزقان در دم جان سپردند.

 

به دنبال این حادثه آمبولانس‌های مرکز فوریت‌های پزشکی ساعت 21.35 در محل حضور یافته و بعد از اقدامات پیش بیمارستانی الهوردی دهقانی نماینده ورزقان و پسر حدودا شش ساله دیگر وی را بیمارستان امام رضا(ع) تبریزانتقال می‌دهند.

 

هفتمین نشست یک روز یک کتاب در تبریز برگزار می شود
نشست "یک روز یک کتاب" پیرامون مجموعه شعر عاشورایی "روایت 3 تِم" در ادامه سلسله نشست های تخصصی نقد و بررسی آثار ادبی و نیز فعالیت های هنری مرتبط به ماه محرم با حضور شاعر و مخاطبان اثر پنجشنبه 9 آذر در حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.


بنا بر این گزارش، در این نشست که حمید رضا شکار سری شاعر و منتقد ادبی بنام کشورمان به عنوان کارشناس در آن حضور خواهد یافت، اشعار مجموعه در دو بخش توسط مخاطبین و کارشناس برنامه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.


"روایت 3 تم" سومین مجموعه شعر امید صباغ نو شاعر توانمند تبریزی است که به اشعار انتظار، دفاع مقدس و عاشورایی این شاعر جوان اختصاص دارد./935/پ202/ب

ارسال نظرات