۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۴۷۹۴۷
حجت‌الاسلام عالی:

هدف قیام امام حسین استقرار ولایت اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام عالی با بیان این‌که قیام امام حسین(ع) تنها برای مقابله با شرابخواری یزید یا ایجاد حکومت اسلامی نبود، گفت: قیام امام حسین(ع) برای استقرار ولایت و دولت اهل‌بیت(ع) بود.
حجت‌الاسلام عالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم در شب پنجم مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به نامه امام حسین(ع) به محمد حنفیه درباره قیامش برای امر به معروف و نهی از منکر، با طرح این سؤال که این چه منکر و معروفی بود که امام حسین(ع) برای آن چنین قیام عظیمی انجام داد، گفت: آیا این قیام فقط برای ایجاد حکومت اسلامی و مقابله با فسق و فجور و شراب‌خواری یزید بود.
آیا قیام امام حسین(ع) تنها برای ایجاد حکومت اسلامی بود؟
وی با طرح این سؤال که آیا معروفی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، حکومت اسلامی در کوفه بود، گفت: ابن عباس همین را فهمید و به امام(ع) گفت که کوفیان به پدر و برادرت وفا نکردند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به طبقات منکر و معروف افزود: تمام گناهان منکر است چه صغیره باشد چه کبیره و حتی در روایات آمده است که بدترین گناهان آن است که آن را کوچک بشماریم چراکه این کوچک شمردن گناه به معنی نگاه متکبرانه به خدا است.
حجت الاسلام عالی در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که روح و ریشه گناهان چیست که امام حسین(ع) علیه این منکر قیام کرد، گفت: کسی که شرابخوار است گناهکار است، کسی که کارخانه تولید شراب دارد گناهش از او بیشتر است اما کسی که برای شکستن قبح شرابخواری تلاش می‌کند از همه اینها گناهکارتر شمرده می‌شود و یزید کسی بود که درصدد شکستن قبح شرابخواری بود.
قیام امام حسین(ع) تنها برای شرابخواری یزید نبود
وی در ادامه با اشاره به حادثه حره که در سال 63 در مدینه منوره رخ داد، اظهار داشت: مردم مدینه در آن قیام به همین دلیل بر یزید شوریدند که او فاسق و شرابخوار است، آنها عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه را به شام و نزد یزید فرستادند تا ببینند که آیا مخالفت امام حسین(ع) با یزید درست بود یا نه و عبدالله خبر داد که ما در شام دعا می‌کردیم که مبادا بر ما باران سنگ نازل شود.
حجت‌الاسلام عالی خاطرنشان کرد: مردم مدینه پس از گزارش عبدالله قیام کردند و سردمداران یزید را از شهر اخراج کردند و یزید لشکری فرستاد که در منطقه حره مستقر شدند و به مردم مدینه مهلت داد تا از کار خود اظهار پشیمانی کنند اما مردم مدینه قبول نکردند و لشکر در حالی وارد مدینه شد که به فرمان فرمانده‌اش، جان و مال و ناموس مردم این شهر سه روز مباح اعلام شده و فجایع بزرگی را در پی داشت.
وی با اشاره به تلاش‌ها برای فرهنگ‌سازی منکر با هنر و بسترسازی منکر، گفت: امروز 78 درصد سینمای جهان در اختیار هالیوود و تمام هالیوود از سوی هفت شرکت  صهیونیستی اداره می‌شود که اگر از این سینما دو عنصر هرزگی و خشونت را حذف کنیم چیزی از آن باقی نمی‌ماند.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که یزید نه تنها بستر ساز منکر در زمان خود بود، تصریح کرد: یزید همچون پدرش معاویه برای تاریخ بستر سازی منکر می‌کرد همان گونه که معاویه گفته بود تا نام پیامبر اسلام(ص) را دفن نکنم از پا نخواهم نشست.
امام حسین(ع) برای مستقر کردن ولایت اهل بیت(ع) قیام کرد
وی با بیان این‌که حکومت اسلامی حق ولی معصوم است و هر حکومت دیگری غاصب است، افزود: امام حسین(ع) باید به کوفه می‌رفت تا حجت را تمام کند اما امام حسین(ع) به دنبال دولت مستعجل اهل بیت(ع) نبود بلکه به دنبال استقرار ولایت بود.
حجت الاسلام عالی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) از شب عاشورا که می‌فرماید: امام حسین(ع) فرمود«فردا در این منطقه همه شهید می‌شوید اما مهدی ما خواهد آمد و ما برمی‌گردیم»، ابراز داشت: قیام امام حسین(ع) خشت اول و بذری بود که برای ظهور و استقرار دولت اهل بیت(ع) گذاشته شد.
وی به شعار «یالثارات الحسین(ع)، یاران امام زمان(عج)» اشاره کرد و افزود: پس از دوران امام زمان(عج) رجعت شروع می‌شود و اولین رجعت، رجعت امام حسین(ع) است و ایام الله سه روز است روز ظهور، روز رجعت و روز قیامت که امام حسین(ع) در رأس همه این روزها است.
این استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با اشاره به شهادت امام سجاد(ع)، نگاه داشتن یاران باقی مانده و تربیت یاران جدید را یکی از وظایف امامت آن امام همام(ع) پس از قیام عاشورا برشمرد و گفت: امام سجاد (ع) پیام عاشورا را با گریه و دعا به مردم رساند و او بود که با صحیفه سجادیه آغازگر نهضت باقریه و جعفریه بود./907/پ202/پ
ارسال نظرات