۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۴۸۱۹۴
وزیر اقتصاد ترکیه:

مبادله نفت و گاز ایران به ازای طلا هیچ ربطی به آمریکا ندارد

خبرگزاری رسا ـ ترکیه درصدد است که علی رغم مخالفت های شدید آمریکا ، بهای گاز وارداتی از ایران را با طلا پرداخت نماید.
طلا و گاز

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی در خبر ی اعلام کرد: ترکیه در قبال خرید گاز از ایران، طلا به ایران پرداخت می کند.


گفتنی است که ایران در طرحی خلاقانه، در برابر فروش گاز به ترکیه، از این کشور طلا وارد  کرده و با این روش تحریم‌های بانکی را دور خواهد زد.


ایران 18 درصد گاز طبیعی و 51 درصد نفت مورد نیاز ترکیه را تامین می‌کند. اما از زمانی که تحریم‌های آمریکا به اتحادیه اروپا مانع پرداخت‌های ترکیه به ایران به دلار و یورو شده، آنکارا پول نفت و گاز ایران را با طلا پرداخت می‌کند.


در حالی که این اقدام دولت ترکیه موجب نگرانی و ناراحتی واشنگتن شده است، ترکیه در همین رابطه گفته است که: هر حرکت آمریکا برای متوقف کردن تجارت طلا در برابر گاز ایران را نادیده می گیرد.

 

شبکه من و تو نیز در خبری به نقل از وزیر اقتصاد ترکیه گفت: ترکیه ناچار نیست تهدید های جدید آمریکا را به منظور منزوی کردن ایران و اعمال فشار بیشتر اقتصادی بر این کشور به اجرا بگذارد.

 

ظفر چاغلایان در ادامه و در واکنش به اظهارات نمایندگان سنای آمریکا در خصوص تصویب لایحه ای جدید برای تشدید تحریم ها علیه ایران و خاتمه دادن به مبادله نفت و گاز به ازای طلا گفت:تصمیمات آمریکا تنها برای خودش لازم الاجراست . ترکیه حتی عضو اتحادیه اروپا نیز نیست و صرفا براساس توافقات چندجانبه بین المللی عمل می کند./ 9161/
 

ارسال نظرات