۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۴۸۴۷۱

کتاب جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب جهاد اقتصادی، تنظیم و بازنگری مقاله‌هایی در زمینه اقتصاد اسلامی است که به اهتمام محمود اصغری و به قلم جمعی از نویسندگان تدوین شده است.
کتاب جهاد اقتصادي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اقتصاد اساسی‌ترین محوری است که دشمن از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، تهاجم به آن را در دستور کار قرار داده است، استکبار جهانی به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار کوشید تا با تمام توان خود، ضربه نهایی را به اقتصاد ایران وارد و نظام اسلامی را سرنگون کند.

 

در تعابیر حکیمانه مقام معظم رهبری، آمیزه‌ای از دو مفهوم جهاد و اقتصاد بیانگر پیوستگی توأمان ارزش‌های مادی و معنوی در فرهنگ اقتصادی کشور است، ترکیب این دو واژه، نشان‌دهنده هر دو وجهه مادی و ارزشی است که خود بیانگر نگاه جامع و چندوجهی آموزه‌های اسلامی به دنیا و آخرت در کنار هم می‌باشد.

 

بدیهی است، تحقق اهداف انقلاب اسلامی و پیشرفت اقتصادی به نهادینه شدن فرهنگ آن نیاز دارد و اهمیت عوامل غیر اقتصادی به‌ویژه نقش فرهنگ را که شرط اساسی برای تحقق جهاد اقتصادی است، دوچندان می‌سازد؛ کتاب جهاد اقتصادی، تنظیم و بازنگری مقاله‌هایی در این زمینه است که به اهتمام محمود اصغری و به قلم جمعی از نویسندگان منتشر شده است.

 

این کتاب دارای 3 بخش است و هر فصل آن را مقالات مختلفی تشکیل می‌دهد که بخش اول آن به بیان مبانی و هدف‌ها پرداخته و به چهار فصل تقسیم شده است، اول واکاوی ریشه‌های پیام جهاد اقتصادی به قلم سیدمصباح عاملی و دوم، شاکله‌شناسی جهاد اقتصادی به قلم مشترک علی‌اکبر نوایی و محمود اصغری که به بیان جهاد اقتصادی، فقر و محرومیت‌زدایی، عدالت و علل فقر پرداخته است.

 

فصل سوم این بخش، جامعه‌نگری در جهاد اقتصادی نام دارد و از سوی محمود اصغری نگارش شده است، این مقاله در 8 صفحه به بیان پیامد اصلاحات تک‌بعدی، مباحث همپایی عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی و نقش مسؤولان در تحقق عدالت اجتماعی پرداخته است، آخرین فصل این بخش نیز به قلم محمود اصغری و با عنوان مبانی جهاد اقتصادی، توسعه روئیده در بستر دین و ارزش‌های دینی است که در دو قسمت جهان اسلام و توسعه نیافتگی و نیز مبانی توسعه روئیده بر بستر دین (بر مبنای اندیشه شهید مطهری) تنظیم شده است.

 

بخش دوم این کتاب با نام موانع و چالش‌های جهاد اقتصادی و دارای دو فصل است، فصل اول به مقاله دکتر مصطفی سلیمی‌فر با نام موانع غیر اقتصادی اختصاص یافته که در این مقاله به نظم، وجدان کاری، مشارکت در فرایند توسعه، مصرف بهینه، خلاقیت، نظام آموزشی، شایسته سالاری، کار؛ محور ارزش، قانون گرایی و امنیت توجه شده است.

 

فصل دوم این بخش با نام چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مقاله‌ای از محمدحسین پژوهنده است و در 6 سر فصل تنظیم شده است که عبارت‌اند از: ناهماهنگی بین مقوم‌ها، عناصر انسانی نامطلوب، تنظیم نشدن بودجه‌ها بر اساس نیازها و بهره‌گیری از اهرم‌های سیاسی در بودجه‌ریزی، مسأله مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی، مهاجرت نخبگان علمی و وجود پارادوکس.

 

همچنین بخش سوم این کتاب با نام راهبردها: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با مقاله اصلاح الگوها و روش‌ها همسو با سند چشم انداز بیست ساله نوشته محمود اصغری آغاز می‌شود و در دو فصل مختلف به این موضوع می‌نگرد، فصل اول در بعد نظری آن شامل دو مقاله الگوشناسی مدیریت و اقتصاد اسلامی در تحلیل پیام رهبری، نوشته سیدمجید ظهیری و توانمندی‌های موجود در جهت دستیابی به الگوی اسلامی‌ایرانی توسعه، به قلم محمود اصغری است.

 

فصل دوم نیز در بعد عملی و ایجاد بستر های مناسب است و به چهار بستر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توجه نموده است، در بستر اجتماعی مقاله علی‌اکبر نوایی به بیان توجه به قلمروهای عدالت اجتماعی و چگونگی روند آن در جامعه اختصاص دارد، در بستر سیاسی مقاله انتخاب مسؤولان حکومتی متعهد به مبانی و هدف‌های نظام اسلامی نوشته محمود اصغری آمده است، در بستر فرهنگی مقاله‌ای دیگر از محمد اصغری به آوردن دین در متن زندگی فردی و اجتماعی پرداخته و در بستر اقتصادی نیز 2 مقاله به نام‌های اصلاح ساختار اقتصادی در راستای سند چشم‌انداز، نوشته محمود اصغری و نقش خدمات در فرایند تولید و اشتغال، نوشته صادق بختیاری قرار دارد.

 

گفتنی است، این کتاب در 248 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 7500 تومان از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، آبان امسال به چاپ رسیده است./932/ن601/ق

ارسال نظرات