۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۴۸۴۹۷
در دانشگاه قم؛

سومین سالگرد آیت‌الله قاضی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین سالگرد آیت‌الله قاضی خرم آبادی بنیانگذار و رییس دانشگاه قم در دانشگاه قم برگزار می‌شود.
آيت الله قاضي
به گزارش خبرگزاری رسا، سومین سالگرد آیت‌الله مهدی قاضی خرم آبادی بنیانگذار و رییس دانشگاه قم دو شنبه سیزدهم آذر در دانشگاه قم برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، این مراسم از ساعت 10 صبح فردا دوشنبه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی ریی دانشگاه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) درتالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار می‌شود. 
آیت‌الله حاج شیخ مهدی قاضی در پنجمین روز از ماه بهمن سال 1306 شمسی، در زمستانی سرد، در کانون گرم خانواده‌ای مذهبی، در خرم آباد چشم به جهان گشود٬ کودکی و نوجوانی را در ولایت خویش و درکنار خانواده سپری کرد. 
حاج آقا مهدی قاضی بعد از درگذشت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله کمالوند مؤسس حوزه علمیه خرم‌آباد در سال 1343، به درخواست طلبه‌های حوزه علمیه خرم‌آباد و با کسب اجازه از امام خمینی(ره)، مدیریت حوزه آن شهر را به عهده گرفت. 
پس از پیروزی انقلاب نماینده امام در استان لرستان شد، مدتی بعد جهت عزیمت مجدد به قم از امام اجازه گرفت، امام با هجرت ایشان به قم موافقت کردند و وی پس از حدود نیم قرن، زادگاهش را برای همیشه ترک کرد و در قم ساکن شد.
پس از مدتی با حکم شهید دکتر بهشتی در قوه قضائیه بعنوان معاون اداری مالی شورای عالی قضایی مشغول به کار شد؛ این زمانی است که ایده تأسیس مدرسه عالی تربیتی قضایی طلاب با هدف تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای کار در آموزش و پرورش و دستگاه قضایی، در شوراری انقلاب اسلامی شکل می‌گرفت و با تصویب شورای انقلاب در تاریخ 17/11/58 ، مدرسه عالی قضایی طلاب زیر نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بعنوان یکی از اولین مؤسسات آموزش عالی کشور پس از انقلاب، تأسیس شد.
آقای قاضی همزمان با کار در قوه قضائیه ریاست مدرسه عالی را به عهده گرفت و با جدیت تمام در قم و تهران به ‌همراه دوستان و همفکران خود، به اداره امور انقلاب کمک می‌کرد، البته در این مدت بواسطه رفت و آمد دائمی و کار همزمان در قم و تهران، متحمل مشقت زیادی می‌شد اما همچنان با انگیزه قوی به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد. پس از حدود 4 سال خدمت در قوه قضائیه، با حکم امام خمینی(ره) به ریاست «هیأت 5 نفره عفو حضرت امام» منصوب شد و آن هیأت را در قم سازماندهی می‌کرد.
 
همچنین مدرسه عالی قضایی و تربیتی طلاب را توسعه می‌داد مدتی بعد با اصرار بعضی از دوستان حوزوی و با حکم حضرت امام خمینی(ره) به ریاست شورای مدیریت حوزه علمیه قم منصوب شد و تشکیلات اداری حوزه را سازماندهی‌کرد و اقدامات مؤثری برای انسجام حوزه علمیه انجام داد.
 
به دنبال شکل‌گیری و ساماندهی حوزه از یک طرف و توسعه مدرسه عالی قضایی از طرف دیگر، وی پس از حدود 8 سال کار همزمان در حوزه و مدرسه عالی قضایی، کار مدیریتی در حوزه را واگذار نموده و فعالیت تمام وقت و مستمر خود را در مدرسه عالی قضایی متمرکز ‌کرد.
 
در آن سال‌ها، احداث و تجهیز مجموعه ساختمان‌های آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اداری مدرسه عالی قضایی، یکی از دغدغه‌های اصلی وی بوده و همه کسانی که به نحوی با آیت‌الله قاضی آشنایی دارند همت والای ایشان را در کارهای عمرانی می‌ستایند.
 
هنگامی که ایشان زمین فعلی دانشگاه را تحویل گرفت با 5 میلیون تومان فعالیت‌های عمرانی را در محوطه‌ای به مساحت 24 هکتار، شروع کرد، البته این محوطه در حال حاضر به 140 هکتار افزایش یافته که حدود 30 هکتار از این محوطه(شامل فضاهای آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی، اداری، پشتیبانی، راههای ارتباطی و فضاهای سبز) به بهره برداری رسیده و یا در دست احداث است.
 
رفته رفته با افزایش حجم دانشجویان، اساتید و کارمندان مدرسه عالی قضایی و تنوع رشته‌های آموزشی، پیگیری برای تبدیل وضع مدرسه عالی قضایی به یک دانشگاه دولتی آغاز شد و در نهایت در تاریخ 31/3/1376 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب به «دانشگاه قم» تغییر وضعیت داد و از آن به بعد زیر نظر وزارت علوم و با مشارکت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با مدیریت آیت‌الله قاضی به فعالیت خود ادامه داد.
 
پشت سر گذاردن بیش از هشت دهه از عمر پربرکت حضرت آیت‌الله قاضی و بالا رفتن سن، تأثیری در انگیزه‌ ایشان برای خدمت به انقلاب اسلامی و آموزش عالی کشور نداشت و پس از گذشت قریب به 29 سال مدیریت این مجموعه، تا آخرین لحظه عمر گرانقدرش، هدایت و رهبری دانشگاهی را به عهده داشت که هم‌اکنون دارای بیش از 6هزار دانشجو، 180 عضو هیأت علمی، 200 نفر هیأت علمی پاره وقت و حق التدریس و بیش از 500 نفر نیروی انسانی رسمی، قراردادی و شرکتی است و از نخستین و بزرگترین دانشگاههای استان محسوب می‌شود.
 
سرانجام آیت‌الله مهدی قاضی، پس از تحمل چند سال رنج بیماری ریوی و کلیوی صبح روز دوشنبه دوم آذرماه 88 در بیمارستان ایرانمهر تهران دار فانی را وداع گفت./927/د101/پ
ارسال نظرات