۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۱۴۸۶۶۱
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

در نظریات سوآرز به وضوح پیداست که از ابن سینا تاثیر گرفته است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به تشریح اصولی که سوآرز در آن از ابن سینا الهام گرفته است پرداخت.
نشست علمي«تاثير آراء معرفتي متفكران اسلامي بر تفكر غرب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی کرباسی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عصر روز دوشنبه سیزدهم آذرماه در نشست علمی «تاثیر آراء معرفتی متفکران اسلامی بر تفکر غرب» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد در رابطه با میزان تاثیرپذیری سوآرز، متفکر غربی از استاد فلسفه و فقه اسلامی، ابن سینا اظهار کرد: با توجه به این‌که سوآرز از معاصرین توماس بوده است در ظاهر تحت تاثیر تفکرات آن قرار داشت اما در نظریات سوآرز به وضوح پیداست که ابن سینا تاثیر به سزایی در او ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از نظریات ابن سینا که به صراحت بیان شده است استقلال فلسفه از الهیات می باشد افزود: در مقدمه یکی از کتاب‌های سوآرز در رابطه با مابعد الطبیعه، سوآرز اذعان دارد که الهیات مستقل از فلسفه می‌باشد و از این‌که در متن کتاب این حدود را رعایت نکرده است از پیش عذرخواهی می‌کند که این خود دلیل نخست تاثیرپذیری سوآرز از ابن سینا می‌باشد.

کرباسی‌‎زاده با تاکید بر این‌که از نظر ابن سینا در علوم مابعد الطبیعه تنها یک موضوع وجود دارد و مابقی همه مسائل می‌باشد افزود: در این کتاب سوآرز نیز با تاثیر از ابن سینا برای این علم تنها یک موضوع در نظر می‌گیرد و حول آن مسائلی را بیان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه بحث خود با توجه به کمبود وقت تنها به مرور تیتروار اصل‌هایی پرداخت که سوآرز در آن‌ها از ابن سینا الهام گرفته است و گفت: «اصل بداهت وجود» «اصل اشتراک معنوی وجود» «اصل تشکیک وجود» «اصل امتیاز موجب الوجود از واجب الوجود» اصول الهام گرفته شده از ابن سینا هستند.

وی در پایان افزود: در مبحث اثبات واجب الوجود سوآرز از استدلال مابعدالطبیعه استفاده می‌کند و به طور کامل ابن سینایی می‌گردد./9598/پ202/ص

ارسال نظرات