۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۴۸۸۵۸
سبک زندگی اسلامی؛

باور به معاد؛ مهم‌ترین عامل اصلاح رفتار و سبک زندگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاج ابراهیمی با بیان این که مدل تغییر سبک زندگی کاملا بر اساس نگاه مادی یا معنوی انسان پایه ریزی می شود، گفت: باور به معاد و هدفمندی زندگی انسان را به سوی اصلاح رفتارها برای جلب رضای خدا سوق داده و خطاها و رذایل را در او کاهش می دهد.
حجت الاسلام حاج ابراهيمي

حجت الاسلام مسعود حاج ابراهیمی، معاون آموزش بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره مؤلفه‌های تغییر سبک زندگی اظهار داشت: در نگاه کلان، تغییر سبک زندگی کاملا به نگاه مادی یا معنوی انسان بستگی دارد و مدل این تغییر بر اساس این نگاه پایه‌ریزی می‌شود.

 

تغییر فرهنگ مبتنی بر تربیت صحیح

وی افزود: از دیگر متغیرهایی که در این زمینه مؤثر هستند، فرهنگ جامعه است که کوچک ترین واحد شکل دهنده فرهنگ، خانواده متشکل از یک زن و شوهر است؛ اگر این دو به عنوان والدین، فرزندشان را درست تربیت کنند، فرهنگ جامعه نیز به درستی شکل می‌گیرد و البته زن و شوهری می‌توانند درست تربیت کنند که خود از تربیت صحیح برخوردار باشند.

 

حجت الاسلام حاج ابراهیمی با بیان این که تمدن ها نیز حاصل تربیت و حرکت صحیح انسان است، تصریح کرد: تربیت انسان، نقطه شروع فرهنگ و فضای حاکم بر جامعه است؛ اگر جامعه ای معنا گرا باشد، فرزندان و نسل جدید آن نیز معناگرا می شوند.

 

این مشاور خانواده ادامه داد: پدر و مادر هر یک سه لایه متفاوت فیزیکی، رفتاری، روحی و احساسی و ذهنی و عقلی دارند؛ اما اگر نگاهشان معنوی و خدامحور باشد، جهت کلان هر دوی آنها یک مسیر و یک هدف را که قرب الهی است نشان خواهد داد.

 

وی افزود: مسیر زن و مرد به سوی خدا مساوی است؛ اما مدل های رفتاری شان در این مسیر به حسب خودشان است. بنابراین اگر زن و شوهر این اصل مهم را ندانند دچار چالش می شوند و نمی توانند خانواده ای سالم و آرام داشته باشند.

 

اصلاح هدف ازدواج مبتنی بر آموزه های اسلامی

معاون آموزش بعثه رهبری در خراسان رضوی با مقایسه هدف ازدواج در اسلام با آیین های دیگر گفت: اسلام هم آرامش جسم و هم آرامش روحی را هدف می داند اما مسیحیت معتقد به آرامش تک بعدی(جسمی) است؛ بنابراین اگر مبنای ازدواج بر پایه دیدگاه اسلام باشد، با شناخت شخصیت طرف مقابل، رفتارهامان متناسب و متعادل خواهد بود و کودکی هم که در این پیوند پرورش می یابد انسانی متعادل خواهد شد.

 

حجت الاسلام حاج ابراهیمی خاطرنشان کرد: درست است که رسانه، مدرسه و جامعه در آموزش کودک نقش دارند اما اگر کودک در هفت سال نخست، در خانواده با انس و الفت و اخلاق مداری تربیت شود مسائل محیط کمتر اثری در او خواهد داشت و از این را نظم و نظام جامعه تغییر خواهد کرد.

 

وی با اشاره به ضرورت مشخص بودن و تعریف مفاهیم زندگی همچون محبت، کار و محدوده اختیارات همسران افزود: بیشتر مشکلات خانواده های امروز به دلیل توقع بیجا از یکدیگر و رعایت نکردن حقوق متقابل است، در این صورت زن و مرد از کارآیی اصلی‌شان که تربیت نسل سازنده است، باز می‌مانند.

 

تغییر را از خودمان شروع کنیم

این پژوهشگرحوزوی ابراز داشت: اگر می خواهیم به سوی تمدن اسلامی خدامحور حرکت کنیم باید ابتدا خود را به عنوان متغیر اصلی تربیت کنیم، زیرا ما نمی توانیم کسی را تغییر دهیم مگر این که خودش بخواهد، هنگام دعوت پیامبر(ص) نیز کسانی هدایت شدند که پذیرنده هدایت بودند و می‌خواستند، هدایت شوند.

 

وی با بیان این که برای تغییر جامعه و تربیت فرزندان صالح باید ابتدا خود را تغییر دهیم، تأکید کرد: در حوزه سبک زندگی مردان باید باور کنند که نیازمند بازنگری در حوزه رفتاری و ذهنی خود هستند و این گونه نباید باشد که فکر کنند تنها همسرشان نیاز به تغییر دارد.

 

حجت الاسلام حاج ابراهیمی یادآور شد: اولویت اول در حوزه سبک زندگی، این است که به جای تغییر دیگران، ابتدا نگاه و دیدگاه‌های خودمان را تغییر داده و اصلاح کنیم؛ وقتی همسر و فرزندان ما شاهد تحول ما باشند؛ به یقین آنها نیز به سوی بهترشدن حرکت می کنند چرا که هیچ کس بدی و ضعف را دوست ندارد و همه خواهان پیشرفت و تکامل هستند و حاصل این جریان، ارتقای زندگی خواهد بود.

 

هدفمندی و باور به معاد در زندگی؛ مهم‌ترین عامل در اصلاح رفتارها

معاون آموزش بعثه رهبری در خراسان رضوی گفت: از متغیرهای اصلی زندگی، هدفمندی و باور به این نکته است که زندگی نقطه پایانی دارد که در آن باید به وجودی برتر و منزه به نام خداوند پاسخ گفت؛ بنابراین این باور انسان را به سوی اصلاح رفتارها برای جلب رضای او می برد و خطاها و رذایل را در او کاهش می دهد.

 

وی اظهار داشت: از دیگر معضلات خانواده امروزی، ارتباطات غیرمناسب زنان و مردان متأهل با دیگران است که یک آسب جدی محسوب می شود، بخش اعظم مشکلات خانوادگی که منجربه طلاق، خشونت، قتل و درگیری می شود به دلیل همین روابط خارج از حریم دینی است که از نبود هدفمندی در زندگی ناشی می شود.

 

این پژوهشگر حوزوی در جمع بندی سخنان خود ابراز داشت: تغییر سبک های زندگی نیازمند تغییر متغیرهای آن است؛ بنابر این زن و مرد به عنوان تشکیل دهنده زندگی هستند که باید بر اساس خدامحوری و دین محوری دیدگاه های خود را تغییر دهند.

 

وی یادآور شد: باید تلاش شود دختر و پسر در صحبت های پیش از ازدواج تصویر واقعی از نقاط ضعف و قوت خود ارائه دهند چرا که اگر شناخت کامل باشد رفتارها طبق نیاز و رضایت طرفین شکل می گیرد./930/ت301/س

ارسال نظرات