۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۴۹۶۰۵
وزیر آموزش و پرورش:

نگاه مثبت رهبری به آموزش و پرورش افتخار بزرگی است

خبرگزاری رسا ـ حاجی بابایی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش دارای جایگاه رفیعی است، گفت: بزرگترین افتخار من و همکاران این است که مقام معظم رهبری نگاه مثبتی به آموزش و پرورش دارند.
حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش عصر روز گذشته در همایشی که با حضور فرهنگیان استان قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به جایگاه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اساس خلقت انسان برپایه تربیت است، اگر تربیت نبود خلقت نیز نبود.

وی ادامه داد: تربیت عصاره هستی است و کار امام حسین(ع) در روز عاشورا تربیت بود، این واقعه عظیم تمام انسانیت را یک جا به نمایش گذاشته و تمام شمشیرهایی که پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) در جنگ‌های بدر، احد و در راه اسلام زده بودند یک‌جا بر پیکر پاک امام حسین(ع) فرود آمد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر امام حسین(ع) نبود از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و امروزه اراده‌‌ای که موشک‌های والفجر پنج را به سوی اسراییل شلیک کرده و آن‌ها را سر جایشان نشاند، یک رگه‌ای از عاشورا داشت.

حاجی بابایی در ادامه به تحول بنیادین در مدارس اشاره کرد و گفت: تحولی را که آموزش و پرورش در نظر دارد اجرایی کنند سبب تحویل انسان تربیت شده به جامعه می‌شود و در این تحول نگاه به معلم، دانش‌آموز، کتاب، روش تدریس و نگاه مردم و مسؤولان به آموزش و پرورش تغییر می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان نگاه به نظام تعلیم، تربیت و معلم را تغییر می‌دهد، در این تحول برای معلم از بدو ورود تا خروج از نظام تعلیم و تربیت یک برنامه‌ مشخصی تنظیم شده و عزت او حفظ می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که تحول بنیادین در ابتدای راه اجرایی خود است، اظهار داشت: برخی از افراد به ما ایراد می‌گیرند که طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش موفق نبوده است، این در حالی است که این طرح در ابتدای مسیر اجرایی خود است و این گونه نیست که امروز شروع شود و فردا به اتمام برسد.

وی افزود: سند تحول بنیادین سبب حرفه آموزی و رتبه بندی معلمان می‌شود، در حرفه‌آموزی شرایط معلم خوب بیان شده و در رتبه بندی نیز تعریف کاملی از جایگاه و شخصیت معلم شده است و من آموزش و پرورشی را قبول دارم که در آن معلم سمت استادی داشته باشد.

حاجی بابایی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که «به دانش‌آموزان ابتدایی رسیدگی شود، دانشگاه دیر است»، اظهار داشت:‌ تمام دنیا به این‌ نتیجه و جمع‌بندی رسیده که تربیت را باید از مقطع ابتدایی شروع کرد، ‌ویژگی دانش‌آموز تا سن دوازده سالگی شکل می‌گیرد و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مقطع ابتدایی مهم‌ترین تأثیرگذاری را در شخصیت افراد دارد.

وی بیان داشت: علم‌، ایمان، اخلاق و تفکر مهم‌ترین ویژگی دانش‌آموز خوب است و معلمان باید رابطه دانش‌آموزان را با خدا، خود، خانواده، جامعه و خلقت آشنا کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هوشمند کردن مدارس بیان داشت: برخی از افراد بر این‌ اعتقاد بودند که باید ابتدا تمام مدارس هوشمند می‌شدند، سپس پایه ششم ابتدایی در مدارس اجرایی می‌شد، اگر ما این‌گونه عمل می‌کردیم این طرح چهل سال به طول می‌انجامید.

وی ادامه داد: با توجه به این که سال گذشته چهل میلیارد تومان بودجه جهت هوشمندی مدارس اختصاص داده شد اما با این بودجه نمی‌توان تمام مدارس را هوشمند کرد از این‌رو باید تمام مسؤولان و مدیران مدارس در جهت هوشمند کردن مدارس قدم بردارند چرا که به سبب هوشمند شدن مدارس معلم صد پله صعود می‌کند.

حاجی بابایی در ادامه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به سبک زندگی اسلامی گفت: اگر تمام افراد با وجدان کاری در جامعه قدم بردارند هیچ مشکلی برای یک‌دیگر به وجود نمی‌آورند.

وی اضافه کرد:‌ عبادت از تربیت بر می‌آید، خود دعا ما را به بهشت نمی‌رساند بلکه دعا پله‌ای است که ما را به بهشت می‌رساند و تربیت شدن به وسیله دعا فرد را به مقامات بالا می‌رساند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که معلمان، فرماندهان فرهنگی کشور هستند، ابراز داشت:‌ سند تحول بنیادین باید از سوی معلمان مطالعه شود و بدانند که برای اجرایی کردن یک تحول نمی‌توان از پله نخست به پله هزارم قدم گذاشت بلکه باید پله به پله این تحولات را اجرایی کرد.

وی افزود: در سال 88 بودجه آموزش و پرورش 170 میلیارد تومان بود، در حالی که سال گذشته این بودجه به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافت و سال جاری نیز به سبب کمبود بودجه، بودجه آموزش و پرورش دو هزار میلیارد تومان است.

حاجی بابایی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش دارای جایگاه رفیعی است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین افتخار من و همکاران این است که مقام معظم رهبری نگاه مثبتی به آموزش و پرورش دارند و مدیران و معلمان پشتیبان ما هستند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه آتش سوزی مدرسه پیرانشهر اشاره کرد و بیان داشت:‌ مدرسه حادثه دیده پیرانشهر دارای شش کلاس فعال با صد و هفتاد و هشت دانش آموز بوده که از این تعداد دانش‌آموز سی و شش نفر، دانش‌آموز کلاس چهارم بوده‌اند.

وی ادامه داد: در روز حادثه تعداد بیست و نه نفر از دانش‌آموزان کلاس چهارم حضور داشته و تعداد هفت نفر از آن‌ها غایب بودند و حادثه نیز بر اثر پاشیده شدن نفت به کناره بخاری و آتش گرفتن آن صورت گرفته است.

حاجی بابایی گفت: زمانی که بخاری آتش می‌گیرد خدمت‌کار جهت بیرون گذاشتن آن اقدام می‌کند اما به سبب حرارت بالا، بخاری از دست او رها شده و نفت موجود در مخزن آن در قسمتی از کلاس پراکنده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آتش مستقیم سبب سوختگی دانش‌آموزان نشده بلکه حرارت بالا سبب آسیب رساندن به ریه آن‌ها شده است./993/پ202/پ 

ارسال نظرات